Alla inlägg under juni 2022

Av Sofia - 30 juni 2022 20:02

Idag är juni månads sista dag. Vilken månad vi har upplevt. Min födelsedag, ett antal studenter och midsommar har passerat. Dessutom härligt tropiskt väder. En fantastiskt fin månad som gått fort.

Idag sprang jag till jobbet, enda alternativet för mig om det ska springas över huvud taget. Å det var en härlig runda. Inte allt för varmt och ljuvliga vyer. En Spexhultasjö, en Handskerydssjö och en Ingsbergssjö i morgonsol. Lätt att kuta då. Duschade på jobbet å så var man redo för dagen. Nu är ju månaden snart slut så ag tjatade lite på alla att ta hand om sina fakturor. Ingår i mina sedvanliga uppgifter.

Kampanjade på lunchen med center-vänner på torget och den mest betydelsefulla uppgiften var nog att bjuda två ukrainare på kaffe från vårt partistånd.

Efter jobbet blev det vattning av växthus och övriga blomster på tomten. Solcellerna fullkomligt exploderar en dag som denna. Härligt!!

Ett bad på det och idag var det verkligen varmt i vattnet. Ville inte gå upp, Sushi på altanen från stans bästa ställe - bredvid stationen. Otroligt gott och otroligt skönt att köpa sig lite lyx ibland. En ljummen go sista junikväll.

God natt!!

En vacker vy mitt i stan

Av Sofia - 29 juni 2022 21:02

Nu sitter vi på altanen eller på paltanen som Johanna sa när hon var liten. Hon var tidig med att prata och härmade mycket ljud. Säg - på altanen - fort några gånger så förstår ni? Hon kallade även mitt rum för trummet - mitt rum - same same.

Nyss hemkommen från sightseeing med Centern. En tur genom stan med buss för stt titta på allt som byggs i vår kommun. Inte allt kanske men väldigt mycket. Min jobbarkompis Tommy gav initiativet och han och Tekniskas förvaltningschef Kenneth stod vid mikrofonen.

Mycket är jag ju insatt i och vet om men det var riktigt trevligt. Medhavd fikakorg som vi intog vid simhallen. Det har hänt och händer massor i vårt Nässjö. Nya bostadsområden växer upp som svampar och tomterna går åt, nya industriområde växer upp och även dessa tomter går åt. Dessutom byggs skolorna ut och renoveras.

Jag med mina 52 år i ryggsäcken var yngst av alla ikväll, ha ha. Kul att få den etiketten för en kväll. Sitta i buss i två timmar kan väl diskuteras men det hade ju varit lagom roligt om det hade regnat.

Natti natti!

Av Sofia - 28 juni 2022 20:12

I går när vi skulle sova höll jag på att få panik! Vårt trähus är rejält uppvärmt och trots vidöppen altandörr kom inte ens en liten bris in till oss. Jag är ju i en mogen ålder och ska kanske känna både svettningar och svallningar men dessa har ännu inte anlänt. Igår var det vädret som utlöste nästan panik och jag låg utan täcke hela natten. Händer aldrig!

Lyckades somna till slut men vaknade kl 02 och hörde åskan långt bort. Kollade min blixtapp och det såg ut som en bisvärm av blixtrar i Vaggeryd, Skillingaryd typ. Det närmaste var Bodafors och det var väl det mullret jag hörde. Spelade 1010 en timme och kunde samtidigt hålla koll på blixtrarna. Lite senare började det regna och då sjönk graderna något. Somnade och var såååå trött när klockan ringde i morse.

Ljuvlig morgonluft. Friskt och mycket syre. 5 mm regn som gjorde mycket nytta. En skön mellandag. Efter jobbet sprang jag hem och det var 17 lagom grader. Blev ändå rejält varm så det blev naturligtvis ett dopp i sjön. Nu är det åter sol på himlen och i morgon blir det varmt igen. Nu är det sommar! Å sommar innebär Allsång på Skansen så vi får ha TV?n på i bakgrunden. Vägrar att gå in från denna ljuvliga kväll.

God natt snart!

Av Sofia - 27 juni 2022 18:37

Startade promenaden mot jobbet kl. 06.10 Ju tidigare desto bättre. Endast klänning på. Helt otroligt i sig. Känns som det var två veckor sedan jag la av vinterjackan. Lite överdrivet kanske men det var inte längesen man ständigt gick iförd en värmande kofta, både hemma och på jobbet. Å när man börjar närma sig rakan vid JYSK och solen ligger på har klockan hunnit bli ca kvart i sju och då var det redan rejält varmt. Tänker tillbaka på snålblåst och kyla och säger till mig själv att nu klagar vi inte på värmen. I och för sig kan ytterligheterna diskuteras. Dock är det fantastiskt skönt att nu, bara gå ut i värmen. Solglasögon på och tillvaron är som en varm bastu. Det varar av erfarenhet inte i all oändlighet så det gäller att njuta.

Lunchen bestod av jordgubbar och mjukglass. Nån av mina jobbande kollegor kom med förslaget att alla som kände för det skulle ut på stan och ta en mjukglass vilket var en mycket god idé. Men vi fick knata några kvarter fram och tillbaka innan vi lyckades få tag på just mjukglass. Torgets kiosk sålde ingen, inte heller Thimons, Pressbyrån eller Princess. Vi visste ju att Biltema säljer men ingen högg på min idé att traska upp dit. Dessutom skulle lunchrasten med råge ta slut och naturligtvis alldeles för varmt. Vi fick bingo på Matlyckan som sålde oss en glass. Gott hur som helst även om Biltemas variant är godare.

Denna vecka är jag ju biträdande förvaltningschef och när vi småpratade, tillbaka till jobbet föreslog jag att jag faktiskt kunde köpa in en mjukglassmaskin till vår förvaltning. Har ju större befogenheter denna veckan, ha ha. Ökade arbetstrivsel och hur var det han sa Svensson, Svensson. Är magen glad är arbetarna glada. Såklart är detta ett skämt så nu ingen går och tror att jag kommer att göra det. Nej, vi håller i våra pengar, såklart. Våra pengar är allas pengar.

När vi kom hem vattnade vi och bad på det. Sen får vi nog vattna lite igen. Ha en fortsatt go kväll. I morgon ska det visst regna och det är jag tacksam för. Dropparna behövs.

31 grader

Törstiga fina blommor

Av Sofia - 26 juni 2022 20:48

Idag ställde jag klockan. Enda alternativet att springa är tidigt på morgonen när hettan inte för stor. 19 grader kl 7. Kom i väg halv åtta. Det var en skön runda och det fanns knappt en bil på vägen mot Grimstorp. Jonas springer hellre i skogen och jag önskar att jag var lika modig. Fler än en gång har han viftat bort min rädsla för vilda djur. De är skygga och du ser inga, säger han. Idag hände absolut motsatsen.

Jag kutade iväg åt mitt håll och Jonas tog nån liten skogsväg åt Gullbrohult. Plötsligt såg han en hare men sen visade det sig att det var en liten kulting av märket vildsvin. Han vrålade till och helt plötsligt smattrade en hel vildsvinsflock omkring honom. Han sprang åt motsatt håll inget hände tack och lov. Hade detta hänt mig, ärligt - jag hade dött. Min oro för dessa ting har alltså varit befogad och jag kommer aldrig ge mig ut i skogen på egen hand. Jag väljer asfalt och kan sträcka mig till grusvägar, vissa av dem.

Traditionell midsommarsamling i Torset idag. Med mina syskon och några av kusinerna. Samt Jonas mamma Birgit. På två år med pandemi har detta inte blivit av. Det blev fralla, bulle, kaka och ostkaka. Väldigt gott och kul att träffas. Lite lekar blev det även i år men vi orkade inte så mycket idag. Värmen tar och suger ur energin. Tack mor och far för dessa mysiga timmar.

Det blev ett ytterligare två bad vid vår badplats i eftermiddags. Gudomligt skönt. Å nu är temperaturen 27 grader och det är behagligt på altanen. Lagom med bris som svalkar.

Har vattnat våra plantor flera gånger och vi får nog ge dem en nattslurk. I morgon ska det åter bli hett och det är jobb igen. Ingen som är hemma och vattnar.

Ha en fortsatt fin kväll!


Tidig morgontur och ett dopp i sjön med kläderna på. En go belöning.

Pappa, kusin Ella och hennes Simon

Bror Anders, Lotta o mamma

David, bror Pelle, Monica och Stella

Jag, Birgit och Jonas

Lek

Ytterligare en härlig kväll i Solbacka

Fick en bild av Johanna från midsommar. I egensydd klänning. Vacker som en dag eller som en midsommardröm

Johanna och Oliver

Av Sofia - 25 juni 2022 20:51

Tack för en mycket härlig kväll Susanne och P-A i Sandrydet igår. Magiskt fint väder och goa vänner, god mat och dryck. Det blir inte så mycket bättre. Dessutom en titt på en blivande söderhavsö. Spännande. Solstolen var framtagen. Dock inget bad igår men det blir det garanterat i framtiden.

Högtryck över oss. Man vet inte riktigt var man ska vara. Helst i sjön. Vi har badat många gånger idag. Tog oss på cykel till Grimstorps badplats, dels för att röra lite på oss i värmen, dels för att bada och få svalka. Jättefin badplats. I midsommarskrud dessutom. En jättefin midsommarstång vittnade om antagligen ett härligt firande igår. Medhavda jordgubbar, kaffe o kex smakade gudomligt gott.

Jag passade på att tvätta täcke, madrassskydd och sängkläder i detta perfekta torkväder. Hänga ut och torrt på ett kick.

Slappade på altanen och lyssnade på premiären av årets sommarpratare, Pär Lernström. Hade inte förväntat mig att tårarna kanske skulle trilla just när han pratade men ack så fel man kan ha. Kan varmt rekommendera detta avsnitt. Berörde in i själ och hjärta.

Avslutade kvällen med allsång och konsert här i Spexhult. Av en slump tipsade en go granne om eventet en halvtimme före. Alla var välkomna att lyssna på ett gäng duktiga ungdomar här i området och vi tog med en stol och gick. Så mysigt och härligt, en trädgård fylld av folk. Modiga och duktiga ungdomar som spelade och sjöng. En tjej i gänget är blind och tanken svindlar när hon spelade så fint på piano. En häftig upplevelse.

Kvällen är ljuvlig. Jag fångar den i detta nu.

Dax för midsommarfirande

Jag, Susanne och Jonas syster Helena

Grillmästare Jonas ger lite skugga framför solen

En god kväll!!

Projekt söderhavsö

Solstol är på plats

Stella fixade sin krans

Så fin

Grimstorps badplats i midsommarskrud idag

En ljuvlig stund med allsång och konsert i grannskapet

Av Sofia - 24 juni 2022 16:13

Dagen började på sjön. Med tanke på väderprognosen bestämdes detta redan igår. Jag var helt ärlig inte helt med på den. Midsommarafton kan lätt bli lite stressig och det var mycket som skulle hinnas med. En promenad- förstås, ett traditionellt midsommardopp i sjön, åka till stan och köpa jordgubbar till kvällens fest, inhandla gå-bort-blomma till dito, göra snittar och tilltugg till kvällen, Stella ville övningsköra, sill o potatis till lunch och lite jordgubbar och glass som efterätt, jag skulle duscha, måla naglarna.

Men nu sitter vi här i tropiskt värme och bara tar det lugnt. Med nymålade naglar i exakt rätt centernyans och håret är upprullat så det blir lite lagom lockigt och vi har hunnit med allt och lite till. Lite till är i detta fallet vattning. Det går åt en del idag. Plantorna törstar.

Å fisketuren var underbar. Spegelblank sjö och medhavd frukost. Den var perfekt ända till jag satte mitt bästa drag i ett träd vid Kullön. Tänkte inte på att båten snurrade lite och missriktade kastet. Attans!! Men Jonas idé om att klättra upp i trädet avstyrde jag ganska direkt. Det finns fler att köpa. Både drag och tafsar. Kapade linan och satte nytt drag! Utan fångst idag. Å det gjorde inte så mycket. Både räkorna och laxen var ju inhandlade till kvällens snittar. Mot Sandrydet - snart kommer vi!!

Ha en forsatt underbar midsommar och drick mycket vänner, alltså vatten. Kroppen behöver det!!!

Gårdagens kvällspass - försöka att återfå rockkunskaperna

Gårdagskvällens promenad

Tidig fisketur

Med frukost

En rätt kul bild. Ser ut som jag ska nappa på draget

Solbacka i midsommarskrud

Stella fixar sin krans

Finaste!!!

Av Sofia - 23 juni 2022 17:22

Idag har jag varit ledig. I varje fall från datorn och mitt arbete som försörjer mig. Annars har det verkligen inte varit så mycket ledigt. Hade en lång rad saker som jag ville göra och försöka hinna med. Hann nästan till målet innan orken, kraften och motivationen tog slut. Lägg till en dryg 11-km löpartur före alla ting och jag anser mig i varje fall som lite duktig. Att rengöra soptunnan får vänta eller så överlåter jag faktiskt den riktigt roliga sysslan till min man.

Efter alla bestyr la jag mig i solen men orkade bara tjugo minuter. Kröp upp i soffan och skuggan på altanen och högg in på en pocket. Alltså - det är ju livet. Å så detta väder. Temperaturen behöver inte bli högre nu. Perfekt för att orka göra nåt och man dör inte fullständigt när man springer. 27 grader i morgon. Det blir annat. Men, nu ska vi inte i förväg gnälla.

Stella har forsatt ont i halsen och idag blev det inget sommarjobb. Hon var hemma och kurerade sig. Vilken otur hon har. När hon vill jobba och tjäna pengar, då åker hon på världens mest sega förkylning.

Ikväll snurrar vi en hel kyckling på grillen. Det ska bli så gott. Oerhört mysigt att starta den där proceduren och känna dofterna komma.

Ha en fin kväll och glad midsommar lite i förskott!!

Från soffan

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards