Alla inlägg under december 2010

Av Sofia - 31 december 2010 15:55

Årets sista dag! En dag med "nästan" mildväder - bara 7 minusgrader och inte mycket vind. Har gått en behaglig promenad med Ulf o David mitt i alla bestyr med maten. Falukorven är halstrad, potatismoset är förberett.... Nej, såklart att det inte blir den menyn men jag kan ju inte skriva vad det blir här och nu. Blir ju ingen överraskning för våra gäster då ju!!! Har ju helt klart inte valt meny vi brukar göra och mitt arbete i köket idag har uppnått varierat resultat. Kan ju berätta mer om det i morgon.... Förhoppningsvis smakar det bra!!


Fick ett jättevackert mess idag som jag vill förmedla här:

"TYST.....lyssna....det knackar på dörren..... Är det nya året som vill in? Vi låter det vänta ett slag. Tänker tillbaka på året som var. Allt gott tar vi med oss. Och det som inte blev så bra, lärde vi oss något av.

Innan vi öppnar dörren, njut av årets sista dag. Sen kan vi hälsa det nya välkommen in. Ta väl hand om er och de ni har omkring er!"

 

Tänkvärt, verkligen! Det kanske är så man borde göra. Bokslut för det gamla året. Ta med sig det goda resultatet (vinsten) o lära av det som varit mindre bra..å sen boka bort förlusten alternativt skriva av den ; )


Snart kommer gästerna och i och med att jag varit duktig flicka o förberett rätterna i tid (precis som Tina på TV sa) slipper jag och stå svettig och aaaaastrött när det knackar på dörren.... när gästerna knackar alltså! Nya året får vänta till midnatt...


Gott slut!!!!

Av Sofia - 30 december 2010 17:40

Det har ju helt klart funnits planer med dessa två mellandagar jag jobbade, de sista arbetsdagarna för året på vilka så mycket skulle bli gjort.. Det var ju ett gott försök! Det blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Akuta åtgärder med både det ena o det andra och lite tid för eftertanke...hoppas allt blir rätt...


Vid eftermiddagsfikat vilket vi NATURLIGTVIS hann med satt vi få själar som jobbade o spånade om vilka nyårslöften vi hade på G. Jag har bestämt mig! Jag ska försöka å inte vara så snäll! Det låter kanske hemskt men jag måste nog tagga ner för att må bra själv - innerst inne. I samma stund någon ringt (extern eller internt) o bett om nån tjänst eller info - man BEHÖVER inte lägga allt annat åt sidan för att tillfredsställa denna person. Det finns alternativ. Man kan lägga det åt sidan - i högen "det tar jag när jag hinner" som så många andra gör överallt. Naturligtvis har vi arbetsuppgifter av olika slag - vissa måste kollas diret - andra inte. Men generellt sett ska jag bygga en hög nästa år "det tar jag när jag hinner". Å den ska bli gigantiskt förhoppningsvis utan att någon blir lidande... Sen hur lång tid det tar att komma dithän.... Ha, ha, ha, ha - 1 år...10 år???


Nu har jag förberett ännu mer för morgondagens fest och det ska bli superkul att ha Nyår iår. Ni är så jättevälkomna kära gäster. Glitter o glamour hela natten lång. På med paljetterna Susanne!!!!!! Vi har fyllt 40 år - javisst men det hindrar oss inte från att tindra (den var rolig ;) och glittra i morgon.


Ha en gooooo kväll!!!!

Av Sofia - 29 december 2010 19:52

Jag drömmer inte så ofta! Man drömmer alltid heter det men man kommer mer eller mindre ihåg det.. I natt drömde jag om tsunami. Det berodde säkerligen på att vi två kvällar i rad har kollat på "Den fördömde" med Rof Lassgård vilket har varit en otroligt bra deckareserie. Huvudsrollsinnehavaren har förlorat sin fru o dotter i tsunamin några år tidigare vilket har förföljt honom sen dess. Det var väl nåt av detta som stannade kvar inom mig och spelade ett spratt i natt.


Jag var inte i Thailand då detta inträffade. Däremot vet jag om några familjer som blev drabbade på ett eller annat sätt - så fruktansvärt! Minns exakt vad jag befann mig då de första nyheterna nådde Sverige. I vår f.d lägenhet på Norråsagatan - hade en tjejträff och Stella 5 mån låg på golvet o jollrade. Just då förstod man verkligen inte vidden av det hemska som hänt. Det var en kuslig känsla - 5 år tidigare hade vi varit där. Solat och badat på dessa stränder som nu blev en dödsfälla. Har funderat själv många gånger på hur man hade reagerat om en stor väldig vattenvägg kommit emot en - hade man fattat nåt över huvud taget. Ordet "tsunami" blev åtminstone ett nytt begrepp för mig. Då hade vi "bara" Johanna 5 år Elin 1 år (David låg på den tiden i magen). Många klarade sig tack o lov men allt för många fick lämna detta jordeliv.


Idag har jag jobbat. Var kanske inte en mardröm men jag har känt mig som en skållad råtta. Hur kan det trilla in så mycket att åtgärda "så fort som möjligt" under bara några dagar. Har ändå hunnit med bra med grejor och sitter nu o myser med Stella i soffan tillsammans med "Bonde söker fru". David o Ulf är på bandy - de stora killarna i NIF spelar. Flickorna....ja just det - de spelar Wii ;)


I morgon fick Ulf ledigt så barnen behöver inte väckas upp för fritids. Härligt! Jag ska upp i ottan och göra min sista dag på Vipan för detta år!!!


God natt (utan mardrömmar tack)!!!!

Av Sofia - 28 december 2010 15:12

Johanna for till stan - det är ju fortfarande stor REA i butikerna, de övriga barnen gick till varsin kompis. Jag har en svag känsla av att det berodde på att jag totalförbjöd Wii i två timmar.. Under tiden städade jag bort julgranen - just det!! Tidigt och kanske för tidigt men väldigt skönt. Lika roligt som det är att klä granen, lika roligt är det att plocka ner kulorna igen...nästan skönare faktiskt. Oj, oj, oj, oj vad barr - hela vägen ut genom dörren! Förberedde det som går att förbereda inför Nyårsfesten. Skönt att göra så mkt som möjligt eftersom det väntar två dagar med jobb. Strykhögen hade vuxit sig rätt rejäl oxå....urk vad tråkigt!!!!


Efter två timmar kom barnen hem med varsin kompis. Jag kan ju säga att ugnspannkakan gick åt till sista smula!! Å sen kom posten. Nu är det vår!!! Inte om man tittar på utetermometern (20 minusgrader här idag), inte om man tittar ut!!! Men om man tittar i posthögen - där låg vår/sommar-katalogen från H&M. Va gott att man var så duktig på förmiddagen - nu lägger jag mig i soffan o drömmer mig bort till varmare tider....till sorlet av Wii's ljud....ping, ping.......pling, pling.......


Ha en fortsatt go dag!!

Av Sofia - 27 december 2010 17:21

Kylan för en hård kamp mot mig! Oftas vinner kölden de olika striderna - ibland är det jag som står som segrare. Har väl inte utmanat så förskräckligt många gånger heller för den delen eller kallas det "walk over" när man för jämnan stannar inomhus? Idag var det definitivt min tur att vinna. Klädde mig rejält och gick ut på en rejäl promenad. Längesen jag var i Träslända och visst - det ÄR enormt vackert en dag som denna. Solsken, snö klär in hela landskapet och det är som att gå omkring i en saga. Promenaden var förutom ökad hjärtfrekvens och jobb för musklerna väldigt skön för mitt huvud. Det känns ju helt klart att man nattsuddade...


En fantastiskt rolig kväll från början till slut. En förfest som förutom mycket trevligt sällskap jättegod mat! Om de sadlade om och blev kockar skulle det bli en bra restaurang.


Barnen är tillbaka och gissa en gång vad de gör? Helt rätt - spelar Wii!! Med sina FJÄRRKONTROLLER... Eller heter det handkontroller? Det heter i vilket fall inte konsoller!! ; )


Har handlat inför Nyår oxå. I år är det vår tur att ha den äran att ordna fest! Det är bara att konstatera när alla matkassar är inplockade i kylen - vi lär inte svälta ihjäl än på länge.....


Kram o godnatt!!

Av Sofia - 26 december 2010 13:47

Det är nog lite så.. Att de nyss fådda julklappspengarna är rätt heta i plånboken. Nu ska det handlas "på REA" från tidig morgon tills affärerna stänger. Vi var inte ensamma på ONOFF i Nässjö idag.... Barnen fick köpa ytterligare en spelkonsol till sitt Wii och ett irritationsmoment mindre. (Konsol är alltså den mojäng man håller i när man spelar bowling lr golf.)  "Man KAN INTE ha bara en eftersom två personer spela tennis, mamma!" fick jag höra. Eftersom dessa konsoller inte är billiga började jag snabbt kalkylera hur det blir om de ska spela fotboll eller bandy...    Julklappspengen lär ju inte räcka långt i varje fall....


Jag köpte mig ett par rejäla vantar på Intersport. De var inte på REA men heller inte så dyra och det går åt sånt numera när Sverige har glidit in i ny istid.   


Snart kommer mor o far på fika. Efter det ska de ta med sig barnen hem till Torset då Ulf o jag ska ut på galej till kvällen. Hemvändardan - då typ alla man känner är ute. Entré-biljetten är förbrukad efter klockan nio så det blir alltså 5 timmar på Hotell Högland om man nu stannar tiden ut. Förmodligen kommer tiden gå - precis som vanligt - rasande fort och det brukar vara riktigt roligt. Lite förfest hos ett par kompisar kl. 18.00 och man hoppas ju på att någon taxi-bil känner för att dra en runda o hämta oss en kvart före nio.


Ha en fiiiiin kväll!!!

Av Sofia - 25 december 2010 20:20

Julotta!! Det är säkert 20 år sen jag sjöng på en otta och det kändes på något sätt högtidigt att få åka iväg på detta uppdrag. Behövde kanske inte ta det på såååå fullt allvar så jag ställde klockan på 02.00 istället för kl. 04.00 Fråga mig inte varför - har inget bra svar. Kunde i varje fall inte somna om utan var vaken tills jag gick upp och drack kaffe, åt fil med pepparkakor!


Stunden i kyrkan var ljuvlig och stämningen var varmt julig. Fina ord av prästen och rösten kändes inte så morrontrött (hade ju varit vaken länge ;) Kören gjorde en bra insats och kyrkan var nästan full. Inte dåligt att få så många till kyrkan mitt i natten. Hemåt på hala vägar och la mig lite frusen jämte varm Stella, hon värmde mig som ett litet element.


Firade Juldagen i Torset  hos mor o far + mina bröder med familjer! Otroligt god mat, trevlig samvaro och skojiga lekar. Eller vad sägs om ett ordlek som skulle bilda julens läckerheter. "Nisse Spall" blev senapssill och "Ylva Slakt" blev kalvsylta och "Siv Gadrack" blev svagdricka. Barnbarnen fick räkna mormors alla tomtar och 97 st var det rätta svaret. Anton Karlsson vann på pricken!


Dagens festligaste rim stod en av mina bröder för (tänker inte avslöja vem). "Han lärde oss hur växter pippa

därför kan vi förstå den vackra sippa" 

 

Man kan ju förstå att den 14-årige tomten bröt ihop när han läste. Inte helt oviktigt är att rimmet gällde en bok om Linné om ni nu inte klurade ut det ; )


God fortsättning vänner!!!!


  

Traditionsenligt kort, finklädda framför granen - vilken gran?? Jag står ju i vägen!!


  

Kusiner samlade på Julafton!! Elin, Stephannie, Alexander, David-tomte, Stella o Jois


  

Mor o döttrar i farmor o farfars soffa


  

Nu kommer nog tomten snart!!!


  

David var tomte på Julafton!!


  

Jag o mina underbara föräldrar!!!

  

Lukas o David knäcker nötter framför kakelugnen (behövde dock inte elda idag - var redan 25 grader varmt i rummet innan vi 16 pers fyllde rummet....)

  

Tomten och David - inte konstigt att nissen hade prolem med att läsa rim..

  

Bror Pelle o hans Monica

  

Ulf, jag o bror Anders


  

Alla kusiner i soffan - Simon, Ella, Jois, Elin, Lukas, David, Anton o Kristin


  

Se då smyga tomar upp på bordet...

  

Mors vackra stall!!

Av Sofia - 24 december 2010 13:22

Så var det den stora dagen! Elin väckte oss (fel, fel, fel - väckte Ulf) kl. 06.00 o var lite nyfiken på paketen under granen. "Gå o lägg dig" fick hon till svar och sen dröjde det två hela timmar till nästa försök att få upp oss. God frukost och SEN kom tomten. Vi har numera gjort morronöppning till en tradition. I ganska många Jular när barnen var mindre blev de som darrande asplöv lr allför upprskruvade fiolsträngar  innan tomten behagade dyka upp på eftermiddagen.. Väntan i detta läge är endast förenat med ett negativt tillstånd för barnen. Nu får de öppna allt, de får leka med grejerna innan vi ska åka bort igen då de ska få fler grejer... Man såg lyckan i deras ögon när Wii öppnades och detta har varit en stor sysselsättning under förmiddagen. Jag begriper inte riktigt tjusningen med detta, att stå o boxas, cykla, spela bowling, flyga flygplan "på låtsas" men jag har hört att jag inte ska uttala mig eftersom jag umgås "på låtsas" via Facebook. Ligger kanske nåt i det... Wii är säkert jättekul om man ger det en chans....


Stellas favoritgrejer var fjäderboan, långa vita handskar o vingar till ryggen. Akrylfärger, penslar o dukar till Elin o Jois var populärt och David sitter i skrivande stund o bygger lego. Jag fick bl.a badsalt och badskum av Johanna - det blir använt kan jag lova...


Snart dax för att göra oss iordning till firande hos svärföräldrarna. Vi börjar med att kolla på Kalle Anka o sen mat. En lugn och ostressig dag utan jäkt - känns jättebra!!! Idag går oerhört många tankar till Carins familj, man, son, mamma, pappa och systrar. Dödsannons i tidningen idag och det är så extra sorgligt at läsa detta just Julafton. Julafton som bara ska vara glädje blir något helt annat för andra! 

Fridfull Jul därute o kör försiktigt alla ni som måste fara på vägen!


  

Tomten har kommit o Elin är ute å köper morgontidningen!


  

Elin ser inte glad ut men är det!!


  

Jois öppnar för fullt...


  

Nytt halsskydd - då blir man lycklig!!


  

En liten dam!!


  

Undra just om vingarna bär....?

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards