Alla inlägg under april 2022

Av Sofia - 30 april 2022 19:27

Upp med tuppen för att hinna gå en morgonpromenad på vår älskade ås. Samlades på områdets södra badplats för att hjälpas åt tillsammans med grannar att få i badbryggorna i sjön. Vi fick ta norra badplatsen. Det gick efter lite mickel bra och nu är bryggorna i. Nu är det vår på riktigt. Kände mig, om jag ska vara helt ärlig inte så nyttig men Jonas var desto duktigare.

Meningen var att vi skulle åkt till Stenungsund och hälsa på men eftersom Elise hade feber i morse vågade jag inte riskera att bli förkyld så jag följde inte med. Att bli sjuk nu när jag snart ska sjunga på begravningen för min käre morbror Gösta vill jag inte. Jonas åkte och jag kanske behövde dagens och morgondagens tid hemma eftersom jag på måndag ska åka med ledningsgruppen till Göteborg i tre dagar.

Trädgårdsarbete och handling. Mamma och pappa kom på fika och hämtade kakor de beställt av Stella som sålts inför student. Har övat rösten oxå. Hade tänkt att börja klistra in kort men tjden har bara runnit iväg. Nu har jag tänt en brasa och ska göra mig lite mat. Konstigt att vara själv en lördagskväll. Ska inte säga nåt annat.

Ha en fin valborg!

Bryggfix

Klart! Nöjda män!

Underbara blommor från nu rensade land

Av Sofia - 29 april 2022 19:17

Ja denna veckan har jag verkligen gjort mina timmar. Vissa veckor blir näst intill hysteriska. Men när det är över är ju fredagskänslan ännu skönare.

Har nyss varit i Bodafors. Övningskört med Stella och det gick bra. Lite skönt att köra när det är lite lugnare på vägarna. Några fler långsamt gående fordon att förhålla sig till bara. Ungdomarna ska väl in till stan o ha kul kanske.

Igår var en marathondag. Start kl 06 och efter arbetsdagen var det kommunfullmäktige till kl 22. Gårdagens möte började en timme tidigare då vi skulle behandla både verksamheternas årsbokslut och dessutom en ändringsbudget. Bara det sistnämnda ärendet tog två timmar av diskussioner. Till och med jag var uppe i talarstolen. En sån där utmaning som jag inte fullt ut älskar men nu tyckte jag att jag hade bra saker att säga. Att sjunga inför fullsatt kyrka är lätt jämfört med denna uppgift men jag gjorde det. Bara det stärker. Å man blir ju liiite starstruck när Annie Lööfs pappa har gillat mitt tal på Centerpartiet Nässjös Facebook-sida. Faktiskt!!

Å ändringsbudgeten gick igenom vilket betydde något mindre jobb idag. Hade ärendet återremitterats hade det då inte blivit någon löparrunda i eftermiddags. Men det blev det, mest på vilja. Har varit helt slut idag. Ibland vill man lite mer och tror man orkar precis allt. Dock - när allt är färdigt och målen är uppnådda - oslagbar känsla!!

Go kväll!!

En lång kväll i stora salen i Stadshuset

Av Sofia - 27 april 2022 20:25

Nyss hemkommen från grannen. Styrelsemöte Solbacka villaägareförening. Trevlig tillställning och fem personer på plats, en på länk och en frånvarande. Punkterna gick snabbt och vi avslutade med gofika. Man får reda på mycket kul från förr en sån här kväll. T ex att posten kom med flygplan som landade på sjön förr i tiden. Häftiga tanke. Att det fanns endast fem boende från början i området och att varje hus fick en gatlampa vilka forfarande finns kvar idag. Det har inte blivit fler vilket jag kan tycka är lite synd. Men här går åsikterna isär och jag tänker inte dra igång den diskussionen. Jag vill ha fler för att jag gillar att springa på mer upplysta vägar och jag inser att det önskemålet går fetbort.

Trevligt hur som helst att träffa grannarna och på lördag är det vår på riktigt - då lägger vi i bryggorna. Alltid sista lördagen i april. Sedan kan vi bada. Det är Jonas och min regel. Vi ska bada varje månad bryggorna är i. Dock blir det knivigt att få till det just i april då vi ska till Stenungsund direkt efter evenemanget.

Annars har dagen gått i ett. Beredning med nämnden via Teams på morgonen. Sedan skjutsa Stella till skolan. Jobba hårt med budget och allt som händer på en gång och måste vara klart typ nu. Sprang på lunchen. Avstressande minst sagt. Hämta Stella vid fyra, hem o steka pannkakor och käka dem innan styrelsemötet.

Å nu. Bara kudden kvar. Natti Natti!

Sånt här fint väder har vi inte haft idag men det kommer. Jag lovar.

Av Sofia - 25 april 2022 18:40

Gårdagens konsert var fantastisk. Miriam Bryant sjöng sina hits på löpande band och nya bra låtar som jag inte har hört. Mycket handlar om hennes brustna hjärta och hennes mellansnack gav konserten en speciell känsla och intimitet. Sedan är hennes röst helt fantastisk. En enorm pipa som både har kraft, kan nå höjder och traska ända ned till källaren. Vi hade perfekta platser, rad fem. Då är man nära. Förbandet Dagny från Norge var oxå jättebra. Riktigt bra låtar och som dista nummer blev det Somebody vilken har hörts flitigt på radiokanalerna. Blev lite paff att det var hon, hade inte en aning men den låten har jag kutat till många gånger.

Vår skönhetssömn blev väl lång i morse. Höll på att missa den goda frukosten. Vi fick äta lite fortare helt enkelt.

Ett par härliga dagar har passerat. En fantastiskt bra helg i Malmö och Köpenhamn. Mysigt hotell och smidigt att vara i samma byggnad som konsertsalen.

Det är ändå skönt att sätta sig på tåget hem. Åka ifrån en mycket längre kommen vår och åka till nordligare och högre breddgrader. Uppleva hela våren igen. Att sätta sig på trappen hemma och ta en kaffe. Världens bästa taverna med finaste utsikten. Inga 21 våningar men Solbacka slår allt!

God kväll!!

Solen i ögonen och Jonas offrade bara ett kort. Det blir därefter.

Middag på Lilla Torg före konserten

Varselväst på - som Jonas kallade skjortan - o myntan där den passar bäst :)

Underbara Miriam

Hela bandet

Vi lämnar ett grönt Skåne

Å kommer hem till detta! Solbacka

Av Sofia - 24 april 2022 16:25

Gårdagskvällen var otroligt mysig. Kanske inte den godaste men absolut dyraste. Ha, ha. Mixed grill för två på Johan P fiskrestaurang. Det var gott men havskräftorna smakade förfärligt. Men det var häftigt att äta och hummern, musslorna, tonfisken och laxen var god - absolut.

Vi åkte sedan upp till Skybar på vårt hotell, 25 våningen. Fullt av folk. Uppfriskande avslutning får man nog säga.

God hotellfrukost efter en god natts sömn. Inte var dag man får käka ihop med Maxida Märak. Eller vi såg henne åtminstone vid buffén. Hon spelade igår kväll här i konsertsalen.

Vi tog tåget till Köpenhamn och strosade på Ströget och kikade i affärer. Jonas hade stort tålamod och till slut köpte jag varselvästen som han kallade den oranga skjortan på Zara. Bild kommer med all säkerhet.

Nu börjar vi bli hungriga och eftersom vi inte käkat sen frukost ska det bli gott med mat. Hotellets restaurang är inspirerad av Marcus Samuelsson. Jonas har bestämt är att han ska äta kött.

Väntar med spänning på Miriam Bryant. Konserten som skulle ägt rum i januari är nu äntligen på G.

God kväll!!

Häftigt och gott - det mesta.

Framför hotellet. Påsken är över men kärringen väljer färg!

Skybar

Köpenhamn

Christiansborg inger respekt

Värt en extra tanke i dessa tider

Av Sofia - 23 april 2022 22:56

Att bara få sätta sig på tåget och dra söderut var riktigt skönt. Det är i sig lite kul att åka på stambanan förbi hemmamarkerna, Solbacka, Grimstorp o vidare mot Bodafors o Sävsjö. Sen tappar man kontrollen. Då är det utsocknes. Ju mer söderut tåget tog oss blev träden och åkarna grönare. Häftigt!!!

Under tågfärden ringde min kusin Tidde vars far lämnade oss i förra veckan. Han undrade om jag ville ställa upp och sjunga på begravningen. Såklart jag vill. Älskade morbror Gösta. Du byggde min lekstuga. Du skrämde mig när jag var liten. Du var arg på mig när jag plockade omogna jordgubbar i landet. Du kom o käkade frukost i Norra Sandsjö när du hade rast från jobbet vid Vägverket. Du har ju alltid funnits. Nu finns du inte mer. Du skulle fylla 90 år i juni. Vilket långt och fint liv du fick. Vila i frid!

Clairion Hotel - så fint. Rum på 21 våningen - grym utsikt. Räkmacka på Lilla storg. Shopping och bara gå omkring o njuta. I solen.

Underbara skaldjur på Johan P fiskrestaurang fick avsluta kvällen. Inte supermätt vilket jag gillar. Kanske då inte Jonas. Men hotellfrukost väntar ju om några timmar. Avslutade kvällen på Sky-bar på 25 våningen - mysigt och uppfriskande. Kudden i hotellsängen blev nu ännu skönare. Såååå skönt att komma iväg utanför dubbeltallen eller 40-skylten. Stress bort och koppla av. Välbehövligt!!

Natti! Natti!!

På tåget

Räkmacka o dryck på Lilla Torg

Malmö

Så fint rum

Påsken är förbi men gult är det som gäller

Fantastiskt mat på Johan P

Skål o snart godnatt

Av Sofia - 22 april 2022 19:09

Jo men det gick ju bra! Nätverksträffen igår. Förvaltningsekonomen, ekonomer och ekonomichefer från tekniska förvaltningar från kommuner i Jönköpings län samlades i Nässjö på Vipan. Min kollega var sjuk så jag var minst sagt stressad på morgonen. Fick dock fin hjälp och stöd av vår fastighetschef Cecilia som höll vakt vid dörren och släppte in folk som kom. Så skönt!

Det var en mycket bra förmiddag och diskussionerna var verkligen givande och några frågetecken som vi hade rätades ut. Det var ju första fysiska mötet och vi kommer att träffas regelbundet framöver. Nästa träff i Eksjö i oktober. Vi avslutade med lunch på Parkgården och de var imponerade av den fina restaurangen och den goda maten.

Efteråt gick luften lite ur mig som typ en ballong. Var helt slut. Glad och tacksam att hybridmötet gick bra då några var med på Teams. De tackade för det fina arrangemanget och jag var bara glad.

Firade bösta kollegan Kalle som fyllt 50 år med tårta på eftermiddagen. Det var en mycket trevlig stund. Å han fick fina paket, dels från förvaltningen och dels som vi samlat ihop från jobbarkompisarna.

Efter jobbet åkte vi till Landsbro och grattade Jonas äldsta barnbarn William som fyllde 5 år igår. Han blev så glad för paketen och vi fick god mat och fika. Men så trött jag var. Hem och bums i säng. Somnade innan huvudet nådde kudden.

Idag blev jag bjuden på lunch av en fd kollega. Tack Pelle. Sen kollade vi lite ekonomi för den bostadsrättsförening han och sambon Inger bor i. Ja, det är inte solklart att tränga in i siffrorna även i en liten förening och särskilt när det kanske inte bokförts klockrent historiskt. Men lite klarhet bringade vi nog fram.

Godkväll!!!

William 5 år - GRATTIS!!

Av Sofia - 20 april 2022 20:25

Man växer med utmaningar sägs det. Det kan jag hålla med om. Å jag tänker. Särskilt efteråt, ha ha. I morgon ska vi ha nätverksträff med teknikekonomer i Jönköpings län. Alltså min motsvarighet som förvaltningsekonom för tekniska serviceförvaltningen i våra närliggande kommuner. Detta projekt startades i höstas, under pandemin, på initiativ av Vetlanda kommun. Första träffen skede då på Teams. Vi var ca 20 personer som deltog och alla var överens om att det var ett superbra sätt att träffas och utbyta erfarenheter.

Nässjö kommun blev ordförande för nästa träff som skulle ske på plats. I oktober köndes det långt till april men oj vad tiden gick fort dit.

Så i morgon ska 15 personer komma från Eksjö, Sävsjö, Gnosjö, Värnamo, Vetlanda, Jönköping, Habo, Gislaved, Aneby. De flesta kommer till Vipan fysiskt. Men fem stycken ska närvara på Teams vilket innebär hybridmöte vilket jag starkt ogillar. Det blir lite splittrat vid diskussioner, den som rattar datorn och ska presentera ser inte de som är med på Teams. Dessutom ska all teknik fungera. Men jag övade i eftermiddags, skapade ett Teamsmöte med mig själv och det fungerade klockrent. Hybris av förberedelser- sån är jag.

Tack och lov är vi två, min fina kollega Carina och jag ska rodda detta ihop hela förmiddagen. Fika från caféet och vi avslutar med lunch på vår restaurang på Parkgården. Däremellan blir det presentation av tekniska i Nässjö kommun och förhoppningsvis intressanta diskussioner om internhyror och dess hantering, en eventuell uppstart av nyckeltal etc.

Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot morgondagen och jag kommer vara en meter högre när eftermiddagen kommer och det är över.

God kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards