Alla inlägg under november 2009

Av Sofia - 30 november 2009 19:22

30 november! Grå-tråk-regn-novembers sista dag! Det lyser ju upp lite att mamma fyller år förstås.... Förutom att vi lämnar november månad bakom oss innebär detta xtra mycket på jobbet. Å eftersom mor o far lyckads få till en stor dos pliktkänsla i mig satt jag till halv sju med bokföringsordrar som duggade in från höger o vänster. Får nog styra upp detta framöver. Sista dan är lite sent...att få det från kollegorna i korridoren. Dessutom hade jag lite att ta igen pga av personalresa o sjukdomsfredag. Gick i varje fall bra. Tror dock att jag är xtra trött pga av penicellinkuren.


Idag blir det extra tankar till mormor Sigrid som dog vid denna tidpunkt för 41 år sedan. Stannade vid graven vid Vallsjö kyrka på hemväg från Torset i lördags. Konstigt hur man kan sakna en person man aldrig träffat. Mamma har ju berättat så mycket. Skönt att veta att även hon kan titta på ljuset o det kors av blommor som alltid pryder graven i November!

  

Godnatt!


PS. Grattis Anders på namnsdagen! Kram från "söstra" eller va' det dotter?  

Av Sofia - 29 november 2009 14:50

   Riktigt bandyväder är klarblå himmel o sol. Precis så var det idag när Nässjö IF's lag U9 spelade match mot Bruzaholm o Tranås. 4 matcher vann de duktiga pojkarna. Oj vad det har hänt mycket på ett år, sååå kul att se. De har verkligen utvecklat sitt spel o trots tröttheten mot slutet kämpade de till sista målet. Under pausen satt vi föräldrar o pratade om vilken tur vi hade med vädret. Varje träning har i stort sett genomförts i regn o ngn hade t.o.m fått en "kallsup" på isen vid fall. Då är det verkligen blött om man lyckas med att få en kallsup under bandyspel


Potatissoppa till söndagsmiddag - fantastiskt kul att barnen gillar det. Skulle man göra lite oftare - snacka om att spara pengar!!   Till efterrätt lyxade jag till det med pecannötspaj. Såg receptet i senaste ICA's buffé o det såg så gott ut. Det var gott men mäktigt o ska vi prata pris här - INTE billigt!


Snart dax att kika ner på stan - julskyltning. Ordet julskyltning har dock mist sin innebörd. Nuförtiden händer det inte så mycket just i skylten, de flesta affärerna har haft jul i fönstret i två veckor. Dessutom är ju alla butiker öppna. Däremot är det ju lite småtrevligt att köpa lotter, stödja olika föreningar o trängas med andra Nässjöbor.


God kväll!!

  

Duktig bandy-David, nr 10!!

 

  

Dax att tacka för matchen!!

Av Sofia - 28 november 2009 19:49

...är titeln på en otroligt vacker julvisa - nysläppt på av Sissel Kyrkjebö. Tanken är att jag ska lära mig den med mammas ackompanjemang när vi ska sjunga i Vallsjö kyrka på Nyårsafton. Varmt välkomna alla som läser ; ) Nyårsbönen börjar kl. 16.00 o är en jättebra tid innan alla ska på sina fester. Kanske inte för de som är värdpar dock....


Har varit i Torset o övat flera timmar med mor idag. Gick jättebra. Rösterna känns som "ett" o trots att mamma är 71 år så klingar den som en klocka. Mamma o pappa hade tänt i kakelugnen o det blir så'n fantastiskt go värme. Nybakta lussekatter o pepparkakor till fikat. Kan det bli bättre? Knappast!!


Nu sitter jag o ska försöka klistra färdigt korten i mitt fotoalbum men det går trögt.. Fastnade på bilderna från Falkenberg i somras. Å vad jag längtar till sommaren. Till stranden i Skrea eller blir det Östra stranden i Halmstad i år? Undra hur det är där nu. Vid havet i novemberregnet. Tror nog att det är lika skönt att se havet som på sommaren men man får nog klä på sig. Tänk att ha en stuga där nere. En kakelugn lr öppen spis o kolla på havet - där kunde man nog sitta länge, länge... Men ngn stuga har vi inte. Inte ngn öppen spis heller för den delen. Men drömmar kostar ju inget!!


Nu ska jag fixa iording lite mat till mig o barnen. Ulf är på julbord med Posten så jag får somna i soffan helt själv ikväll ; ) Kanske jag hinner färdigt med "Robins" innan locken går igen..


Natti, natti


PS. Efter halva kuren antibiotika känner jag mig helt ok igen.....

Av Sofia - 27 november 2009 16:28

Vilken natt - den vill jag inte ha tillbaks! Sov i varje fall 2 h mellan 04.00--06.00 men känner mig knappast utvilad. Ringde Vårdcentralen så fort de öppnade o fick tid kl. 10.30 Ulf hjälpte mig att få iväg barnen - guld! Själv orkade jag ingenting. Smärtorna avtar då o då men återkommer plötsligt. Efter provsvar konstaterade de att det var en solklar urinvägsinfektion o jag fick antibiotika - en dunderkur på 3 dagar. Hem o sova! Flera timmar. Sen blev det SVT.play o kollade avsnittet av förra veckans Robins. Njöt av Sissels senaste CD o jag ser såååå fram emot konserten nästa lördag i Jönköping. Då är jag dessutom pigg!!


Ikväll blir det alltså inget glöggmingel med mina tjejkompisar - inställt p.g.a sjukdom. Får väl kolla Idol o ta't lugnt. Kroppen behöver vila. I morgon ska Vårdcentralen återigen besökas - denna gången för vaccination. Hoppas att det räcker till oss alla mellan 31-40 (+ barn) som fortfarande inte fått dos 1.


Ha en bra kväll!


PS. Jag det var ju roligt så länge det varade - att ligga bra till i stegtävlingen. Efter denna sjukdomsepisod kan jag nog glömma en bra placering...


      

Kvällen slutade ju väldigt bra - enchiladas med kyclingfyllning o vi tjuvstartade med första ljuset i adventsljusstaken!!

Av Sofia - 27 november 2009 00:15

Rubriken beskriver vad klockan är just nu..... Har såååååååååååååååå fasansfulla smärtor o befarar urinvägsinfektion. Kan inte sova o ligger med en PET-flaska fylld med varmvatten på magen. Det är 15 år sedan jag sist hade dessa symtom o jag är förvisso ingen läkare men är ändå säker. Denna smärta glömmer man inte. Önskar inte min värsta fiende (har jag någon?) detta tillstånd.


Annars har det varit en kanonrolig dag. Personalresa till Malmö - åkte från Nässjö station med X2000 kl. 07.53 Fick åka en busstur på c a 2 h där vi studerade byggnationen av City-tunneln och se nya stationer o en helt ny stadsdel växa fram. Den nya järnväg som ska knyta ihop den befintliga infrastrukturen, går förbi Malmö Arena där det även ska byggas Skandinaviens största köpcenter. Bygget med nya stationen - Malmö Syd samt en mängd vägar, gångvägar är inom kort klart o det hela var superintressant att se. För att återgå till mina symtom satt jag hela denna busstur o var nödig vilket inte alls är bra.... Dessutom frös jag så jag skakade vid varje stopp bussen gjorde!!


Därefter var det studiebesök på Malmös nya fotbollsstadion. En säsongsplats-stol kostade "bara" 17 000 kr MEN då ingick 3-rätters. Vill man hellre ha en loge för 12 pers kostar detta 25.000 kr inkl. mat PER MATCH!!   Ett enormt bygge som oxå var kul att se. Måste ju säga att det händer rätt mycket i Malmö o jag undrar om det finns några pengar över till drift av förskolor odyl. Iofs var det mest företag som sponsrade "Swedbank Arena" o det är lite märkligt - till vissa projekt finns det alltid pengar..


Innan tåget gick från blåshålet Malmö till blåshålet Nässjö hamnade vi på en pub intill Lilla torg. Irish coffee värmde upp märgen på många sätt o gjorde nytta.


Ja, det blir nog en jätterolig avslutning på denna veckan. Vårdcentralsbesök i morgon o eftersom jag troligen har feber får jag nog snällt stanna hemma från jobbet i morgon. Dessutom skulle jag ha glöggkväll med f.d jobbarkompisar i morgon - typiskt!!!! Bara jag blir frisk nu så ordnar sig allt...


God natt!

Av Sofia - 25 november 2009 21:14

Man hörde detta uttryck för många, många år sedan. Datorernas intåg (eller är det intrång?) i våra liv skulle eliminera pappershögarna och på sikt skulle alla dokument försvinna. Man såg visionen framför sig där "mapparna" i datorn ersatte pärmarna i hyllan.  Möbeltillverkarna såg med fasa att tillverkningen av bokhyllor skulle upphöra, på sin höjd skulle de få sälja några skrivbord o ngn stol då och då!!


Med facit i hand blev det inte riktigt så. I vissa fall känns det som om det blivit mer papper... På andra sätt har vi sluppit mycket pappersvändande. Vill inte ens tänka på hanteringen av leverantörsfakturor på kommunen innan inscanningens välsignelse. Har hört de andra berätta o visst - det fanns många fler personer som jobbade med just detta. Allt är dock inte lättare bara för att vi slipper de där arken. Att läsa mötesprotokoll på en datorskärm gillar jag inte alls - kanske är jag bara gammalmodig.


Idag har jag varit på kurs i ett "enkätverktyg". Ett webb-baserat program i vilket man tillverkar undersäkningar/enkäter som sedan ska sändas via e-post eller läsas via just webben. Lätt att jobba med o användarvänligt. Nu ska här göras enkäter - gäller bara att författa bra frågor o inte för många:


Exempel:

Hur upplever du sigridsofia's blogg?

1, KANON!!

2, Mycket bra

3, Bra

4, Mindre bra

5, Dålig


Efter att svaren kommit in kan man få både resultatet i staplar, cirklar o olika grafer - proffsigt! Hoppas bara folket lr i detta fall kommuninvånarna vill svara ; )


När jag kom hem hade jag fått inloggningsuppgifterna till "Dexter". Skolans egen webb-plats där man t.ex kan anmäla sjukfrånvaro och även kontrollera att barnen inte skolkar. Du kan se barnens betyg, utvecklingssamtal o massor, massor mer.


Ja, visst lever vi datorns värld och med eller utan papper måste vi nog inse att "det är så"!! Vissa gillar det inte! Andra gillar det mycket!! Jag o många med mig sitter vid en dator i stort sett hela dagen. Tur att man gillar det! Avslutningsvis slutar kvällarna med ett blogginlägg - ja, jag är nog fast!!


Får dock inte glömma personerna bakom spakarna. Ett mejl kan aldrig ersätta ett personligt möte eller telefonsamtal även om det kan vara enkelt att skriva ngt o trycka på "sänd". Ett elektroniskt julkort är väl iofs lite kul men det kan aldrig ersätta ett papperskort (tycker inte jag i varje fall). Inget går upp emot ett handskrivet brev - känns nästa som en raritet nuförtiden.


Godnatt!


Av Sofia - 24 november 2009 18:49

Helt otroligt. Inte en droppe...känns konstigt. Har inte sprungit på flera veckor utan att bli blöt. Såg t.o.m en strimma sol vid förmiddagsfikat vilket gjorde alla runt bordet både förvånadeFörvånad o glada Skrattande!!! Ja, vi törstar efter sol o värme o de där värmeljusen på bordet räcker inte riktigt till. Men tiden går o snart kommer krokus, snödropp o tussilago. Innan dess ska vi ha lite JUL o nu står de där o väntar innaför dörren. Lådorna märkta med "advent". Jag SKA ta tag i det - i morgon! Man måste väl damma innan man ska pynta? Det är ju lagom kul att sätta upp stakarna i dammet.... Ska bara kolla så alla lampor fungerar. Konstaterade just att en pappstjärna gick sönder i magnetfästet. Köp, köp o köp....


Idag gjorde David mål på bandyträningen. Det var en mycket stolt pojk som klev innanför dörren nyss. Ökar på självförtroendet inför söndagens match.


Efter jobbet idag tog jag nya kort till körkortet - nytt namn o det måste ju vara rätt hela vägen. Dessutom hämtade jag årets julkort! Ungarna på bild så klart o ingen kan väl gissa vad det blev för 7:e året i rad - alla 4 i en sanddyna på Skrea strand. Ni som nu brukar få julkort o läser detta - måste väl kännas som en fantastisk nyhetsbomb ; )


Godnatt!!


PS. 10:e plats i Stegtävlingen - totalt 1950 st som tävlar.... Jag är lite stolt!!





Av Sofia - 23 november 2009 19:32

Man läser det ofta i Må-bra-tidningar med goda råd, man hör det på TV o i debatter. Att kunna säga NEJ! När hjulen snurrar lite för fort måste man bromsa annars..kan man lätt köra i diket lr som det oxå kallas "gå in i väggen". Har funderat lite på innebörden att just säga nej.


Kanske jag skulle säga nej till Davids tandläkartid, eller Johannas utvecklingssamtal. Kanske ska jag strunta i vaccinationskön på onsdag. Jag hade ju inte behövt bjuda mina f.d jobbarkompisar från RH-tiden på glöggparty på fredag. Vi struntar i Davids bandymatch på söndag. Bättre är att möjligen fimpa jobbet i morgon o på onsdag, låta hemmet gro igen så vi får kryssa oss fram i smulhögarna till helgen. Ngt som både sparar pengar o tid är ju att inte köpa några julklappar....


Kanske skulle jag avsluta min blogg - i skrivande stund förbrukade Stella just en tandkrämstub på 1 st borstning!!! Borde kanske även sluta löpträna o promenera för det tar ju en himlans massa tid....


Nej, alla alternativ går fett bort! Jag har väldigt svårt att säga NEJ!!! Säg JA!!!! till livet, kör såå det ryker. Hoppas varken dike eller vägg kommer för nära...


Godnatt o stor kram till alla!!


PS. Sus? Några goa recept från helgen i HOK??

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards