Alla inlägg under mars 2022

Av Sofia - 31 mars 2022 18:16

Startade dagen med att läsa tidningen digitalt i mobilen. Blev så glad när min dikt var publicerad. Mina ord om mina känslor inför kriget i Ukraina i början av mars. Väl värt att dela med andra. Demokratin måste erövras varje dag. Just den meningen sa kommunfullmäktiges ordförande Kurt vid sammanträdet den dagen då attackerna påbörjades. De där orden satte sig som frö i mig och ledde också till det slutgiltiga beslutet att engagera mig till kommande val. Gör ingen det, då är vi illa ute. Jag vill bidra.

Frukost till spegelblank sjö. Otroligt vacker morgon men ack så kall. Skulle skjutsa Stella till skolan kl 10 och hämta lite över 12. Då blev det långgrunda i Nässjö under tiden. Gick till Lövhult och tog en fika på Circle K. Välbehövlig sådan. Gick ned till torget och köpte franska tulpaner. Härlig tur.

Sedan har jag jobbat och haft möte på min sista lediga dag. Fått mycket gjort och i morgon är det jobb på plats.

Ha en go kväll!!!

Av Sofia - 30 mars 2022 19:29

Ska försöka att inte tjata om våra solpaneler - det kan bli tröttsamt i längden men det är så roligt! Idag blev det rekord. 49 kWh. Hela månaden har varit fantastisk. Får nog aldrig uppleva en sådan solrik mars någonsin eller det kommer hursomhelst dröja länge till nästa gång. Produktionen har passerat över 1MWh denna månad.

Dock var det rejält kallt i morse, minus 7 och jag låg i sängen och tänkte att nu dör alla de nyinköpta murgrönorna trots outdoor variant. Penséerna brukar klara sig fint. Ranunkelväxterna tog jag in inomhus igår kväll. Blommorna såg dock fina ut. De fick gotta sig i solvärmen under hela dagen. Ledig idag och jag hade tänkt läsa utomhus i favoritboken. Hann aldrig dit. Det blev jobb (hm) och skjutsning av Stella till skolan. Prioriterade såklart en löpartur. En kall men skön sådan till Grimstorp och Sjömilsås.

Sen skulle jag hämta Stella på skolan och dess för innan hinna till mammografibussen. Inget behagligt men en nödvändig måstegrej.

Nu har vi tänt brasan och sitter i gödseldoften av omplanterade små plantor. Inte så mysigt men man få stå ut.

Ha en forsatt go kväll!!

Dagen

Månaden mars 2022

Av Sofia - 29 mars 2022 18:01

Den är välbekant på våren. Doften av gödsel på åkrarna när man är ute och springer eller går. Minns sedan barndomen hur det luktade och jag har aldrig farit illa av det. Tvärtom. Det är mindre trevligt dock när hela vårt kök och vardagsrum doftar. 45 plantor tomat, chili och paprika står nu i vårt hörn där de får fint med ljus och värme i stort sett hela dagen. Omplantering har skett idag vilket tog en liten stund. Jorden var fin och lite fuktig men luktade som sagt var gödsel. Ja, ja det ger sig väl om några dagar.

Jag har haft semester idag och Jonas oxå. Å vi har inte tagit det lugnt. Förutom omplantering av plantor planterades penséer i utekrukorna. Ljungen har gjort sitt för att uttrycka det milt. Nu blir det fint till påsk. Tillsammans med de små penséerna ville jag absolut ha murgröna outdoor och efter femte butiken blev det bingo. Min tålmodige man var tyst.

Innan vi tog itu med trädgårdssysslorna gick vi till stan och jag bjöd JONAS på namnsdagsfika på Espresso House. Goda mackor och bra med energi inför returen till skogen.

Skitslut sitter vi nu framför brasan. Dagens vind var kall och vårluften tar på krafterna. En svag doft av gödsel försöker vi båda tänka bort.

God kväll!

Grattis på namnsdagen Jonas

Många plantor blev det att plantera om

Av Sofia - 27 mars 2022 19:57

En helg full med barn och alla barn dessutom - det händer inte så ofta. De är utspridda lite här och där och har sina egna liv. Därför är det extra kul när man kan få till en helg där alla kan komma inklusive respektive.

Igår njöt vi av vädret och de fick gå skattjakt på påskägg, något för tidigt men men. Rundan var inte särskilt avancerad men lite kul tyckte de nog att det var. Å skatten fanns i garaget, var sitt Kinderegg size större.

De tittade i sina tidiga fotoalbum. Det är otroligt kul att som mamma lyssna på deras prat och minnen. Samtidigt kan jag konstatera att jag visste inte riktigt allt, på den tiden. Hmmmm. Vi grillade gott och spelade spel. En helt underbar dag och kväll. Så skönt att ha dem hemma och få rå om alla.

I morse efter frukost tog vi en runda i kvarteret och sedan blev det våfflor. Ett dubbeljärn till 11 personer, det tog ett tag innan alla blev mätta. Mormor och morfar kom hit till våfflorna och de fick en vidareutbildning på sina mobiler.

Helgen gick alldeles för fort. Att ha allt man önskar sig mest av allt, hemma på en gång. Gott. Älskar dem till månen och tillbaka så det blir många turer.

God natt!!

Mina hjärtan och jag

Skattjakt pågår

Gamla fotoalbum kom fram

Grillmat

Speltime!

Våfflor med mormor och morfar

Mobillektion

Uppställning!!!

Av Sofia - 25 mars 2022 20:18

I onsdags kväll firades jag för min 50-årsdag IGEN! Jag vill betona IGEN eftersom jag uttryckte mig lite otydligt på mitt Instagram-inlägg från samma kväll. Jag fick mängder med grattis till bemärkelsedagen både på sociala medier och IRL. Trevligt förvisso men det kändes som jag tjuvade till mig dessa, ha ha. Det var mina fina kollegor på jobbet tillika ledningsgruppen och jag som var ute och käkade. Något som inte blev av och har blivit av sedan juni 2020. Anledningen stavas såklart pandemi. Jag fick välja ställe och naturligtvis valde jag Vita Amandi där man inte bara får bra mat. Man får en upplevelse. En kanongod och riktigt mysig kväll.

Idag har vi tackat av Anci Magnusson. KSO - kommunstyrelsens ordförande i Nässjö kommun. Jag kunde tyvärr inte vara med mitt gäng från tekniska eftersom jag prick halv två skulle delta på en systemvisning upphandling nytt ekonomisystem. Jag gick med Centern en halvtimme före i kostymen politiker. Men det var mycket folk som ville tacka av och vi fick vänta nästan en halvtimme innan broder Anders fick tala och överlämna blomma. Hon fick även en reflexväst från Centerpartiet - väldigt grön, så hon verkligen syns nu när hon tar ett steg från rampljuset. Hi hi!!! Ja, Anci är Socialdemokrat.

Tekniska kom strax efter så jag fick ge Anici även en teknisk kram. Tre snittar i all hast och sedan småsprang jag vidare. Lite tråkigt att inte få mingla mer, det var fullt av vänner från politiken som jag inte träffat på länge.

Nu är det fredag och stundande helg! Oj vad veckan gick fort!!!



Mina fina kollegor

Jag fick en blomma (till)

Anders talar till Anci

Duktiga politiker Samverkan Nässjö och liberalernas Ervisa Dani

Tekniska gänget

Av Sofia - 24 mars 2022 23:07

Hade nästan glömt bort känslan. Den där första gången när man får stanna på rundan och knyta löparjaclan runt midjan. För mycket kläder på i förhållande till temperatur. När den lilla medhavda vattenflaskan verkligen är för liten. Men jag drack rejält efteråt. Sprang på lunchen och solen var generös. Å även backarna var inte heller snåla. Det kvittar nästan hur man lägger rundorna med utgångspunkt Nässjö city. Det blir uppför vilket iofs ger bra träning. Det blir således nedför tillbska.

Det var väl tur att jag fick ett längre break mitt på dan då en lång arbetsdag flöt över i ett kommunfullmäktigemöte. Ett möte som varade till 22.05

Idag var det sista mötet för kommunstyrelsens ordförande Anci Magnusson. Ordförande för kommunfullmäktige Kurt tackade av och sa skämtsamt. Om du saknar oss har du ju inte så långt hit. Du kan komma på allmänhetens frågestund. Ha, ha, ha. Givet jubel såklart. Hon applåderades av slla efter sitt tal. Månadens sista torsdag har hon tillbringat i denna sal sedan 1988. Det är häftigt.

Nu är jag helt slut. Politik är speciellt - det är bara att konstatera. Särskilt när det gäller fältassistenters vara eller icke vara. Nu fattar ni inget och det tar alldeles för lång tid att förklara.

Så godnatt till er alla!

Sista kvällen med detta gäng

Av Sofia - 22 mars 2022 18:23

Idag har Kenneth namnsdag. Min pappas dag. Vad jag vet är han inte med i klubben men det finns en sån har jag hört. Kenneth-klubben. Messade ett grattis i morse och han tackade han för att jag tänkte på honom. Om han bara visste hur mycket jag tänker på honom oavsett om det är hans namnsdag eller inte. Grattade även min chef Kenneth som dessutom har samma stavning. Med H på slutet.

Denna 22 mars är även mitt äldsta syskonbarns födelsedag. För 29 år sedan stod jag på Trysils topp och fick samtalet att jag hade blivit faster för första gången. Det ögonblicket glömmer jag aldrig. En skidresa med mitt gamla jobb RH-Form, RH-Stolen. Numera Flokk. Grattis Anton till 29 år!!

Jag fångade solen nu ikväll innan den gick ned nånstans bortåt Bäckafall eller kanske Bodatippen. Vackert hursomhelst. 40 kWH har du skänkt oss idag. Denna mars har verkligen varit bra ur ett solpanelsperspektiv.

Ha en fortsatt fin kväll!!!

Tack för idag solen!!

Av Sofia - 21 mars 2022 20:24

Oj, oj, oj vad den natten gick fort. Efter gårdagens zoom-event med Centerpartiet och kandidatutbildning hela dagen åt vi sushi framför TV?n och hade jag inte varit så hungrig hade jag förmodligen somnat. Trots den fulla fina månen sov jag som en stock. Fullmåne kan ibland medföra orolig sömn har jag märkt.

Vips så var natten slut men jag var väldigt tacksam för att jag kände mig utvilad när klockan ringde. Åkte med Jonas till jobbet klockan sex och dagen gick i blixtens fart. Klockan tre loggade jag ut, bytte om till löparkläder och sprang hemåt. Inklusive en omväg såklart. Valde ut mot Stensjön och sprang åt Mossaryd. En riktig bergochdalbana. Förutom att det är uppför hela vägen till Handskeryd är det sedan mycket nedför och uppför och nedför och uppför igen. Blandat med isiga grusvägar så det gällde att vara vaken.

Handling på ICA efter det och sen blev det brasa och omelett. En bra dag. Ytterligare en solig dag. Frågan är om vi behöver betala nån el överhuvudtaget efter mars månad. Solpanelerna var det bästa vi köpt. Så kul!!

Nu är det åter kudden! Godnatt!!

Dagens tidning - go läsning

Upp och ner för att ta mig till hemmet idag - härlig löparrunda. Så lyxigt att ha möjligheten att springa hem.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards