Alla inlägg under oktober 2022

Av Sofia - 31 oktober 2022 20:22

Vips så var månaden oktober förbi! Klockan är tillbskavriden och dagen blev kortare. Eller längre beroende på hur man ser det. Beror på när man går upp. I morse sprang jag till Räfsnäs och det ljusnade redan här i Solbacka när vi åkte kl 06. Så skönt. Å graderna låg på 11 så underställströjan var riktigt onödig. Tur att det finns dusch och omklädningsrum på jobbet. Men mörkret kommer snabbt om kvällen, tog ett kort när vi kom strax före fem. Nästan mörkt.

En bra arbetsdag som slutade nyss, framför elden. Vilken tur jag har som har en man som förser mig med stekta ägg och diverse (jordnötter t ex) och emellanåt frågar han om jag kanske kan tänka mig ochvlägga ned för dagen.

Det är mycket nu. Allt ska bli färdigt typ nu och dagens timmar räcker inte riktigt till. Fick ett skönt avbrott mitt på dagen och åt lunch med höstlovslediga Stella på Coco Thai. Mums på den. Å caféet hade återigen bakat vaniljhorn så det har jag mumsat i mig idag. Torra kakor - det är guld. Halloweengodiset som någon vänlig själ har köpt in och bjudit på är jag inte så intresserad av. Men det går åt ändå. Det springs mer än vanligt utanför mitt rum för tillfället, ha ha.

Ha en fortsatt go kväll!!!

Nu blir det skymning fort om dagarna. Bild tagen 16:53

Av Sofia - 30 oktober 2022 16:34

Det var så fantastiskt trevligt och mysigt att få träffa våra vänner Kenneth och Lotta i deras nya fina hus i går kväll. Välplanerat och väldisponerade ytor och mycket stilfullt inrett. Högt i tak och fina materialval. En del nya möbler och en del gamla möbler hade fått nytt liv och lösningar. Grämer mig att jag helt glömde bort att ta kort. Kan bara förklara med ord. Så fint! Å bra läge. Området Ledet ligger både nära naturen och nära stan.

Efter många härliga timmar och jättegod mat traskade vi hemåt i Halloween-natten. Inte ett enda spöke såg vi. Inte nån prinsessa heller för den delen med tanke på hur min dotter Johanna såg ut igår på sin fest. Så fin! 7,7 km och vi tog absolut rakaste vägen. Varmt tack Lotta o Kenneth för en härlig kväll!

Efter frukost idag var planerna att gå runt sjön inkl fika. När vi kommit en bit ändrades planen. Min kollega Cissi ringde och det blev istället fika i stan hos Lina o Fredrik tillsammans med Cissi och Claes. Kul att vara lite spontan och flexibel och det var kul och se hur de bodde. Trevlig stund. Sedan gick vi hemåt i ett underbart höstväder.

Så det var varit en toppenhelg. Social och full med härliga steg.

Fortsatt fin söndag!!!

Nattlig promenad

Härlig syn när man närmar sig hemma!!!

Hemma! Solbacka! Spexhultasjön!

Min prinsessa - Johannas outfit igår

Av Sofia - 29 oktober 2022 18:04

Sovmorgon! Obeskrivligt skönt! Har sovit så fantastiskt bra. Slumrade till redan under Idol igår kväll men faktum var att jag i varje fall såg såg alla låtar. Det var omröstningen som gick om intet. Beundrar desss idoler, så otroligt proffsiga. Igår sjöng de duett med andra artister. Så bra.

God helgfrukost och noggrann läsning av tidningen. Det är verkligen en höjdpunkt att läsa lokaltidningen och dess nyheter. En riktigt bra insändare av Rikard Salander, miljöpartiet. Han beskrev Tidöavtalet, den nya regeringens avtal som en katastrof för miljön och synen på människor. Vilket det är. Håller med till fullo. Ett svek. Vi kommer att ta flera kliv tillbaka när det gäller klimatet. Avvisa folk på grund av bristande vandel. Vem ska bestämma vad det är i de enskilda fallen? Fyra förlorade år för Sverige.

Gick till Stinsen Arena och stod i kiosken på seriepremiär för Nässjö IF. Så bra de började, så tråkigt det slutade. Förlust med 5-7. Suck. Men vi sålde riktigt bra med korv och kaffe. Å trevligt hade vi, Hea och jag. Heja NIF!!

Nu ska vi till goa vänner på Ledet, Lotta och Kenneth och inflyttningsnlomman är med. De har bott där ett tag men nu får vi se deras fina nya hus.

Ha en go kväll!

Nej, David stod inte i målet idag men är reserv på bänken

Av Sofia - 28 oktober 2022 18:41

Sitter vid elden efter en full-rulle-dag! Efter en full-rulle-vecka med full-rulle-dagar alla dagar. Ändå har jag lyckats få in två löparpass vilket stärker. Att springa i 12-13 gradig värme utan regn - så gott! Å man känner sig som nyfödd när man efter turen har duschat.

Som igår. Startade på jobbet kl lite över sex. Tre viktiga möten o däremellan lite strul. När det var åtgärdat stämplade jag ut kl 15.00 Sprang upp till Räfsnäs, duschade och sedan var det dax för kommunfullmäktige. Den löparturen gav så mycket kraft.

Det första mötet för denna mandatperioden med en hel del nya ledamöter, en ny ordförande för kommunfullmäktige och ett nytt kommunalråd för kristdemokraterna. Spännande!

Det var även avtackning för de som avgick efter förra perioden. Blombukett till alla, fotografering och fika med napoleonbakelse. Jag som sett fram emot den alltid så gida frallan blev lite besviken men det är ju små problem i vardagen. Hade med mig både banan och clementin så jag inte skulle få soppatorsk då mötet passerade kl 22 med en kvart.

En av ledamöterna som avgick höll ett litet tacktal och betonade att vi ska slå vakt om demokratin och vara rädda om den. Applåder! Det är så viktigt - att inte ta det för givet!

Nyklippt sitter jag här nu och känner mig fin. Nästan som nyfödd, trots varken löpning eller dusch. Men det är ju fredag!

Ha en fortsatt fin kväll!

Fyra år till. Folkets röst. Leve demokratin.

Avtackning av fd ledamöter

Ett tips

Nyklippt!

Av Sofia - 26 oktober 2022 19:35

Amazing är ett uttryck jag ofta använder när jag kommenterar min dotters Instagram. Hennes make-up foton. Så häftigt och så vackert eller skrämmande eller coolt eller en mix av allt. Allt jobb har resulterat i mängder med gratis produkter som företagen sänder när hon länkar till dem i dina inlägg. Häftigt i sig.

Den där tösen har många strängar på sin lyra och många intressen. Ett stort intresse är Halloween och för några år sedan skapade hon en otrolig 1700-tals klänning till denna högtid. Vilket jobb! Å så fin den blev. Nu är det återigen dax för denna högtid och hon har gjort det igen. Jag har följt processen på Insta och kan bara heja på och peppa samt förstummas. Jodå, klänningen blev klar till höstens stora fest. Å jag säger bara det AMAZING!!!

Det är för övrigt samma tös som gjorde vita kycklingar när förskolefröken sa att alla skulle måla gula. Göra lite som man vill och ta sig an stora och utmanande projekt - det har hon alltid varit bra på. Dessutom ro dem i land.
Love U Jois!!!

Kolla och njut!!!

Halloween 2020

Årets dress

Av Sofia - 25 oktober 2022 20:36

Återhämtning och avkoppling pågår. Skriva av sig dagen. Lika välbehövligt som löparturen i morse. Turen som betyder energi och faktiskt fungerar som en sköld mot stress. Ett riktigt bra vapen. Inte för att det alltid är solklart att börja springa eller rättare sagt jogga kl 06.20 på morgonen. Vill man hålla i är det dock enda lösningen när det är becksvart här ute och kvällen är full.

Åkte med Jonas, till stadens välsignade belysning och så fort jag kommit iväg känns det så skönt. Tanken var mot Räfsnäs men insåg att gryningen inte kommit så långt när jag befann mig i Vallbohaga. Som att springa in i en tjock mörk vägg. Vände och tog nya Södra vägen. Fick ihop mina km och hann duscha innan klockan slog åtta.

Starkt kaffe och vips känner man sig som en nyponros. Laddad för två riktigt riktigt krångliga möten. Det kvittar hur mycket man påminner och förbereder, allt landar ändå tillbaka på mig själv. Skaka om och skaka av, nya friska tag.

Hem när skjutsen kommer, jobba vidare framför brasan, snabbgöra en pasta carbonara och sleva in före zoom-möte med Centern. Kloka tankar om profil ny partiledare Centern. Intressanta inspel och tankar.

Nu är det mål för denna dag! I morgon ska jag och kollegan Carina till Eksjö för nätverksträff med teknikekonomer i Jönköpings län. Ska bli spännande!!

Gofika från vårt café Vipan. En otrolig tillgång och härligt att få köpa sig lite guldkant i vardagen. Ett färskt vaniljhorn. Ahhhhh!!!

Bror inleder zoom mötet med Centern. Bra möte!!

Av Sofia - 23 oktober 2022 16:49

Startade lördagen med en promenad i regn. Frisk luft är alltid skönt men det var VÄL blött. Åkte till stationen och hämtade Henry och Alexandra som skulle stanna till och med idag. Passa lite på nu när Henry är sjukskriven för struma-operationen. Vi åkte till Torset och fick till allas glädje råmjölkspannkaka. Alltså, så otroligt gott. En riktigt härlig eftermiddag som förgyllde denna gråa helg. Henry har målat en hel del nu när han har haft mer tid och mormor och morfar fick en akvarell. En sån otroligt fin målning som föreställer Torset. De blev så glada, såklart.

Hem och fixa tacos till kvällen. Även David och Matilda kom och vi käkade, pratade och spelade sällskapsspel. Alla förutom Jonas och David. San José Sharks spelade hockey och match sändes kl 19.00 vilket inte händer så ofta. De visas oftast mitt i natten.

I morse efter frukost tog vi en skogspromenad och naturligtvis började det regna. Vi satte oss vid elden och torkade till innan Stella, Henry o Alexandra skulle vidare till farmor och farfar. De fick oxå en helt fantastisk målning. Jösses så fint gjord.

Jag sprang en runda och jag slapp regn - wow! En helt underbar helg. Saknar ungdomarna så fort de har åkt.

Ha en fin söndagskväll!

Mormor och morfar blev såklart mycket glada för denna målning

Kortet

Mums

En härlig kväll

Av Sofia - 21 oktober 2022 02:59

Antingen har jag fått mycket fina gener eller så är jag uppfostrad på ett bra sätt. Eller en kombination. Å tack mamma och pappa för det. Jag ger mig aldrig. Även om vissa uppgifter genom åren har verkat omöjliga, har jag fått ansvaret har jag kämpat för att reda ut det. Ibland med blod, svett och tårar vilket kanske är en överdrift förutom det sista. För tårar har fallit när det har känts tungt.

Just nu är jag glad. Inte kanske för att jag ligger sömnlös, borde verkligen sova inför en ny arbetsdag. En en arbetsdag som startar med förvaltningsinformation i stadshuset där jag ska redovisa uppföljningssiffror till o med september samt budget 2023.

Men jag är ändå glad. Har lyckats till slut, efter 38 000 försök att koppla min befintliga Apple Watch till en ny mobiltelefon. Manualen och instruktioner sa nåt helt annat än min iPhone och gårdagskvällen försvann som sand genom fingrarna. Vaknade i natt och testade en annan variant - radera klockan och hoppas på att säkerhetskopian var ok. Lyckades.

Att dessutom fixa både Swish och bank-id med bankdosan vilket är det enda den dosan används till, det stärker. Går det tre år är det lätt att glömma sin inloggningskod.

Att inte ge sig - både i stort och smått är bra. Ovan var i smått. En skitsak, faktiskt.

I mon ser jag fram emot morgonens dragning. Det gjorde jag INTE i början men jag har kämpat på och jag har så sakteliga blivit sams med utmaningen.

Godnatt och välkommen John Blund

En fin dag igår. Satt hemma i utbildning via Zoom. Ljuvligt att titta ut.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards