Alla inlägg den 12 augusti 2022

Av Sofia - 12 augusti 2022 19:12

Idag delade jag ut resten av Center-broschyrerna bort mot Vallbohaga och Talludden. Varmt och hett redan kl halv 11. Tog en tidig lunch för att inte pricka in högre temperatur.

Under tiden lyssnade jag på dagens sommarprat, Elin Röös. Sveriges främsta expert på matens miljö- och klimatpåverkan. Hon har har forskat inom området i över 15 år så man får betrakta henne som pålitlig. Det ÄR dock smärtsamt att höra att världens djurhållning står för mer än alla jordens bilar och bussar när det gäller växthusgaser och har en mycket negativ påverkan på klimatet. I mitt stilla sinne tänker jag att kor och tjurar har funnits typ alltid men våra fordon på hjul som drivs av bensin och diesel inte har funnits i mer än drygt 140 år - den första bilen kom 1885 enligt google.

Dels på grund av att djur med idisslande magar släpper ut metangas, dels att det krävs mycket foder till djuren vilket i sig är klimatpåverkande. Jag vet ju att t ex kyckling är ett bättre alternativ. Ost är en komprimerad variant av mjölk som i sin tur kommer av idisslande varelser - inte heller helt bra. Har ju faktiskt känt mig lite duktig och klappat mig på axeln för att vi bytt nötköttshamburgare mot halloumi nästan hela sommaren. Den duktigheten kan alltså lätt sopas bort från axeln. Jag älskar ost. Det här blir jobbigt.

Elin framhöll svenskt jordbruk - vill ändå betona det. Om vi svenskar ändå valde bara svenskt och la en extra slant på valet av kött de gånger vi väljer det, det vore ju fantastiskt bra. Kanske istället skippade chipsen, smågodiset och läsken. Deal? Rädda våra bönder och vår landsbygd.

Kanske ändå ska ta det lite easy och äta bra svenskt kött men lite mer sällan eller ännu mer sällan eftersom vi ändå har gått är rätt håll. Zucchini är en oslagbar grönsak som man kan göra hur mycket som helst med. Rev ned ett par dl i dagens lunchomelett. Verkligen ett tips. Hur gott som helst.

En underbar dag har övergått i en ljummen kväll. Vågar knappt säga vad vi ska grilla ikväll med tanke på dagens inlägg. Potatis blir det som tillbehör hursomhelst.

Ha en fortsatt gobkväll!

Jag VILL att detta ska bevaras länge länge länge. Kan förändra och förbättra valet av mat än mer. Bara jag slipper att äta insekter.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards