Alla inlägg den 8 augusti 2022

Av Sofia - 8 augusti 2022 15:50

Miljö. Det är ett komplext ord och framför allt innebörden. Miljötänk. Klimatkris och jordens undergång. Jag förstår att vissa får klimatångest. Även jag. När glaciärerna smälter och vattennivåerna höjs… Vad händer? Ingen kan göra allt men det finns så oerhört mycket var och en kan göra.


Sopsortering till exempel. Att sortera sitt avfall borde vara en självklarhet. Det går inte skylla på att tiden inte räcker, att utrymmet i huset inte räcker. Alla kan om man vill. Jonas sprang en runda häromdagen och på en skogsväg hade någon dumpat både det ena och det andra, mitt ute i skogen. Hur tänker man då? Eller tänker man alls? Om jag inte ser det så finns det inte, eller?


Vi åker säkert en gång varannan vecka med wellpapp, plast, plåt och glas till återvinningen. Vi bor ju på landet där inga återvinningsstationer finns så det blir bilen till stan. Jag längtar efter att soptunnorna utrustas med flera fack så man på ett smidigare sätt kan sortera direkt och sopbilarna tar hand om det utan en massa resor för allas bilar till återvinningen. Det är på gång har jag hört.


Företag har ju ett extra stort ansvar för miljön såklart. En verksamhet eller rörelse påverkar vår miljö så mycket mer. Det kan dock inte var lätt att hålla reda på alla regler, förordningar och lagstiftning. Jag tänker att större företag har säkert anställt en miljösamordnare som håller koll på det mesta men för mindre företag som inte riktigt har resurserna, kan det vara svårt. Då kan man anlita företag som är experter på miljö. De tillhandahåller tjänster, s k miljöledningssystem. Till exempel företaget CANEA hjälper företag med ledningssystem för miljö som ger struktur åt miljöarbetet och hjälper till att använda resurserna på bästa sätt för att minimera miljöpåverkan och naturligtvis för att förbättra miljön. Man kunde ju önska att detta företag (och det finns naturligtvis fler) går riktigt bra.


Vi måste ta miljön på allvar. Vi kan inte förbruka vårt klot så planeten är slut typ i juli. Det kommer aldrig att hålla. En ensam individ kan inte göra allt men alla kan göra något. Jag blir skogstokig när jag ser plastavfall i vår behållare för brännbart och lika irriterad när jag ser en pappersrulle där. Ännu mer beklämd blir jag när jag ser avfall ute i skogen. Man kan ju tänka att det inte spelar någon roll. Det spelar roll.


 

Hur länge får vi njuta av vårt klot?

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards