Alla inlägg under juli 2022

Av Sofia - 22 juli 2022 19:39

Äntligen! Idag efter frukost blev det löpning. I 20 grader. Några dagar med över 30 faller denna punkt på dagordningen bort. Så löparnördig är jag inte. Å så tror jag faktiskt inte det är det bästa för kroppen att ta ut sig som faktiskt löpning innebär vid dessa temperaturer. Det har jag i varje fall hört av bättre utbildade proffs och jag känner själv hur jag mår de gånger jag har testat. Helt vedervärdigt och det är ingen njutning under rundan.

När man är van vid att springa cirka 3 ggr i veckan var det idag otroligt skönt att ge sig iväg. Å det var inte kallt direkt. 21 grader och rätt kvavt. Men det var härligt. Jag mår väldigt bra av de där endorfinerna som hoppar runt i kroppen. Å de kommer inte om man inte kämpar lite och höjer pulsen. Promenader i all ära och de är skonsamma men löpning är awesome.

Klockan två var det lunch i Torset. Mamma undrade ju häromdagen om vi glömt var Torset låg så nu var det verkligen dags. Å andra sidan har vi varit iväg i Danmark så vi har inte varit hemma så mycket. Stella följde med. När hon får övningsköra är det alltid lättare att få med henne på lite äventyr. Lerpottasill fick vi på tallriken. Så enormt gott. Krossad potatis, matjessill i bitar, rödlök, dill, hackat ägg. Sedan häller man brynt smör över hela härligheten. Ja, ni hör ju. Saligheten själv. Mums på hög nivå. Även mina föräldrar var glada åt lite svalare temperatur. Det är jobbigt att göra typ allt i hög värme. Pappa hade dock plockat med veden o mamma gjorde saft. Hmmmmm.

Nu tar vi kväll. Räkor och fotboll blir en bra kombo. Heja heja Sverige klockan nio.

Ha en fin kväll!

Fina och pigga föräldrar

Av Sofia - 21 juli 2022 17:47

Värmerekord? Förmodligen för mig när det gäller Sverige. Mig veterligen har det aldrig varit 34 grader där jag har varit, inte ens sommaren 2018 som gick till historien för sina varma dagar och nada regn. Faktum är att nu i skrivande stund har solen lite gått in i dis och är inte så stark. Jag är tacksam men tyst, säg det inte till någon. Man får inte klaga.

Idag har vi sysselsatt oss med att vattna, gå ned till badplatsen, bada och gått tillbaka. Fem gånger minst. Det är väl dagens motion och rörelse i stort sett. Förutom rodd i morse. Jonas hade ställt klockan på sex o han lyckades få upp mig. Han fixade mackor och kaffe och vi tog båten ut i soluppgången. Mitt villkor var att jag skulle ro och det var otroligt skönt. Nån fisk nappade inte men frukosten smakade bra och timmarna var ljuvliga. Svettig av att ro även i lugn takt och första doppet togs redan kl nio.

Sedan hade vi två omgångar kaffegäster. Vår granne som hjälper oss med vattning av blommor när vi far iväg, kom förbi. Höll på att koka över av värme på altanen. Bada!!

Sedan kom en fd jobbarkompis från RH-Stolen, Thomas och hans sambo förbi för att hämta en Erik-signad San José keps. Thomas grabb spelade dessutom i samma ungdomslag som Erik i Landsbro så även Jonas känner Thomas. Mycket trevlig stund.

Spontanbesök är roliga. Igår tittade Pelle - fd jobbarkompis på kommunen - förbi med sin Inger. De körde motorcykel. Blev svettig bara av att se dem. Vi svalkade oss med ett bad innan de for hemåt.

Är evigt tacksam att jag bor nära vatten en dag som denna. Hade vi haft strandtomt hade vi förmodligen rullat i och rullat upp, hela dagen. Man blir pigg av lite svalka, helt klart.

Ha en fin kväll! I morgon blir det svalare. Jippie! Men jag klagade ibte!

Inger och Pelle

En tidig morgon och solen är på väg upp. 23 grader klockan 8

Vindstilla

Frukost

Bad - första doppet efter fisket

Av Sofia - 20 juli 2022 15:24

Slöt mina ögon en stund, hörde Unos unika röst i en av de bästa låtar - I en annan del av världen - kände de ljumma sommarvindarna och det var nästan som en dröm.

Att få lyssna på en idol på Museigården i Eksjö igår med goda vänner när vädret är perfekt. Det blir inte så mycket bättre. Har aldrig varit där tidigare och det var otroligt mysigt, en lite mer inrim konsert med lagom med folk. Dessutom fick vi, trots att vi inte kom supertidigt, jättebra platser. Rad 3. Han och hans tre musikanter spelade både nostalgi, gamla låtar och nytt material. Snacka om en artist som har hållit på länge och håller. Populärare nu än någonsin.

Efteråt åt vi tillsammans med Susanne o P-A på restaurang Bron. Jättegott!!

Idag är det varmt. I skrivande stund 31 grader. En kortare promenad i en skuggig skog efter frukost. Sedan medhavd fika till badplatsen. Så otroligt gott att svalka sig i vattnet.

Å lite nytta har jag gjort. Tvättat sängkläder nu när man knappt hinner ut med tvätten förrän den är torr. Målat dörren till vårt uteförråd. Nu har jag ingen bild före, hur den såg ut men den var förskräcklig. Nu efter typ tre-fyra år blev det av.

Njuter av värmen och är oändligt tacksam att vi bor nära vatten. Sill och potatis till lunch. Den salta lunchen är nåt jag verkligen längtar efter dessa dagar.

Ha det gott i värmen och drick vatten!!

Uno Svenningsson hade konsert på Museigården i Eksjö igår kväll. Underbar stund.

Go middag med goa vänner.

Vackra Eksjö

Bad, fika och värme i Solbacka

Nu är dörren vit - igen

Godislunch - sill och potatis

Av Sofia - 18 juli 2022 15:30

Igår premiäråt vi på Nässjös nya restaurang. Äntligen har MAX öppnat! När invigningen ägde rum var vi tyvärr inte hemma. Satt väl förmodligen och käkade smörrebröd i Skagen.

Men igår, som sagt tog vi oss en tur. Vi trodde inte det skulle vara så mycket folk men oj vad människor. Kul!! Det kryllade även av personal i kök och vid kassorna. Testade en halloumisallad så jag frångick alltså mitt standardval - halloumiburgare som jag tycker är så god. Nu finns det rätt många ställen som säljer burgare i stan. Vi får hoppas att alla hak överlever. MAX klarar sig eftersom läget är optimalt.

Vi hann oxå med en svamp- och blåbärsrunda på förmiddagen. Svamparna blev lätt räknade i den lilla påse jag lyckades hitta i ryggsäcken. Blåbär till två frukostar. Så gott!!

I lördags kväll cyklade vi till Cissi och Claes för lite gott häng. Vi satt i den underbara kvällssolen med utsikt över Ingsbergssjön och flyttade in när deras son Axel grillat köttet klart. En jättehärlig kväll och Cissi och jag pratade inte jobb nånting (nästan). Timmarna gick i extra speed denna kväll och klockan 02 cyklade vi hem och det var kallt och mörkt i skogen. Kudden var efterlängtad.

Ha en forsatt fin måndag!

Härligt häng i härlig kvällssol

Några ynka sommarkantareller i en liten liten påse

Vi premiäräter på MAX

Av Sofia - 16 juli 2022 16:49

Ljuvligt att vakna upp i egna sängar. Lite kyla som drar in från den öppna altandörren och det enda oljudet som jag bara tycker är trevligt är fågelkvitter. Å så gott att åter få äta knäckebröd till frukost. Tänk vilken vanemänniska man är. En croissant då och då är ju inte helt fel men det är inget som slår knäckebröd. Å sen en perfekt löpartur till Sjömilsås. Underbart väder och jag var pigg i kroppen. Dessutom fick jag en trevlig pratstund med bror Pelle som stannade bilen när han såg att det var jag.

Idag handlade vi blommor i Solbacka. I en ny butik här i området. En driven tjej som odlar mängder och har nu startar upp en verksamhet. De finaste buketter kan man gå och köpa i ett fint litet träskåp och swisha vad det kostar. Vilken underbar idé. Blomsterkrukans sommarblommor. @blomsterkrukanisolbacka på Insta.

Jag minns i höstas när vi gick våra rundor i området och förbi deras hus. En skog av underbara dahlior i alla regnbågens färger skymtade och det var anledningen till att vi planterade några knölar i våras. Hoppas nån ger någon blomma. Annars vet jag vart jag skall gå.

Snart dax för en cykeltur. Lite lagom, ca 7 km och umgås med bästa Cissi och Claes några goa timmar,

Ha en fin kväll!!

Ljuvlig bukett

Våra nu flyttade tomater när växthuset blev fullt

Av Sofia - 15 juli 2022 19:15

Borta bra men hemma bäst! Visst är det en helt fantastisk känsla att efter några dagar ute på vift, komma hem. Inte för att jag måste resa iväg för att uppskatta det jag men lite miljöombyte skadar aldrig. Lite nya impulser och se lite annat är härligt. Denna resa var härlig och det starkaste minnet blir nog en 9 mil lång cykelresa Skagen tur och retur.

Vi brukar ha ladugården vid Nässjös gamla kyrka som riktmärke. När man ser den - då är man hemma, nästan.

Resan hem gick bra. Upp tidigt och pressa ned en halv fralla till frukost. Var inte hungrig ett dugg men sen på båten var jag sugen på det mesta, ha ha. Wienerbröden var nog de godaste jag ätit. Å vet ni. När det är senester är de inte onyttiga. Det fastställde Jonas innan jag gick och köpte dem plus två kaffe. Köpte en komma-in-på-utbildningen-present till Johanna och överlämnade i Borås på vägen hem. Bara Oliver hemma, Johanna jobbade sin sista dag innan semester. Förhoppningsvis kommer de nedåt snart så jag får krama henne ordentligt. Summeredition Calvin Klein. Hon tyckte om den tack-o-lov. Inte lätt med dofter. Har man doftat en, doftar alla samma i butiken.

När vi kom hem kopplade vi på en högre växel, packade upp, tvättade och städade. Jättebra när en torkad rosenbukett trillar ned så vår automatiska dammsugare kör över den och sprider ut de torkade bladen precis överallt.

Vi flyttade på vår djungel oxå. Cirka sju tomatplantor som inte fick plats i växthuset placerade vi på altanen i maj. Nu har de växt typ två meter och vi ser knappt sjön. Nu står de med stadigt stöd vid Stellas stuga. Härligt med utsikt igen.

Tackade grannfarbron för vattningshjälp och postintagning. Han blev glad för en Xanté till kaffet.

Nu har Stella kommit och pasta Carbonara är snart på G. Ordningen återställd- HEMMA!!

God kväll!!

Nyttiga wienerbröd - det är ju semester :)

Vackra Göteborgs skärgård

Ännu vackrare - HEMMA!!!

Full sikt igen! Tomatplantorna flyttade

Av Sofia - 14 juli 2022 18:24

Gårdagskvällens måltid var ett slutgiltigt försök att övertyga Jonas om att smörrebröd inte är ett speciellt typ av bröd utan ett samlingsnamn för macka med olika pålägg. Vi åt på Smörgåsen, en restaurang känd för sina smörrebröd. Man blir inte jättemätt på en styck men igår lyxade vi till det med efterrätt. Friterad Camembert och goda friska bär.

Idag tog vi tåget till Ålborg. Smidigt sätt att resa i Danmark. Dessutom ser man landskapet på ett härligt sätt. Drygt en timme o så undersökte vi Danmarks fjärde största stad. Många mysiga gränder, caféer och barer. Å naturligtvis en massa härliga affärer med utsalg. Typical me hittar jag lite bra basplagg på HM.

Ibland är det kul att beställa sånt man inte riktigt är säker på, vad det är. Det gjorde vi idag. Mina små monster på tallriken ser onekligen suspekta ut men bland det godaste jag ätit. Friterade hummerknyten. Hade kunnat äta tio till men de var dyra.

Å så fick vi vår Aperol Spritz till slut. Häromdagen frågade jag på ett ställe om de hade detta men kyparen kontrade med om jag ville ha alkoholfri öl. Då la jag ned den diskussionen.

Sista kvällen här i Fredrikshamn. I morgon bär det hemåt över havet. Jag hoppas verkligen det inte blåser storm.

Ha en go kväll och grattis till dig Viktoria. Det är din dag idag!!

Här spisar vi smörrebröd precis som man ska, med en lille en o på danskt fint porslin

Mot Aalborg med tåg

Åkte förbi denna stad - Nässjö kommuns vänort

Aalborg

Fina gränder med Stockrosor

Ser kanske inte så aptitligt ut men de där små monsterna var sååå goda! Mätt? Nej! Dyrt? Ja!

Semesterns första Aperol Spritz

Av Sofia - 13 juli 2022 18:02

Nattens sömn var god. Man värdesätter det när man är till åren kommen! ?? Efter gårdagens cykeltur sov vi som klubbade sälar trots både värme och ett oljud utanför, utan dess like. Men är det semester är det små problem. De största är att det inte finns tillgång till is eller kylskåp på rummet, att rummet är i minsta laget. Det kan man man överleva.

Idag tog vi bilen - INTE CYKELN - till Lökken. Har aldrig varit där, bara hört talas om desa oändliga vita sandstränder. För evigt i mitt hjärta är Skrea strand den vackraste och bästa jag har upplevt. Men det klart - Lökken slår det mesta. Vi gick några km i stark motvind och mitt planerade bad uteblev. Tyvärr. Så kallt i vinden men i skrivande stund ångrar jag mig såklart. Vi fick njuta av vidderna och det mäktiga som stranden, havet och himlen gav oss. En stjerneskrud till lunch i mysiga Lökken. En macka med stekt fiskfilé, rökt lax och räkor. Mums! Helt i min smak.

Hela dagen har jag varit extra glad och lycklig. Johanna ringde mig igår och berättade att hon blivit antagen till sin utbildning vid Göteborgs universitet. Som hon har kämpat för detta. Läst till betyg som hon inte hade - kemi och matte 2, läst upp betyg då denna utbildning är smal och med få platser. Högskoleprovet check och så till hösten börjar äventyret. Konservator är målet och det känns som handen i handsken för henne. Restaurera gamla ting, tavlor, möbler etc. Minns en gång när jag sommarjobbade på Norra Sandsjö Kyrkogård. Jag var så fascinerad av en tjej som då arbetade som detta och penslade bladguld på träsniderierna. Är så stolt över dig Johanna! Du har haft fokus och ett mål och vissa delmål. Nu är du vid porten. Till ett yrke! Så häftigt!! All lycka in i evigheten!

Go kväll!!

Min soldyrkande och beachälskande make Jonas - eller inte :)

Här kör man bil mil efter mil på stranden

Vit strand så långt ögat kan nå

God lunch i Lökken - Stjerneskud

Rea i många butiker. Den här ville följa med hem. En mjuk flanellskjorta. Perfekt att jobba i.