Direktlänk till inlägg 12 september 2022

Dagen efter

Av Sofia - 12 september 2022 21:02

Ja det är verkligen dagen efter. På många sätt. Ett valresultat som verkligen inte gick vår väg på något sätt. Centerpartiet backar vilket jag givetvis är besviken över. Magkänslan den senaste tiden sa mig något annat. SD går framåt vilket gör ännu mer ont, faktiskt. 28 procent i Nässjö. Alla röster är inte räknade men de ytterligare röster som saknas förändrar bara verkligheten marginellt. Folket har sagt sitt. Resultatet får man respektera när vi lever i en demokrati.

Man kan välja att se det från andra sidan. Det är 72 procent i Nässjö som INTE har röstat brunt. Idag hjälper det inte att vända på det. Kanske i morgon. Eller dagen därpå. För inom mig är jag stolt centerpartist som tror på vår ideologi, ett öppet och inkluderande samhälle. Men jag är ledsen idag. Ledsen för andras oro, de som är olika. Ledsen för att en femtedel av svenska folket inte inser att vi måste rädda klimatet. Ledsen för att folk överlag verkar vara så missnöjda med allt och inte ser all bra utveckling i vår kommun. Det finns alltid saker att jobba på. Det kommer det alltid att finnas. Oavsett vem som styr.

Vi samlades ikväll, i vår centerlokal och meningen var att vi skulle fira. Smörgåstårtan var god men stämningen var dämpad. Det var ändå lite skönt att sitta ned och prata med partikollegorna om gårdagens val och resultatet. Vi kämpar på. Vi kommer igen. För Sveriges och Nässjös bästa!

Väljer ut denna bild till kvällens inlägg. Pride i Stockholm.

Morgonens vy. En vacker dag. Ledsen och besviken.

 
 
Ingen bild

Rikard

13 september 2022 04:39

Bra skrivet! Jag tänker och känner som du, även om jag inte röstar på ditt parti. Det är oerhört tråkigt om Nässjö får stämpel som ett SD-fäste. Jag hoppas att de partier som representerar de 72 procenten hjälps åt att hålla SD borta från makten i Nässjö.

Sofia

13 september 2022 12:16

Jag lovar dig att vi jobbar stenhårt med att få majoritet utan dem, på något sätt! Tack för din kommentar - det stärker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 19 maj 18:29

En så go helg har snart passerat. Det vackra, varma vädret bara fortsätter och man vill vara ute absolut så mycket det bara går. Förutom när det hockeymatch VM. Den tittade vi på såklart igår och det gick ju bra även denna gruppspelsmatch. Det blir m...

Av Sofia - Fredag 17 maj 16:23


Håll gränsen ? gå och rösta i EU-valet Snart är det dags för EU-val. Mellan den 22 maj till 9 juni har just du möjlighet att påverka. Du har en möjlighet att lägga en röst på en kandidat som kan göra skillnad. Nu har valkampanjen dragit igång på allv...

Av Sofia - Onsdag 15 maj 19:28


Min äldsta moster har somnat in. Anna-Lisa har flyttat hem till änglarna och framförallt till maken Gustaf som lämnade oss 2017. Då var han 102 år. Anna-Lisa har levt nästan ett helt sekel, hon skulle fyllt 100 år i november detta år. Det är svindlan...

Av Sofia - Tisdag 14 maj 18:17

Den känslan. Känslan när man får hämta Stella på Nässjö station efter att hon har varit i Edinburgh en dryg vecka. Jag var betydligt lättare i sinnet än när jag skjutsade ned henne till stationen förra måndagskvällen. Är väldigt stolt dock, att hon e...

Av Sofia - Söndag 12 maj 18:10

Jodå, vi höll oss vakna - genom alla låtar igår när Eurovision gick av stapeln. Tycker det var ett proffsigt arrangemang av Sverige och Malin och Petra ledde det med den äran. Kroatien mot Schweiz och sistnämnda drog ett längre strå. Gillar den låten...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards