Alla inlägg den 17 september 2022

Av Sofia - 17 september 2022 17:22

Idag har jag haft äran att följa med min man på 75-årskalas. Hans arbetsplats Ingarps Trä fyller i år 75. Igår var det leverantörer och kunder som fick komma. Idag var det anhöriga till anställda och övriga intresserades tur. Notera att produktionen var igång under tiden.

1947 startade bröderna Arne och Eskil Gerhardsson företaget i liten skala. Företaget har onekligen växt i rasande fart. Idag cirka 85 anställda och en omsättning på över 650 miljoner.

Idag fick alltså jag följa med på resan. Information om dåtid, nutid och framtid. Imponerande att företaget fortfarande är familjeägt och att det visar så framgångsrika resultat, även under pandemi och omvärldens kriser. Nuvarande ägare Nicklas Gerhardsson påtalade idag att det är ett av Sveriges modernaste sågverk och Sverige är ett av de största aktörerna inom denna branschen.

Dagens besökare blev indelade i 12 grupper, 35-40 st i varje och sedan fick vi mycket och intressant information om stockens väg mot slutprodukt. Nu kan jag allt, ha ha. Nej det kan jag inte men jag kan mer.

Nörd som jag är skrev jag ned de olika stationerna och tog bilder.

1 Justerverk
2 Hyvel 4
3 Fingerskarv
4 Transport - fordon
5 Kontor
6 Mätstationen (25 timmerbilar per dygn levererar)
7 Sågen
8 Slipverkstaden (40 bilar i veckan hämtar flis)
9 Hyvel 3 o 2
10 Råsorteringen
11 Bearbetningscenter
12 Torkarna

Nån gång skymtade Jonas som ett jehu i sin tryck. Jag har ju studiebesökt honom en gång och fick åka med i trucken några timmar. Det går fort kan man konstatera.

Efteråt var det god mat, lasagne och sååå god sallad, kaffe o bakelse. Perfekt arrangerat och allt flöt på. Under tiden blev det underhållning med Triple & Touch. De hade även med en sydafrikansk tjej som sjöng helt fantastiskt. Det gungade ordentligt inne i virkeshallen. Nya VDn Anders Wiberg presenterades oxå.

En jättehärlig dag! Suveränt ordnat från början till slut. En goodiebag fick vi med oss hem. Bok om företaget, godis, isskrapa, penna o h lite annat smått och gott!!

Tack Ingarps Trä att jag fick komma och fira er!!

Inledningstal av VD Nicklas Gerhardsson

Justerverk

Hyvel

Mycket virke i hallarna

Transport

En eltruck är tagen i produktion

Mot virkesmätningen

Sågen

Sågen

Råsortering

Mycket folk att utspisa

VD talar

Underhållning av Triple & Touch

Härlig sång och musik

Tack för ett härligt firande och en fin goodiebag

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards