Alla inlägg under januari 2021

Av Sofia - 8 januari 2021 19:19

Dagens Herre Gud o Co är lite kul. Att ogilla motion eller fullkomligt älska den. Vissa gillar att bli trötta, svettiga och få upp flåset och visa ogillar det. Jag tror definitivt man kan lära sig att älska det. Hade nån, förslagsvis gympaläraren sagt till mig i sjuan att jag skulle kuta både regelbundet och frivilligt - då hade jag nog bara skrattat. Jag gillade att röra på mig, badminton. tennis (mot ladugårdsväggen), gymnastik, cykla, simma - det var mycket jag tyckte var kul. Då är det inte jobbigt att bli trött. Man bara fortsätter. Men att springa....minns konditionspassen i Bodafors - vi blev tvingade att springa nån runda upp till någon damm minns jag. Olidligt jobbigt och det var säkert inte mer än tre km. Viss killar i klassen var supersnabba och sprang säkert ett extra varv medan de flesta asade runt på det första.

Men det, mina vänner är minne blott. Jag får nog tacka den otröttlige NIF-fantasten Magnus Eklund för att jag började springa i tidiga 30-årsåldern. Han tävlade för SISU och var enormt bra på att springa. Har inte ångrat en sekund att jag började. När väl andra andningen startat, flåset, flow och man känner att man orkar mer o längre. Friskt luft i lungorna. Syre Ingela kroppen. En fantastisk känsla. Det finns ingen annan form av motion som ger samma mängd dos endorfiner för mig. Löpning är outstanding.

Å så kommer snön o sabbar lite möjligheter. Men jag sprang iväg idag, ut mot Bäckafall och underlaget var inte halt. Det enda som var ledsamt var att få småspik i ögonen (snöflingor). Å jag fick ihop en mil. Lite tyngre såklart att kuta i snö och jag har slutat tänka bra löpartider även om det förvisso är trevligt att göra ett bra pass. Är man 50 plus o springer ca 3 - 3,5 mil i veckan utan ont i knä, höfter eller fötter - det är mer än nog bra för mig.

Plus lite skottning i morse och en jädra massa bokslutsjobb hela dagen - nej, det gör inte ont att ta fredag!

Go helg!!!

Vinterlöparvägar

Av Sofia - 7 januari 2021 19:28

Rubriken står i ugnen och snart kommer David hem från bandyträning och vi ska sätta tänderna i den. Så hungrig. Till lunch åt jag en Billys panpizza och den energin räckte precis til drygt en timmes skottning. Åratal sedan jag åt en sån bit. Gott men mättnaden är mer som en ostmacka.

Efter nattens oroligheter i USA bestämde jag för att kolla morgonnyheterna. Trump är en farlig man och kan inte ha en hjärncell på rätt ställe... Tänkte att jag kan börja jobba vid kl sju istället för kl sex nån dag... Efter en halvtimme attackerade John Blund mig o jag vaknade av att en kollega ringde mig på Teams halv åtta. Rusade upp till datorn och fick dåligt samvete för att jag somnat. Helt otroligt att man får skuldkänslor en halvtimme innan min ordinarie arbetstid. Men, tack Joel - sömnen hade säkert kunnat bli längre.

En bra arbetsdag. Många lite kluriga frågetecken har bytts ut till utropstecken eller åtminstone punkter. Men det kommer ständigt nya frågor som ska redas ut. Fredag i morgon. Skön känsla. En stundande helg med lite ledigt innan bokslutracet på allvar drar igång.

Nu ska jag bara äta fläskytterfilé med lingon/soya/gräddså - ett otroligt smidigt recept som fixar sig (nästan) helt själv i ugnen!

Godkväll alla!!

En god rätt och ett stort ursäkta för smutsig ugnslucka!!

Av Sofia - 6 januari 2021 16:40

Time att städa bort granen för det innebar verkligen att städa. Barr i drivor. Det är skönt att ?få tillbaka? utsikten vid favorithörnan igen. Även källaren blev av med julen. Gran, tomte, stjärnor o paket är borta. Nu är det bara vinkällare. Inte så bara. Hur mysigt som helst.

En promenad i vinterlandskap har vi hunnit med och jag har skottat säkert en timme. Första gången är roligt..... Hoppas att det inte blir mer nu men det blir det såklart.

Har kollat Ski de tour och grattis till duktiga Ebba som kom på silverplats. Beundrar Frida som åkte så pass bra ändå trots en olycka på hotellrummet igår. Fy så ledsamt. Kollat bandy Nässjö IF mot Gripen i Trollhättan via Bandyplay. Henrik nr 2 Esserius blev skadad - hoppas verkligen att denne rutinerade spelare klarade det fint o piggar på sig snabbt. Matchen slutade med förlust 2-6 till Gripen. Inte kul. Jag vet hur gärna David vill vakta kassen men efter en sån match är jag lite lättad att han inte gjorde det. Nässjö IF har många tunga spelare borta pga skador. Det är så synd!

Söndagskänsla i dag. Jobb i mon!

God kväll!!!

Fritt från julgran

Vinkällare

Vildmossen bredvid åsen

Av Sofia - 4 januari 2021 19:50

Vaknade av ett bekant ljud. När David fixar en kopp kaffe från maskinen. När apparaten mal kärnorna - alltså det är som REA-plan lyfter - åtminstone när man befinner sig i drömsömn. Men man vaknar till ordentligt vilket är positivt.

Så var man åter tillbaks på jobbet. Alltså man flyttar sig tre meter i sidled från en stol till en annan och intar position. När Jonas o David åkt till sina respektive jobb - det blev onekligen mycket tyst i huset (särskilt när Stella fortfarande sover).

Å jag hade lite svårt för att komma igång. Fick göra lite punktlistor i OneNote som jag nu har blivit ganska bekväm med. Många fiffigheter och det har blivit bättre än förväntat. Färglada lappar som förut prydde min arbetsyta har ersatts av namngivna listor likt en digital bokhylla. En bok för bokslut 2020, en för budget 2021, en allmän ?att-göra-lista? där utförda ting checkas av med bockar i rutorna. Gillar det! Å skrivbordet (eller just nu matsalsbordet) är inte längre fullt med lappar. Dessutom kan jag spara vilktigt att komma ihåg till nästa år. De färgglada notisarna åkte oftas i papperskorgen.

Pratade med en kollega på förmiddagen. Vi konstaterade att vi båda saknade att gå till jobbet och träffas på riktigt. Hoppas att logistiken med vaccinet fungerar bra, så vi kan återvända snart.

Men det är mycket att hålla i huvudet. Extremt stressande att inte kunna göra allt bara nu. Året är inte stängt ännu - fortfarande kommer fakturor in och när det väl är dax rinner tiden fort undan. Januari är oftast en lång o seg månad. Jag önskar den hade två dar till i veckan.

Godkväll!



Klokord

Av Sofia - 3 januari 2021 15:07

Nja, det är väl inte nån backe egentligen men uppförslut som håller på i flera km, känns det som. Å som grädde på moset något kraftigare uppför innan man är uppe på bron över stambanan. Då får man plocka fram lite extra pannben. Idag tänkte jag på Frida Karlsson, hur hon igår swishade upp i backarna - fort och lätt med full kraft. Det hjälpte.

Beskriver vägen från Grimstorp mot Nässjö. Idag sprang jag o vände mitt i Grimstorp. Brukar inte springa så, litd roligare att springa en runda, men idag valde jag detta. Inte alltför kallt, ingen blåst eller nederbörd. Skönt löparväder. Å vägrenen var inte full av snöslask utan ?ren?. Sedan kan man väl diskutera lämpligheten med att springa på stora vägen. Men jag gillar det, gillar att springa på asfalt och jag är inte olaglig i varje fall. Däremot finns det ett antal bilister som är det. Kör så mycket för fort. Dock ser jag ofta poliser på denna sträckan så passa er!!

Nu sitter vi framför elden o värmer oss. Snart dags att plocka upp min arbetsplats till matbordet då den under några dagar förpassades till gästrummet. Igår hade vi besök av Pelle o Lina med små barn o vi behövde hela matbordet. William o Molly tyckte vår källare var så fin o spännande att den riktiga tomten hade sin verkstad där nere. Å vad vi luras.

Julpyntet är borta från huset och tomtarna har krupit ned i sina lådor. Lika kul som det är att plocka fram dem lika befriande är det att plocka bort allt. Granen däremot har jag svårt att separera ifrån. Den får stå ett litet tag till.

Om en timme startar Frida Karlsson på längdskidor. Vi bänkar oss o hejar såklart. Nervöst så jag knappt kan titta men jag ska göra mitt bästa!!!

Ha en fortsatt fin söndag!!!

Spännande

Jodå - de vågade oxå gå på glaset!

Av Sofia - 1 januari 2021 19:28

Låt 21 bli oslagbart

Årets första andetag tog vi i nattens mörker
där decembertid byts mot januaritid
Det gamla gråa året 2020 tog slut
medan skenet och ljudet av fyrverkerier dog ut

Som när ett litet skott börjar växa ur marken
bevittnade vi årets första minut
Som när ett barn tar sina första försiktiga steg
och är full av förväntan och nya beslut

Skåla in det nya, välkommen 2021
Snart ska vi fylla blanka sidor med syfte och mål
och samtidigt ta lärdom av det gamla
Minnas det ljusa, glömma all oro och bränna det gråa på bål

Låt året 21 bli oslagbart
Fyll det med kärlek, värme och kraft
Sprid ett leende, dela med dig av allt
Det nya året kanske blir det bästa du någonsin haft

SigridSofia 1/1-2021

Gårdagens fyrverkerier

Trevlig och god nyårsafton i Sandrydet hos vännerna Susanne o PA.

Vårbukett till värdparet

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards