Alla inlägg den 6 april 2023

Av Sofia - 6 april 2023 15:47

Skärtorsdagen idag. Vi närmar oss en högtid där vi njuter av ägg och godis och välkomnar lediga dagar samtidigt som långt ifrån alla bryr sig om anledningen. För mig som är uppvuxen bredvid kyrkan i Norra Sandsjö var påsken en härlig tid. Det betydde sång i kyrkan och glädje. Det kanske inte var superkul just på långfredagen men på påskdagen var det fest. Ungdomskören sjöng tillsammans med kyrkokören och vi hade påskliljor i händerna när vi tågade in i kyrkan. Mamma bakom pianot och ledde oss, ofta viskandes - sjung starkare och se glada ut. Alla dessa fantastiska minnen att ha i sitt liv. Har en längtan att oftare få gå till kyrkan men när väl ledigheten kommer prioriterar jag att vara bara hemma. Å denna påsken full rulle och full av social samvaro i stort sett alla dagar.


Ikväll kommer Jonas dotter med familj och stannar till påskafton. Vi har varit i Stenungsund hos dem några gånger efter sommaren men det var sååå längesedan de var hos oss. Ska bli så kul! Påskaftons kväll firar vi med mina bröder. Anders fru Lotta har fyllt 60 år så det blir kalas och fest. På påskdagen kommer alla mina älskade ungar plus respektive hem. Längtar så det värker att få hemma alla kycklingar. Då ska vi även fira Johannas Oliver som fyllde 30 år (samma dag som Lotta för övrigt - 8 mars). Mor och far kommer såklart oxå.


Mina föräldrar var här igår eftermiddag/kväll på fika. De hade med sig ved och fikabröd. Mammas goda bullar kan jag sakna varje dag, typ. I gengäld fick de utsikt, värme framför brasan och ett påskägg laddat med godis från Hemmakväll, inköpt av Stella bakom kassan. Vi diskuterade den sena snön och jag sa att det har väl aldrig varit så mycket snö såhär sent. Sitter man och säger det till två som har levt sedan 1935 och 1938 får man mothugg, ha ha. 1964 kom det mycket snö väldigt sent och mamma visade en bild från sin mobil. Ja hon tog inte bilden med sin mobil 1964 men ni fattar. Min far och min äldste bror Anders, c a 3 eller 4 år står vid mjölkapallen. Igår var de inte riktigt överens om vid vilken tidpunkt på året bilden är tagen men det var verkligen mycket snö den vintern och isarna sprack upp sent. Snodde även ett kort från mor på snödroppar i Torset. Det ser så kallt ut för dem i snötäcket men de fixar nog det. Snön ger upp snart. Det droppar konstant från snön på taket och från istapparna.


Min efterträdare Maria blev tyvärr sjuk och det är mycket tråkigt med tanke på den tidspressande tider vi lever i. Påsk må vara trevligt men den hackar helt klart av en uppföljning. Men det kommer en ny vecka och då får vi ta nya tag. Idag har jag jobbat hemma och delvis suttit med ny kodplan inför nytt ekonomisystem och delvis läst dokument i rollen som kommunalråd, svarat på mejl och suttit i telefon. Sedan jobbade jag lite till. Med dammsugaren och svabben, det behövs också ibland.


Nu ska påskpyntet upp, det lilla vi har och jag gläder mig åt presenten vi fick i lördags av Susanne och P-A. En jättegullig hare med blomma.


Ha en fortsatt fin rosa torsdag!


  

Mor och far på fika, glömde att ta kort igår eftermiddag men detta är en fika i torset, helt nyligen.

  

Min far och min äldste bror Anders vintern 1964, mycket och sen snö. Foto: Gunilla Karlsson

  

Droppar i snö, inte droppar av snö.... Foto: Gunilla Karlsson

  

En sån söt liten hare nu till påsk!


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards