Alla inlägg den 8 mars 2022

Av Sofia - 8 mars 2022 20:11

Idag är en viktig dag. 8 mars. Internationella kvinnodagen. En dag som är värd att fira. Mitt mål och högsta dröm är väl i och för sig att denna dagen bleknar bort som ett visset rosenblad. Den dagen då flickor, tjejer, kvinnor har samma förutsättningar och fördelar som pojkar, killar, män och gubbar. Lika lön för lika arbete, lika bemötande och behandling i vården, lika stor möjlighet att forma sitt liv, välja partner, utbildning och jobb. Lika många kvinnor som män i styrelser och i chefspositioner etc etc.

Men jag vill poängtera att jag inte vill bli kvoterad in i något bara för att jag är kvinna. Det ska vara kunskap, kvalifikationer och egenskaper. Å naturligtvis och helt självklart borde det vara fifti fifti överallt. Alltid! Så ser ju inte verkligheten ut direkt. I Sverige har vi kommit långt och längre än i många andra länder. Att ha lika lön för lika arbete skulle med automatik dela föräldrardagarna lika. Tror jag i varje fall.

Idag skulle jag varit med och uppmärksammat en kvinnlig företagare i vår kommun med diplom, tårta och blomma. Vi var fyra kvinnor från Centerpartiet som enligt traditio skulle åka. Men ett tråkigt inbrott i vårt förråd på stan satte stopp för detta event. Fixa en nyckel till ett nyinsatt lås innan Lindens kontor stängde. Åka dit med Jonas och kolla över eländet. Inte så mycket stulet och förstört men utrivna grejor och en och annan ovärderlig klenod hade försvunnit. Extremt olustigt att främmande människor utan hjärnceller har rotat runt bland mina dagböcker, gamla dikter och Johannas stundentgrattiskort. Polisanmälan tog en stund. Idioter som inte kan skilja på sitt och vårt. Så oerhört tråkigt!

Å så grattis min fina svägerska Lotta och Johannas sambo Oliver som har den äran just idag på internationella kvinnodagen. GRATTIS!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards