Alla inlägg under november 2021

Av Sofia - 7 november 2021 16:02

Gårdagens kväll blev så mysigt trevlig. Min bror Pelle och svägerskan Monica samt Jonas syster Helena var här på middag. Stella blev lite firad igen för att hon fyllt 17 då Pelle o Monica inte kunde komma den gången.

Kvällens meny blev kött från Sousviden. Den biten kunde legat i lite längre, svårt det där. Det var gott men inte perfekt. Däremot såsen, wow så bra den blev. Har aldrig gjort grönpepparsås men det var ju attans smidigt och smakade ljuvligt. Den räddade köttet. Till efterrätt blev det vegansk chokladmousse. Inte för att det på nåt sätt måste vara just vegansk men jag ville testa ett nytt recept. Avokado o kokosgrädde plus en hel del kakao förstås. Nu blev den inte helt vegansk eftersom jag tog i lite grädde då avokadosmaken blev något för tydlig. Ja, det är kul att prova nya saker. Särskilt om man bjuder tacksamma försökskaniner. En härlig kväll med goa samtal!!

På förmiddagen igår gick vi en runda i skogen och på vår ås. Prickade in regnet oturligt nog men vi hade bestämt oss för en kaffe på bänken så vi drack medan regnet föll. Det värmde inombords.

Var o handlade därefter och jag tyckte det var märkligt tomt på både människor och bilar i stan. Å när vi närmade oss Apoteket o Systembolaget föll poletten ned. Ja, just det - röd dag! Men ICA var öppet - tack o lov!

Idag har varit en riktig slödag förutom en promenad (idag utan regn). Så mycket bättre på TV-play- underhållande från början till slut!

Ha en fortsatt skön söndag!!

Blöt fikapaus

Stella blev firad igen men hon ville inte vara med på bild

Av Sofia - 6 november 2021 14:43

Ringde Henry häromdagen på fikarasten på jobbet, så härligt att höra rösten av de barn som bor långväga. Å så önskade jag hans julklappslista då jag inte fått någon ännu. Jag har sagt - får jag inga önskemål blir det pengar, tråkigt men även slantar kommer till nytta.

Efter samtalet blev jag sittande en stund. Reflekterade över det som sagts. Fick liksom nypa mig i armen. Overkligt underbart! Han hade varit i Tranås och utbildat ny personal på maskiner eftersom Henry nu kan titulera sig Master Barista. Efter en veckas internutbildning under Espresso House flagg åker han nu omkring på andra cafeshoppar o lär upp folk. En utbildning som han sökte i våras och efter personligt brev och intervju i Stockholm blev han antagen. När han berättade då minns jag att jag grät av glädje. Min glädje och tacksamhet fick liksom inte plats i sinnet. Det rann över. Å han berättade om utbildningen, en veckas hårdkörning på huvudkontoret i Stockholm och långa dagar om maskinerna, kaffe och mjölk. ?Å mamma - jag blev bjuden på allt. Lunch och middag o hotell, gjorde inte av med en krona?. Så härligt att höra entusiasmen.

För några år sedan satt jag på jobbet och hade åter misslyckats att få upp honom och skjutsa till skolan. Måendet var illa och de dagar det blev skolgång i nionde klass kan lätt räknas på ena handens fingrarna. Min oro var total. Ett stort svart hål. Med små steg framåt kämpade vi på tillsammans. Med icke godkända betyg gick det ändå vägen på nåt sätt. Diagnosen ADD blev klar. Samarbetet mellan skolan o BUP gav resultat inklusive stöttande och förstående lärare. Henry tog studenten - allt var inte hundra om vi pratar godkända ämnen men han åkte på flaket och sprang ut den där junidagen. Med ett stort leende.

En av de starkaste personerna jag känner. Henry Storme. Fixade på egen hand jobb på EH i Jönköping och efter hand gick allt bättre och bättre. Nu jobbar han, försörjer sig själv och framförallt TRIVS! Svindlade tanke när jag tänker tillbaka på den där tiden i skolan. Ibland en ganska fyrkantig syn, att är du inte godkänd finns inget hopp. Det finns hopp! För alla! Med rätt verktyg kan du ta sig hur långt som helst! Det har min älskade Henry gjort!

Ha en go kväll!!!

Stolt mamma med en Master Barista

Av Sofia - 4 november 2021 18:02

What a day! Skivan går på högt varvantal nu. Varje gång jag måste gå på toa känns som en tidsförlust vilket inte är den mest sunda tillvaron.

Men samtidigt är det kul eller allt är ju absolut inte roligt. Att en skola är i så dåligt skick att eleverna far illa rent hälsomässigt är oerhört tråkigt. Nästa vecka stängs till och med vissa klassrum av och ingen verksamhet får bedrivas. I detta krisläge är det dock skönt att se att absolut alla har önskan om att göra det absolut bästa av situationen. Samarbete över förvaltningsgränserna med fokus på att lösa alla problem. Samtidigt händer andra saker och siffror måste fram, man får stjäla tid lite här o där för att hinna med allt.

Dagen bjöd på en härlig paus. Lunch med en go vän på Akropolis. Tack Camilla för sällskapet. Så kul att i all hast få till en lunchdejt när du är höstlovsledig och hälsar på din far i Kärrabo.

Jag sprang hem. Det kan man kalla klimatsmart pendling. Idag slapp jag regnet. Fick ett otroligt gott väder och jag sprang absolut inte raka vägen hem. Kollade till Räfsnäs innan jag vände mot Solbacka. Mörkret nafsade mig i hasorna.

Nu sitter jag framför brasan helt ensam. Jonas tog en efter-jobbet-runda till Landsbro.

God afton!!

Räfsnäs på håll, nyss var jag där o vände

Av Sofia - 2 november 2021 17:55

Under de senaste dagarna har jag fått lite minnen. Facebook levererar förtjänstfullt. Det stärker självförtroendet eller snarare mammakänslan. För sju år sen var jag i Malmö med barnen, för fyra år sen i Stockholm och förra året i Linköping. Det har hänt lite på dessa år, det ser man tydligt på bilderna, ha ha. Detta årets höstlov blev ingen stor happening, mitt i en intensiv jobbvecka. Men i dag blev det lunchdejt med David o Stella. En burgare på Bastad Burgers. Så gott! Så mysigt. En riktig energikick - i dubbel bemärkelse.

Dagen har varit jättebra. Jobbet flöt på. Sprang hem från jobbet. I regn. Jag hade verkligen bestämt att jag skulle göra det o det gick fint. Sprang inte heller direkt hem utan förlängde rundan och det gör man inte i det vädret om det inte känns bra. Ytterligare en energikick.

Nu är det extra gott att sitta vid brasan för jag blev rejält blöt o lite kall. Det blir en bastu dessutom. Underbart att ha tillgång till det när höstrusket kommer krypande.

Go tisdagskväll!

Stockholm

Linköping

Nässjö idag! Lunch med David o Stella

Av Sofia - 1 november 2021 18:41

Det finns faktiskt en fördel med vintertid, eller normaltid som det oxå kallas, förutom att man får sova en timme längre natten mot söndagen. Det blir ljusare på morgonen. Ett tag?.

Nyttjade det idag och gick till jobbet. Började traska kl halv sju och morgonen var len och mjuk och ljus(are). Jag var i varje fall inte rädd för barnen lodjur eller vildsvin på de mörkare partierna. Å himlen var fantastisk. Helt rosa. Precis som Molly Sandén sjunger i den underbara låten. Enda skillnaden är väl att hennes Rosa himmel utspelar sig i juni.

Kom fram till jobbet kl kvart i åtta och så fort jag kliver in på Vipan kommer stresspåslager. Nu är mitt arbetsliv lite som från mycket att göra till massor att göra. Absolut hela tiden. Fram till slutet på februari typ. Sedan återgår det till mycket att göra. Men flyter det på är det bara roligt och spännande. Idag var en sådan dag. Uppföljning oktober drog igång plus att budgetpill 2022 på allvar börjar. Siffrorna stämde strax innan jag blev hämtad av Jonas. Go känsla.

Nu är det brasa och torskrester från igår som gäller. Sen ett avsnitt av La Casa de Papel. En spansk serie på Netflix som vi följer. Det tog ett tag innan vi kom in i serien men nu är vi fast. Rekommenderas. Ett häftigt uppbyggt manus! Om jag inte somnar förstås. Då får vi (jag) titta om.

Ha en fortsatt go kväll!

Rosa himmel

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards