Alla inlägg under april 2022

Av Sofia - 7 april 2022 18:07

Idag har jag varit på begravning. Ett sista farväl av en gammal man som gjort oerhört mycket för Nässjö. En stark man och han var en av Nässjös starke män. Centerpartist. Polis. Han hade många uppdrag under sin aktiva tid. Kommunalråd, kommunstyrelsens ordförande bland annat. Han var delaktig in i det sista. Under pandemin var han med oss på centerpartiets gruppmöten via Teams och han hade kloka inlägg och var väldigt med i debatten. Har suttit och kuverterat valsedlar både med honom och hans fru i valtider. Dessutom var jag granne med honom i mitt tidigare liv i Ryd, Stensjön. Men det var först när jag blev politiskt engagerad som jag träffade honom mer.

Det var en fin ceremoni. Vi var några stycken från partiet som deltog. Jag gick i duggregn upp till skogskappellet i Handskeryd och det var skönt att få sjunga lite psalmer och bara vara stilla. Det är livets gång att en gammal människa lämnar oss men jag sitter hela tiden och tänker på när det är dags att ta farväl av dem som jag har riktigt riktigt nära. Kan inte tänka tanken klart. Orkar inte. Hoppas det dröjer länge länge.

Underbar solosång av Pär Fürst Nilsén. Man bara ryser. Det är en sådan upplevelse att höra honom. En bro över mörka vatten, Stad i ljus och Där rosor aldrig dör. Rösten är så vacker, ljudet kommer så enkelt och naturligt. De höga tonerna får håret att resa sig på huden. Svårt och förklara känslan. Måste upplevas.

Ett fint och vackert avsked! Vila i frid Perolof Holst! Du kommer att hålla ordning på änglarna!

Av Sofia - 5 april 2022 18:32

Ingen, absolut ingen, ska behöva vara rädd för någon som man är eller har varit tillsammans med. Men våld i nära relationer är ett akut och brett samhällsproblem och mäns våld mot kvinnor är en av våra största jämställdhetsfrågor. Vi kan absolut inte acceptera att tusentals kvinnor inte kan känna sig trygga i sina hem.

Orden är Centerpartiets. Orden är sanningen. Centerpartiet har en rad förslag på hur vi långsiktigt kan göra världen tryggare för just kvinnorna.


Läste i  DN Debatt 31/3 en skrämmande artikel om konsekvenserna av när samhället skyddar kvinnorna.  ”Antalet personer med skyddade personuppgifter (sekretessmarkering och skyddad folkbokföring) har fördubblats under de senaste tio åren, från cirka 12 000 personer år 2011 till 24 000 personer år 2021. Ingen vet hur många som flytt från en våldsam före detta partner eftersom det saknas statistik över orsakerna till att en person beviljas skydd. ” När en kvinna inte beviljas fingerade personuppgifter (en ny identitet) lever man utanför samhället. Personnumret är en nyckel till det mesta för en medborgare. Utan personnummer finns man inte. Allt som är självklart för dig och mig blir en omöjlighet. Hyra bil, teckna en försäkring, sälja en fastighet, skaffa ett banklån eller mobilabonnemang är bara exempel på vilka svårigheter som uppstår. Posten kan försvinna eller bli försenad. Röstkortet kanske inte kommer fram vilket i sig är ett hot mot vår demokrati. Dessa kvinnor lever på många sätt utanför samhället. Det drabbar kvinnorna hårt och även deras barn.


Rapporten beskriver hur 86 kvinnor som lämnat en relation med våld blev djupintervjuade inklusive 15 barn. De flesta hade skyddad folkbokföring och syns inte i några register. De flesta av dessa kvinnor hade drabbats av ekonomiska problem. Våldsutövaren vägrade bodelning, slutade betala för gemensamma räkningar och tog nya gemensamma lån som deras offer tvingades ta ansvar för.


De gömda kvinnorna får inte samma tillgång till vård som andra och kallas inte till mammografi eller cellprovstagning. Sju av tio kvinnor fick problem när de sökte vård eller behövde hämta ut mediciner för sina barn. Sjukvården saknar enhetliga rutiner för att hantera patienter med skyddade person­uppgifter. Tre av fyra kvinnor som intervjuades har någon gång fått sina uppgifter röjda, inte sällan av domstolar, socialtjänsten och Skatteverket, det vill säga samma myndigheter som skulle skydda dem. 


Barnen drabbas såklart hårt när de måste lämna hem och skola, byta namn och ljuga om vilka de är. De känner stort ansvar för sin säkerhet. De har alla velat berätta för myndigheterna om våldet men har inte alltid hörts av polis, då våldsutövaren inte är deras biologiska pappa. De barnen är mycket besvikna över att deras upplevelse inte räknas. ”Jag hade ju levt med honom lika länge som mamma och jag ville berätta vad vi varit med om”, säger en 17-årig pojke som själv utsattes för våld av mammans före detta fästman.


De 86 kvinnorna vet vad som måste göras för att deras liv ska bli lite enklare och friare. De vill att våldsutövaren begränsas. Några röster: ”Om jag ska leva med larm och skydd ska han minst ha fotboja.” ”Det borde vara han som begränsas till en kommun, men i stället släpper de honom och frihetsberövar mig.” Det måste bli lättare att beviljas nytt personnummer som är det enda säkra sättet att ”bli en annan”.  


Många av de förslagen till förbättringar som rapporten presenterar är förslag som centerpartiet har föreslagit.

Centerpartiet vill skärpa straffen och kriminalisera kontrollerande beteende, ha en långsiktig och stabil finansiering av tjej och kvinnojourer samt införa att elektronisk fotboja blir obligatoriskt vid kontaktförbud. Ett annat förslag är att öka kunskapen hos till exempel vårdpersonal kring våld i nära relationer.


Rapporten föreslår även en ökad kunskap i domstolar – det är inte rimligt att barn ska tvingas till umgänge och att våldsutövarna kan stämma på vårdnad om och om igen, trots att inget nytt i sak har framkommit.


Centerpartiet vill förbättra vittnesskyddet så att fler vågar anmäla och vi vill också att de drabbade ska få brottsofferstöd inom ett dygn från polisanmälan. Socialtjänsten och hälso- och sjukvården ska dessutom under vissa omständigheter kunna utbyta information, bryta sekretessen, för att hjälpa och stödja på ett bättre sätt.


Låt oss göra samhället bli tryggare för dessa kvinnor och barn och inte bara gömma dem!!

Av Sofia - 4 april 2022 19:09

Sitter framför en varm brasa och håller på att återfå värmen. Sprang hem från jobbet och man får väl betrakta detta lite som en dumhet. Eller inte. Jag hade bestämt mig för att komma hem genom att använda löparsteg och så fick det bli. Inte skönt på en fläck. Regn- och snöblask, hård vind och allmänt otrevligt. Dessutom inte riktigt tillräckligt med kläder på. Gumman Tö har ju fått av mig några grejer den senaste soliga månaden. Nu är kung Bore tillbaks på banan o h det går att fightas med honom med rätt förutsättningar.

Det värsta är inte kylan eller snöblasket i sig, det gör inte så mycket. Men de där isbitarna i ögonen. Snöflingorna eller regnet känns verkligen så. Som små nålstick. Å man kan ju inte blunda hela vägen. Nog för att jag känner min väg väl men det vore inte så bra.

I did it hursomhelst även om jag idag inte sprang till kilometer. Jag sprang direkt hem, nästan. Min sjukling till man hade tänt brasan och det var så underbart att sätta sig framför och pusta ut. Den rundan gav energi.

Vila blicken på alla plantorna som växer fint inomhus och den fina lökväxten jag köpte på torget i torsdags. Vet inte vad den heter men ni kanske kan namnet?

Ha en fin kväll!!!

Av Sofia - 3 april 2022 18:56

Att njuta av det man har och vara i nuet är lättare sagt än gjort. Idag har jag verkligen njutit. Ska inte använda orden Carpe Diem för detta uttrycket är min äldsta dotter allergisk emot, ha ha! Men när det plötsligt händer så är man tacksam.

Att få en sovmorgon av två möjliga på helgen - jag uppskattade det verkligen idag. Drömde i natt att jag städade och smulorna och fläckarna tog aldrig slut. Såna drömmar kan jag vara utan, jag gnor tillräckligt mycket med mina Wettextrasor i verkligheten och för mycket enligt mina närmaste kära.

Kokt ägg, gott the och knäckebröd till frukost. Å yoghurt med blåbär från frysen. Plus fem bär havtorn från mor och far. Njöt av allt lite mer idag.

Återlämnade en lånad bil till Jonas mor på förmiddagen plus en gofika med hembakt. Min nya elbil ā la MG är på G men den är försenad. Å kommande vecka behöver jag ingen bil. Åker med Jonas eller går alternativt springer till jobbet. Om det nu inte blir 30 cm snö o kuling - då kanske jag ändrar alternativen.

Vi gick en härligt lång runda i skogen och åsen vid vår fina sjö. Sedan plöjde jag två Damernas värld på raken. Jag kan inte bara läsa valplattformar Centerpartiet. Men man får ha viss distans till modereportagen. En känning för 40 000 kronor. En väska för 32 000 kronor, en klocka för 325 000 kronor. Ja ni läste rätt. Det är onekligen lite kontraster när man sitter i ett HM mysställ för 300 kronor. Jag har dock allt jag kan önska mig och mer därtill. Å varken klänningen eller väskan var särskilt snygg.

Go kväll!!

Köpte tre franska tulpaner på torget i torsdag. Så vackra de blev när de slog ut

Mitten på rundan. Södra änden på Spexhultasjön

Av Sofia - 2 april 2022 18:04

Idag ringde väckarklockan kl halv sju. Hör inte till vanligheterna en lördag. Fixade äggröra och fil o en god kopp the. Kall men solig promenad till stan och Vuxenskolan för att delta i en utbildning som distriktet inom Centerpartiet hade anordnat. Jag hade fått tagg till lokalerna så jag hade förtroendet att låsa upp dörrarna för föreläsaren en halvtimme innan start.

Medieträning. Anmälde mig i måndags och hade inte så mycket aning om vad det skulle innebära. Flera andra politiker från närliggande kommuner var på plats vilket var riktigt trevligt. Nätverka är minst lika viktigt som själva utbildningen. Vi var två pers från Nässjö och det är alltid kul att lära känna varandra bättre.

Det var mycket bra prat och tips från föreläsaren och vissa övningar var verkligen utanför komfortzoonen. Men det är märkligt - det finns faktiskt fler politiker som inte älskar att prata inför folk. Dessutom mycket mer rutinerade än mig. Det är nöstan lite skönt att höra.

Jag har lärt mig massor av nyttigheter idag så passa er reportar! Ha, ha. Min kontakt med media är i nuläget inte överdrivet stor men man vet ju aldrig vart vägen går och hur framtiden ser ut.

Nu kl 18 är det bastu som gäller då vintertemperaturer har gjort boomerang. Ska värma upp mitt nackspärr som pågått ett par dar. Hoppas det blir bättre.

Ha en go kväll!

Kall och vacker morgon

Duktig föreläsare höll låda idag

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards