Alla inlägg den 19 april 2024

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr till kundtjänst som stod i messet och mannen i andra änden påstod att jag signerat en låneansökan sent igår. Jag hade verkligen inte ansökt om lån och jag hade inga konto till SBAB dit pengarna skulle. Då slog ju paniken till. Han hjälpte mig att både polisanmäla från Lendos sida plus att annullera lånet. Han skulle skicka en skriftlig bekräftelse dessutom. Du är förmodligen ID-kapad.

Han kopplade mig till IT och säkerhetsavdelningen på Länsförsäkringar bank där jag har alla konton. En vänlig kille såg att det hade skapats ett nytt bank-ID i mitt namn i går kväll (vilket jag definitivt inte var inblandad i). Han såg dessutom att en större överföring var på väg till ett konto i Kroatien vilket vi omgående stoppade med hjälp av min säkerhetsdosa. Den jag använder en gång var tredje, fjärde år när jag byter mobil. Å jag kom ihåg min kod kan ju tilläggas. Killen sa att han skulle spärra mitt betalkort och polisen skulle ringa vid halv tre för ett förhör beträffande allvarligt bedrägeri. Jag var rätt ett uppskakad då och sa hur tacksam jag var för all hjälp.

Klockan blev halv tre och ingen polis ringde. I samma veva mejlade jag min kommunalrådskollega Sara och frågade om jag skulle anmäla till kommunens säkerhetsavdelning. Med tanke på min roll och att jag använder mitt bank-ID ibjobbet då och då. Hon svarade och ringde mig direkt att hon sett nåt TV-program häromkvällen där hjälpsamt folk kopplar personer hit och dit och min historia verkade vara samma. Då blev jag rädd på riktigt. Förmodligen var båda killarna, Lendo och Länsförsäkringar bluff och jag ringde min personliga bankman i Nässjö. Jaha, du gick på det hela vägen som hon utryckte det. Fick uppmaningen att spärra bank-id och kortet - vilket inte alls var spärrat som killen på IT-avdelningen sagt. Ringde polisen och anmälde och det fanns ingen anmälan i mitt namn och inga noteringar om att någon skulle ringa mig kl halv tre.

Gråtfärdig och helt slut efter alla samtal har jag kvar mina pengar på kontot. Det kunde gått värre. Känner mig inte säker ännu. Har varken kort eller bank-ID i nuläget. Dock har jag min säkerhetsdosa så jag kan fixa nytt. För jag kom ju ihåg inloggningskoden.

Digitalt överfallen och känslan av maktlöshet är kraftig. Grundlurad och bedragen.

En kväll som slutade med taco o kids. Det behövde jag. Godtrogna mamman som tror gott om allt och alla. Skäms dessutom! Att gå på detta.

Det finns så många därute, tydligen, som vill ont. Försök att vara lite mer skärpt än vad jag var.

En härlig kväll avslutade en fasansfull dag.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards