Alla inlägg den 24 mars 2023

Av Sofia - 24 mars 2023 18:49

Igår åkte jag och mina kommunalrådskolleger Sara och Kent ut till Bodafors sen eftermiddag. Tillsammans med landsbygdsutvecklare Geneviève och utvecklingsledare Dennis packade vi bilen med kaffekorgar, fair-trade-choklad, röstsedlar, flaggor, bord och tält och packade upp allt på torget i Bodafors. Det var dags för omröstning Medborgarbudget. Nässjö kommun har hållit på med detta under flera år, kransort efter kransort. En halv miljon är avsatta per ställe och de boende få ge förslag och sedan rösta om vad som ska utföras. Å vilka härliga förslag dom kommit in. Allt från japansk körsbärs-allé till badflotte i Storesjön, hinderbana, utökning lekplatser. Om någon är intresserad av hur en Medborgarbudget går till finns en jättebra film om detta på Nässjö kommuns hemsida. Vi har blivit uppmärksammade nationellt för en väl fungerande process där folket får bestämma och tycka till. Riktigt kul! Demokrati när den är som allra bäst.

Förutom att vårt tält höll på att blåsa iväg var det en riktigt bra eftermiddag och kväll. Över 40 personer trotsade det trista vädret å kom och röstade och pratade. Det går även att rösta digitalt och omröstningen är öppen till 10 april.

Träffade en gammal lärare som blandade ihop mig med mitt syskonbarn Ella men DET kan jag ta, ha ha. Väl hemma blev det en lång och varm dusch.

Hela dagen idag har jag suttit i Eksjö. Direktionsmöte med Höglandsförbundet på förmiddagen och utbildning med dito på eftermiddagen. Jättebra timmar. Samverkan ger vinster och dessa fem kommuner, Aneby, Eksjö, Sävsjö. Vetlanda och Nässjö har gemensam IT, familjerätt och annat verksamhetsstöd, bl a ekonomifunktioner. Många trevliga människor på plats, go lunch och proffsiga presentationer från bl a chefen för Höglandsförbundets chef Anneli Tellmo-Brännström.

Matt efter veckan sitter jag nu framför brasan. Men notera - inte schack matt, bara matt! Drottningen ska bara vila lite nu!

Omröstning Medborgarbudget

Geneviève och Sara

Kent var smart, han gick och raggade röstare vid Rostedts livs

Samverkan ger vinster

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards