Alla inlägg den 16 mars 2023

Av Sofia - 16 mars 2023 19:54

Morgonen startade med promenad klockan lite över sex. En underbar morgon om än lite kylig. Solen gick upp mellan träden och fåglarna kvittrade. Jag landade på secondhandbutiken Källan i Almenäsområdet där Nässjö Näringsliv AB hade bjudit in till frukostmöte. En fantastisk frukost som smakade ljuvligt. Till och med våfflor, fick vi, som de serverade vid sittande bord.

Källan startade för tio år sedan och allt drivs och organiseras av ideella krafter. Alla intäkter går till dels barn och unga i Nässjö i utsatta situationer samt till Kenya, ett samarbete med New Life Mission. Alla är vinnare! Människorna som ger bort sina grejor, människorna som köper, miljön, människorna som får del av överskottet. Cirkulärt och hållbart! Det har blivit väldigt inne att handla second hand och det sprider sig, framförallt nedåt i åldrarna. En otroligt skön trend! Många modemagasin skriver kilometer om just butiker där varor efterfrågas som har pre-owned ursprung. Jag hör och lär av mina egna kidz.

Vi hörde om Nässjöappen från de som startat igång detta. Skriver inte mer om den. Säger bara - ladda ned den!! Hur bra och användbar som helst.

En underbar presentation av Anna Palmgren som pratade om JSC, där hon jobbar, och om deras personalpolitik. En fantastisk inställning till medarbetarna.

När vi gick därifrån fick vi med oss en liten goodiebag, flätad av kvinnorna i slummen i Kenya. Jag valde en grön. Ska rensa vinden och leverera grejor till Källan. Helt klart!

Klockan 15 drog jag ekonomi för nämnden i tekniska. Min sista nämnd, kändes vemodigt märkligt! Rusade till Karlagatan för att som ledamot delta på styrelsemöte med Nässjö Näringsliv. Som kommunalråd ingår detta i mina uppdrag. Ett otroligt roligt och intressant uppdrag och jag brinner verkligen för dessa frågor. Ett rikt och blomstrande näringsliv i samverkan med kommunen. Otroligt bra insatser som ger frukt hela tiden. Å det är lite märkligt hur man möter eller återmöter människor på livets stigar. Jag skrev under protokollet med min kråka bredvid ordförande, han som en gång sa upp mig från RH-Stolen. Det pratade vi inte om idag men vi kanske berör detta nån gång. Å då ska jag tacka honom. Det som var min största livskris då, för 20 år sedan, gav mig så många nya möjligheter och utan detta hade jag definitivt inte befunnit mig där jag är idag!!

En ljuvlig morgon

Frukostmöte på källan - på lördag förmiddag är det kö utanför.

Handla hållbart

Härliga Anna Palmgren pratar om JSC

Utveckling!!!!

En goodiebag - jag valde en grön

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards