Alla inlägg under oktober 2021

Av Sofia - 17 oktober 2021 19:13

En kokt med bröd plus kaffe, har jag tillsammans med en annan bandymamma sålt idag. 92 i publiken på en träningsmatch mellan Nässjö IF och Frillesås. Inte jättemånga men det gick allt åt lite korv och annat smått och gott. Jag tog den sista slangen när matchen var en bra bit in i andra halvlek. Då kom David med sin hand i gips o ville ha en. Slut på korv. Det blev en chokladboll Delicato istället för honom.

Fördelen med att stå i kiosken är helt klart värmen, hi hi. Nackdelen är att man inte riktigt hänger med i matchen. Men jag slipper ju vara nervös när inte David står i målet och det lär han ju inte göra på ett tag med sin brutna tumme. Matchen slutade 5-5, alltså oavgjort.

Sedan blev det en riktigt bra löpartur till Grimstorp och runt Sjömilsås. Sol och fart och ork. Vad mer kan man begära av en söndag.

Nu har jag jobbat en stund. Försöker på ett bra sätt skapa en pivottabell över alla område inom avdelningen kost- o städ där jag kan få till en rimlig livsmedelskostnad för 2022 utifrån utfall tom sep. Försöka hitta någon typ av röd tråd att hålla sig i plus ta hänsyn till pandemin, att gymnasiet var stängt varannan vecka under våren och våra restauranger likaså? Lätt som en plätt?eller inte. Ja ni förstår säker precis vad jag håller på med. Men framför brasan tänker jag bra.

Ha en fin kväll!!!

Den var jag nöjd med.

Av Sofia - 16 oktober 2021 17:28

I går kväll när jag skulle skjutsa Stella till hennes pappa vid halv sju var det riktigt riktigt nära en olycka. Ett rådjur ville över vägen när vi kom strax efter Kvarntorpet mot Nässjö. Jag kör aldrig för fort eller rättare sagt - jag kör efter de där gula skyltarna med röda kanter som står intill vägarna. Frågan är om flertalet andra förare någonsin tittar på dem. Jag vet, för jag har den dumma ovanan att älska asfalt när jag löptränar. Inte alltid men ofta. Ser ideligen brott mot trafikreglerna där hastigheten är för hög. Det är såklart inte optimalt eller ens lämpligt att springa på stora vägen MEN jag är i varje fall ingen brottsling.

Åter till det där lilla rådjuret. Jag bromsade hårt och plåten mötte aldrig päls, men det var nära. Min reaktionsförmåga var där och jag och Stella var mycket lättade. Så snabbt det kan gå. Fy för skymning och vilda djur. Tacksam!

Idag tog vi en långpromenad. Gick genom skogen och ut på stora vägen, tjuvgick nya Östra vägen upp mot Handskeryds nya bostadsområde. Häftigt att se nya villakvarter med färdig belysning och asfalterade gator och cykelväg - snart kommer det se annorlunda ut. Förhoppningsvis! Tomterna kommer att säljas och villor kommer att poppa upp som svampar likt området Alsberg etapp 1 och etapp 2. Heja Nässjö.

Vi tog en jättegod macka på Espresso House - rågbröd med avokado och hummus. Å naturligtvis en cappuccino till det. Mums! Tankade med energi gick vi åter mot Solbacka. 16 km check i benen.

Nu väntar tunnbad! Lyxig värme en kall oktoberkväll!!

Ha en fortsatt fin lördag!!!

Av Sofia - 15 oktober 2021 19:28

Sitter framför brasan och pustar ut. Efter arbetsveckan. Jag är onekligen tröttare än när jag jobbade hemma på heltid. Möjligen kan det ha med alla intryck att göra, folk och ljud. Hemma var det ljudlöst på dagarna förutom när jag hade möte via Teams och när jag tog en gitarr-o-sång-paus.

Dagen har vi tillbringat i Lövhult, ledningsgruppen och en del politiker i vår nämnd. Diskussion av internkontroll och verksamhetens mål och fokusområden. Å jag pratade budget 2022. Mycket bra dag. Efter lunch som vår egen restaurang Parkgården fixat fick vi möjligheten att testa den fina skidskytteanläggningen som nu står färdig i Lövhult. Jörgen Larsson som är skidskyttefantast presenterade arbetet med anläggningen och jag förstår att vi har bl a honom att tacka för att den blev av. Södra Sveriges första riktiga anläggning och danskarna betraktar den som sin hemmabana. Bara det!!

Hur gick det då? Fyra träff och en bom. Hur kul som helst. Riktigt riktigt skoj. Å bara en bom var väl super?eller nybörjartur men man ska tillägga att vi hade de ?stora? hålen och dessutom inte hade åkt skidor före.. Alltdå hade jag fått börja om livet, då hade jag satsat på skidskytte. Vilken kul kombo.

Vi tog en promenad över Spexhults eget berg ikväll. Ljuvlig kväll och underbar himmel!

Ha en go fredag!!!

Ljuvlig kväll!!

Av Sofia - 13 oktober 2021 20:14

Har precis kommit hem från en grattisfika i Torset. Firade pappa på hans 86-årsdag (han fyllde igår) med blomster och Triss-lotter. Både David o Stella var med så det var en hyfsat stor delegation.

Mysigt att bara kunna åka till dem. Något man tog för givet innan världen drabbades av pandemin. Numera tar man ingenting för givet. Är bara tacksam att vi kan umgås igen och få ge en kram till mor och far.

Hembakt bröd, bullar, äppelpaj o så tårta på det. Dessutom recept på en helt ny tårta på mammas repertoar. Kenneth-tårta - i dubbel bemärkelse - den var gjord för pappas skull men receptet kommer från en annan Kenneth, nära vän till familjen. Hursomhelst var den jättegod! Å det blev en vinst på fyra lotter. 90 kr så chanserna kvarstår.

Det var en mysig och god avslutning på en annars stimmig dag. Började jobba tidigt hemma, skjutsade Stella till skolan k 10 (sovmorgon och det GÅR INGA BUSSAR). Hade precis startat upp datorer och precis fördjupat mig i några kluriga uppgifter- då ringer en chaufför och vill leverera en pall solpaneler, typ NU! Jag kunde absolut upplevas lite otrevlig då de skulle ha aviserat leveransen en till två dagar före så vi kunde planera. Nu när man åter är på kontoret behövs lite planering, faktiskt.

Fick packa ihop och bege mig hemåt. Å nu är solpanelerna levererade. Chauffören gnällde lite på gruset - han kunde inte rubba pallen en tum med sin pallyftare. Han sa att hjulen inte gillade underlaget. Jag bet mig i tungan och bara tänkte?det är inte mitt problem.

Tog en bild o skickade till Jonas med texten. Ifrågasätt inte placeringen (för då hade jag nog exploderat). Tur att det finns backkameror på våra bilar för att uttrycka det på ett annat sätt.

God natt!!!

Vi har en tillfällig refug på vändplan?.

Mysfika

Jubilaren skrapar

Grattis!

Av Sofia - 12 oktober 2021 20:06

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det min älskade pappas födelsedag. 86 i ordningen. Låter ju (ursäkta mig nu far) jättegammalt men såna tankar har jag aldrig om dig. Du är så pigg, både till sinne och kropp. Jösses att du orkar allt! Gården, veden och mycket mycket mer. Stort grattis far! I morgon kommer vi. Idag passade det inte alls. Bandy och dans för kidzen? Eller bara dans vid närmare eftertanke. Det blev inget ?stå i mål? för David i kväll. Tumme bruten för David.

Den isande känslan som far genom kroppen när David igår ringde på Jonas mobil (jag hade inte med mig min när vi gick på kvällspromenaden) och säger att han är på väg till akuten. Innan man vet vad som hänt. En hård bandyboll på tummen som träffade illa. Tummen stor som en fotboll. Höger dessutom. Det kunde varit värre även om det är astråkigt. På riktigt! Sjukskriven från jobbet - som snickare behöver man båda tummarna och ett mycket lessamt avbrott från bandyn, nu när säsongen har startat, eller knappt har startat.

Idag har jag varit flexledig från jobbet. Anmält skadan och rett i det. Sprungit en rensa-skallen-runda i strålande sol. Det behövdes efter den kassa nattsömnen. Låg o var så orolig. Älskade David - ungt läkekött och du är back on track snart igen. Väldigt synd att du inte ens kan spela NHL på nya PS5?

Sov gott!!

Min pigge far - idag 86 år

Av Sofia - 10 oktober 2021 11:47

Sitter på Espresso House och väntar på tåget som ska ta oss från Linköping till Nässjö. Eller ?Leinköööping? som de säger här. Inte Lischöööping som jag skrev igår. Så säger man i Lidköping vilket är en helt annan stad?

Hur fort kan en helg gå. Man har knappt klivit på tåget på Nässjö station förrän man ska tillbaka hem. Goa timmar går fort. Ljuvligt att få tillbringa dem med mina ungdomar. Det blir ju alldeles för sällan bara. Bara plånboken blir kanske lite lättad att det inte blir för ofta (på detta sättet) men verkligen värt varenda krona.

Vi åt ute på bistron Cioccolata igår. Underbar mat och vi blev mer än nöjda. Jag åt färsk pasta med gravad lax. Brukar inte ta efterrätt men rabarberdrömmen var lika god som den lät.

Efteråt tog vi det lite lugnt hos Henry och Alexandra o hennes bror Rasmus. Johanna fick med sig lillebror ut i nattlivet. Dregen skulle tydligen va på nån klubb som verkade intressant. Jag tog med mig Stella till hotellet och vi kollade på unga Astrid. Det kan man kalla för kontraster. Vi somnade ovaggade.

Efter en go hotellfrukost tog vi avsked från Leinköööpingsborna och nu väntar vardagen och ny vecka. Tacksam och glad mor!

Ha en fortsatt fin söndag!

Mina fina

Både vi och kissarna kollade hockey. Frölunda vann!!!

Sååå gott!

Av Sofia - 9 oktober 2021 16:13

Vi for med Snälltåget klockan halv elva. Till Linköping för att hälsa på Henry och Alexandra. Jag, David och Stella. Johanna skulle ansluta från Borås med bil. Att ta sig på tvären i Sverige med tåg är som bekant inte smidigt?.

Vi har nu gått på stan och shoppat oss trötta. Många steg. Det var evigheter sedan jag gick i affärer och på riktigt är det nog ett år sen och vi bedökte samma stad. Jag och Stella var uppe på höstlovet och samma eftermiddag kom de hårda restriktionerna att man skulle hålla sig hemma och undvika offentligheten. I samma veva började jag jobba hemma.

Vi försökte ta en lättare lunch på två ställen. Fullt - det är inte enkelt när man kommer fem personer. Men vi åt en alldeles ljuvlig räksallad på Waynes coffee (jo Henry jobbar på Espresso House). Smakade så bra. Hummus som tillbehör såg ut som en glasskula.

Jag bara njuter. I sällskapet av mina barn (o Alexandra). Känner mig så previligerad att få göra en helg med dem!

Snart ska vi hänga en stund hos Henry innan vi går ut och käkar.

Fortsatt trevlig lördag!!

På jakt efter en fika

Sååå god!!

Av Sofia - 8 oktober 2021 17:57

Idag var en stor dag för många. Julafton för många jägare. Så även för min man som gick upp lika tidigt som vanligt (minst) o fixade kaffe o mackor som skulle med till skogen. Premiär för älgjakt. Dock har väl hans jaktintresserad svalnat med åren - numera blir det i stort sett bara älgjakt och möjligen nån bock och rådjursrunda. Kan förstå känslan och det njutbara av att sitta i skogen, helt tyst o särskilt en dag som denna. Krispig och hög luft och solen strålar som vräker ned hela dagen. Jag är då mer intresserad av att röra på mig i skogen.

Å jag njöt av en sällsamt vacker morgon med spegelblank sjö och dimma i skogsbrynet. Så fint. Kan aldrig bli mätt på denna utsikt.

Jobbade på bra hela dan, en underbar lunchpromenad och då kom meddelandet från Jonas att hans lag skjutit en älgtjur. Nu blir det kött till frysen.

Idag har jag inte känt nåt skav. Man har alltid nåt som tynger lite, nåt att oroa sig för, nåt problem som ska lösas, nåt som inte känns riktigt bra att tänka på. Men vissa dagar känns inte skaven så mycket och idag faktiskt inte alls. Flow på jobbet, känner mig pigg och kry i kroppen, i mon åker jag och Stella plus David till Linköping med tåg för att hälsa på Henry och Alexandra. Johanna möter upp från Borås. Underbart att kunna samla alla kids en helg o särskilt i bandytider.

Å Jonas ska fortsätta jag älgar hela helgen så honom har jag ändå ingen större glädje av?

Ha en fin fredagskväll!

Vilken morgon

Denna skickade Jonas från älgskogen - vackert även det!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards