Alla inlägg den 19 oktober 2021

Av Sofia - 19 oktober 2021 16:50

I våras levererade vi en gammal kista till Henry och Alexandra i Linköping. Den kom från mina föräldrars ladugård i Torset. Mina barn, särskilt Johanna och Henry som älskar gamla grejer tycker det är lite som att gå på skattjakt att gå in där. Bara titta på alla gamla grejer. Kistan var sliten och skavd och tanken var att de skulle skrapa bort all gammal färg varpå vi köpte ett multiverktyg på Biltema. En sån där platta som snurrar fort fort. Å i början var det väl lite roligt men ack så tidskrävande. De lånade apparaten men orkade bara ovansidan. Resultatet blev ändå fint – men färgen på sidorna blev kvar. Tanken var att kistan skulle agera TV-bord och det är rätt perfekt då man får förvaring på köpet.


Jag fick nys om en annan smart grej som kan vara bra att ha om man är intresserad av gamla möbler. En speedheater. Man värmer helt enkelt bort färgen med IR-lampa (skonsam infraröd värme som mjukar upp gammal färg och som inte heller förstör underlaget). Kruxet är väl bara priset. Men man kan hyra speedheater. Idén med att hyra är ju faktiskt bra för alla mer eller mindre onödiga prylar man införskaffar är ju inte det bästa, varken för miljön eller för platsutrymmet. Maskinen kan användas även till båtar, fasad och fönster. Låter som ett välsignat alternativ i mina öron den dagen det är dags för att måla om vårt hus. När den dagen kommer vill jag inte stå och skrapa bort all färg med vanlig skrapa. Det räckte med de fönsterkarmar jag gjorde iordning i somras. Det tog tid….Jag ska tipsa Henry om att hyra en sån där maskin, det finns säkert nån återförsäljare i Linköpingstrakten om de nu inte redan har gett upp idén om kistan.


Tänker på farmor och farfars gamla köksbord med tillhörande stolar som står i den gamla ladugården i Torset. De är målade i färgkombinationen orange och turkos. Ja, det stämmer även om man inte kanske kan tänka sig det. Inte så vackert men minnesbilden från barndomen gör mig ändå glad i hjärtat. Tänk en speedheater på dessa och de skulle förmodligen få vacker träfärg på ett nafs. Grejen är att vi inte har plats för någon enda mer möbel i vårt 120 kvm stora hus. Det är det stora problemet.


Ha en fortsatt fin kväll!!!


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards