Alla inlägg den 1 oktober 2021

Av Sofia - 1 oktober 2021 19:08

Idag är jag lätt i hjärtat! Hade en svår uppgift igår att sjunga på en begravning där sorgehuset var ?nära?. Det är alltid jobbigt att sjunga på begravningar och när man är nära är det ännu tuffare. Jag var otroligt nervös igår, spänningshuvudvärk och jag var nästan säker på att jag skulle börja gråta. Har övat sångerna så många gånger och inte en enda gång har jag sjungit sångerna utan att det bryter. Men hade jag tackar nej hade jag inte heller mått bra.Det skulle bara utföras.

En otroligt vacker kyrka. Järstorps kyrka utanför Jönköping. Mitt på landet men ändå nära stan. Det blir så mycket mer när man kliver in i kyrkan. Den vita kistan med gula rosor (som skulle symbolisera Magnus och Ingegerds bröllopsbukett - så fint).

När jag började öva och hörde det fina pianokompet - jag bröt ihop direkt. Funderade på att stå på läktaren istället med orgelkomp men nej, jag ska fixa det här. Jag tänkte. Här har mina kusinedöttrar mist sin mamma. Min nervositet är inget. Dessutom hade jag hela min familj som stöd. Mamma, pappa, mina bröder med fruar.

Å begravningsentreprenören kom fram till mig o sa: Om du börjar gråta. Det gör inget. Alla förstår! Det på nåt vis hjälpte. Det gick. Jag klarar det. Jag fick kraft ifrån jag vet inte var men jag fixade det. Rösten var klar och tonerna satt. Försökte inte titta på den närmsta familjen utan lät blicken svepa över en fullsatt kyrka, säkert över hundra personer. När sångerna var slut kom tårarna. Som en våg.

Men jag gjorde det. Jag sjöng för Ingegerd och jag plockade ned månen igår och jag är övertygad om att hon, var hon nu är, både lyssnade och tog min hand och hjälpte till!

Tack alla för stödet!

Ingerd finns inte hos oss men minnet av henne lever kvar. I morgon äter vi yoghurt som alltid med de hjärtformade skedarna Jonas och jag fick i bröllopsgåva för snart två år sedan. Hon var sån. Tänkte alltid på mig och oss. Skickade små presenter vid otaliga tillfällen. En helt underbart omtänksam människa.



https://youtu.be/HNE8PcufM4c

Varje gång vi äter helgfrukost är du med mig Ingegerd!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards