Alla inlägg under maj 2022

Av Sofia - 20 maj 2022 19:23

Reflekterar över veckan, nu när fredagen är kommen. Ett riktigt race. Kul saker har hänt under veckan. Aktivitetsdag med hela tekniska hela måndagen. En riktig toppendag. Träffa massor med jobbarkompisar som man aldrig sett eller pratat med. I tisdags efter jobbet var det Jubeljoggen med Centerpartiet. Båda dagarna trots solen frös jag bitvis. Trodde jag skulle bli sjuk, halsen var kärv och huvudet tungt i onsdags morgon. Men det redde ut sig tack o lov. Blev inget av det.

Igår var det kommunfullmäktige kl 18 i stora salen. Jag kommer på mig själv under sittande möte att det är så häftigt. En känsla av stolthet och heder att få sitta i denna församling som folkvald och besluta om viktiga angelägenheter i Nässjö kommun. I detta ingår irritation när oppositionen inte har grundad fakta men med sina väl formulerade ord blir det en sanning. Men det är demokrati! Allt ska lyftas. Jag har en akilleshäl i och med att jag vet för mycket. Jämfört med de 57 ledamöterna är jag en expert på vad som händer på tekniska. Politiker ska inte vara experter, man får inte bättre politiker än sina bästa tjänstemän, heter det ju.

Idag har jag jobbat hemma. Gudomligt skönt att sitta vid utsikten och ratta. Var hemma och tog emot de sista fönsterpartierna som saknas på vår altan mot skogen. Optimera lämnade av det kl 06.15 Exakt i utsatt vecka. Fantastiskt! Sprang på lunchen. En riktig skitrunda. Antigen har jag nåt i kroppen eller så är det nåt annat som spökar. Ingen ork. Nedtränad. Klimakteriet. Urk! Vet ej!

Nu är det fredag! Gott!

I demokratins tjänst!

Stora salen kommunfullmäktige

Min bricka

Dagens leverans - nu får vi snart skydd från vinden.

Av Sofia - 18 maj 2022 18:18

Igår ägde Jubeljoggen rum i Nässjö. Ett mycket trevligt evenemang som tyvärr har fått en paus under pandemin ett par år. Jag har varit med ett par gånger via jobbet, på den tiden då man sprang Göteborgsvarvet på lördagen, Jubeljoggen på tisdagen. Då var kroppen inte riktigt på hugget men det var alltid trevligt förutom nåt år då vädret var kallt och en lång prisutdelning betydde att hela kroppen blev nedkyld.

Igår var en strålande kväll. Solen sken men dock lite kalla vindar. Har inte exakt koll på antalet som deltog men en bra bit över 700 st. Vi var ett glatt gäng från Centerpartiet och jag hade även lurat med mig Jonas. En fin fikakorg eller fikapåse lockade, ha ha.

Å nej, jag sprang inte. Det hade jag klarat av på lunchen. I strålande sol. Jag springer helst ensam i min egen lilla värld. Att springa lopp och trängas med folk är jag absolut färdig med. Men promenaden var fin, runt om på stadens gator.

Fikat var gott, prisutdelningen var långsam och jag frös. Det blev kallt när träden i stadsparken skymde strålarna. Kan konstatera att två dagar i stadsparken, mestadels frysande har gjort att jag nu känner mig på väg mot förkylning. Å lite för lite sömn och för mycket på agendan. Fryser och känner mig ruggig.

En bit grillad lax kan göra underverk - jag hoppas!

Från gårdagens lunchlöpartur

Ett härligt gäng. Tröjor så nya att lapparna hönger kvar?

Av Sofia - 16 maj 2022 18:06

Idag har vi aktiverar oss. Hela tekniska serviceförvaltningen. Vi har umgåtts i solen, lekt och tävlat, fikat och ätit. Träffat människor jag inte ens visste jobbade på tekniska. Vi är totalt cirka 250 personer, flertalet på kost- och städavdelningen. Jag har liksom inte en susning om vilka som jobbar i köket på Brinell, inte heller vem som städar skolan i Anneberg.

Ledningsgruppen fick uppdraget att vara lekledare och jag och Ulrika var ansvariga för bangolfen. Där skulle vi ta hand om sex grupper och 14 lag i varje, tre i varje lag. Fick instruktioner sen fredag så jag bara kände, det här blir som det blir. Allt blev superbra men det blev som det blev. Vissa var sjuka och inte på plats, vissa kom sent och hade gått till aktivitet 2 istället för 1. Men allt löser sig alltid. Folk var glada och nöjda och spelade för glatta livet. Jag vill dock inte vara den som räknar ihop poängen, ha ha.

Paus med fika vid boule-banorna, tillbaka till stadsparken med ett nytt gäng. Lunch vid vattentornet i hembygdsparken och TM-kök stod för denna kulinariska upplevelse. Lång väntan för min röd curry kyckling ris men väl värd väntan. Sååå gott. En fantastisk trollkarl gick och trollade och minglade bland oss. Häftigt duktig! Chokladhjul och pilkastning. Tredje aktiviteten var trekamp samt en titt i bergrummet - det var lite tråkigt att missa detta men vi hade ett tungt ansvar. Bangolf!

Det blev många steg idag. Med facit i hand hade jag kunnat skippa morgonpromenaden till jobbet men den var underbar i sig.

Bangolf för 250 medarbetare

Chokladhjul

Trollkarlen trollar med sin kortlek, ofattbart bra

Matkö

Av Sofia - 15 maj 2022 14:50

Idag har vi firat Johannas födelsedag. Efter en god frukost som intogs utomhus i strålande sol bar det av till Borås. Hämtade Stella på vägen.

Förutom att firade just äldsta dottern, 26 år fick vi fira vår namnsdag gemensamt. Både Johanna och Stella heter Sofia i raden av namn. Å det blev en härlig fika på Johanna och Olivers stora uteplats. Väldigt mycket sol så värme fick vi. Jättegod blåbär- och hallonpaj oxå. Mums. Vi dricker the på morgonen så första koppen kaffe kl 12 - den sitter fint. Tack Johanna och Oliver och era fina katter för en mysig stund som alltid.

På hemväg nu och naturen strålar. Allt är så obeskrivligt vackert. Veckan är snart slut. Laddar upp inför en ny. Måndag blir aktivitetsdag med hela förvaltningen, tisdag kväll ska Jonas och jag delta på Jubeljoggen i Centerpartiets lag, torsdag kommunfullmäktige. Tiden går fort. För fort!

Utefrukost i solen

Tre Sofior och hon i mitten firar vi extra för 26 år fyllda

Av Sofia - 14 maj 2022 19:55

Sovmorgon! Say no more! Frukost och läsa tidningen. Idag var min insändare publicerad i Smålands Daglad. Glad för det. Den har jag väntat på länge. Jag som fritidspolitiker som inte är så glad i att förlåt uttrycket ordbajsa får använda pennan som vapen och kanal. Innehållet här är så viktigt!

Promenad i skogen och runtomkring finns gröna nyanser i hundratals eller tusentals. Björklöven som inte riktigt har nått fullt ut. Lönnblommor, gräs som börjar grönska. Å vitsippor som står kvar. Man kan inte se sig mätt. Jag saknade en kopp kaffe idag vid bänken nedanför åsen. Men den smakade lika gott hemma på trappen i solen. Vi hörde göken för första gången. Underbart läte!

Vi har fyllt våra pallkragar med jord och idag med fröer. Jonas har snickrat en speciallång variant och det blev så bra. Nu är det bara att vänta och hoppas att allt gror. Squash, både grön och gul, dill, persilja, purjolök, rödbeta och morot. Härligt!!!

Nu väntar grill och en god köttbit. Plus grillad squash - gudomligt gott. Sedan hejar vi på Sverige ikväll. Tror att Cornelia har goda chanser i Turin.

Ha en forsatt fin kväll!

Torsa stenar omgivna av vitsippor

Här saknade jag kaffe!!!!

Plantering pågår

Ljuvliga Solbacka

Äntligen i tidningen - viktigt!!

Av Sofia - 13 maj 2022 20:08

Nu sitter vi här framför elden och njuter. Njuter alltid av fredagskvällen men ikväll lite extra mycket efter denna veckan. Begravningssång utförd och känslan är obeskrivlig glädje och fullständig tacksamhet. Ett otroligt vackert avsked av morbror Gösta på alla sätt.

Idag startade dagen med förvaltningsinformation på tekniska serviceförvaltningen i Stadshuset. Det är säkert drygt två år sedan ett fysiskt möte ägde rum. Vi har kört på Teams under pandemin. Det var riktigt kul att se alla på plats och jag var bara lite lagom nervös. Så där som man ska vara för att vara skärpt. Å jag drog ekonomin för tertial 1 och sedan förslag budget 2023. Å idag var det roligt att snacka inför de cirka 60 st församlade. Tänk om samma känsla kunde infinna sig vid kommunfullmäktige - jag får jobba på den. Skillnaden är väl att i dagens församling finns inget politiskt spel.

Efteråt fick vi äta frukost på Parkgården. Å vilken frukost! Super. Super. Super. Idag gick lunchen fetbort och jag var inte hungrig förrän till räkorna ikväll. De var goda.

Hör regnet utanför och jag blir så tacksam. Varenda droppe behövs. Överallt!

Ha en fortsatt fin fredag!!

Av Sofia - 12 maj 2022 19:24

Idag tog vi farväl av morbror Gösta. En mycket vacker och fin begravning i Vallsjö kyrka. Kyrkan var välfylld. Förutom en stor familj, fyra barn och många barnbarn och barnbarnsbarn var alla kusiner på mammas sida samlade förutom en och bara vi är nitton. Många vänner därtill kom för att delta.

Prästen höll ett sånt fint och personligt tal om Göstas liv. Han var Tretton när morfar gick bort och Gösta och brodern Sture fick huvudansvaret för gården på Hägnen. Otroliga tanke. Naturligtvis fick mamma och systrarna oxå hjälpa till men ändå. Jag minns Gösta som otroligt rolig. Det var alltid lika roligt när han kom o åt sina frukostmackor och tog paus från väghyveln.

När han gick i pension blev han en mästare på att baka. Särskilt bullar. Intresset för trädgård var stort, när vi var där på kalas gick man alltid en trädgårdsrunda för att kolla på växter och odlingar. Jag har förstått idag att pelargoner var ett stort intresse och det var extra fint att kistan idag var smyckad med pelargoner. Så vackert. Å Göstas fru Maggan, gjorde fantastiska kort vilket idag användes som program. Så fint!

Mitt uppdrag att sjunga gick bra. Svårt, jobbigt och nervöst men jag fick hjälp. Dels av honom jag bett det om som tog emot Gösta idag, dels av fint ackompanjemang av kantorn Jarri. Akustiken i kyrkan tog också bort en del av nervositeten. Efteråt är man bara så obeskrivligt tacksam och glad att man klarade av det.

Jag fick en fin pelargon som tack för sången av mina fina kusiner och en uppskattningspeng som jag upptäckte först hemma! TUSEN tack Kalle, Nicke, Boa och Tidde!

Kram från Tullan

Av Sofia - 10 maj 2022 18:16

Begreppet cirkulär är i ropet. Å viktigt! Cirkulär ekonomi som är raka motsatsen till linjär kan översättas med kretslopp, att återvinna och att återanvända och bör ersätta slit-och-släng-samhället. Tillexempelvis är jag dagligen extra nöjd och glad när vi sitter framför brasan i min farmors fåtöljer framför brasan. Omklädda förvisso med nytt tyg av min fina kusin Charlotte fd tapetserare. Minns dem i grön sammet när jag var liten och även det hade varit retro nu.

Egentligen är en ny soffa det enda som vi har köpt till detta huset. Matsalsbord och säng har vi ärvt eller fått eller nånting av Jonas son Erik. Inga dåliga grejor, tvärtom men de blev lite över när han sålde sin lägenhet i Göteborg för några år sedan.

Idag kom ett paket. Efter Tareq Taylors föreläsning förra veckan där han pratade sig varmt för sitt företag om cirkulära stekpannor var jag tvungen. Tvungen att investera i en ny stekpanna som när den blir sliten skickas tillbaka och man får den renoverad och som ny. Till en lägre kostnad. Hur många nonstick-pannor har man inte förpassat? Nu är det slut med det. Tareq är en gåva till jorden. Åtminstone hans idéer.

Ha en forsatt fin tisdagskväll!

Ursprungligen från farmor

Snygg

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards