Alla inlägg under april 2021

Av Sofia - 5 april 2021 18:08

Hua vilket träligt väder. Snö, hagel och isvindar. Lite sol förvisso mellan byarna men kallt, kallt. Vi startade morgonen med ett avsnitt av Jägarna. Fenomenale Rolf Lassgård - en av mina favoriter. I övrigt rätt hemska scener men spännande.

Efter frukost tog vi en kort promenad och ja, jag hade åter vinterkappa på. Frisk luft är alltid skönt men dagens friska luft var väl skön.... Kom på att det var flaggdag men när vi hissat den slog det mig att det inte alls var påskdagen utan annan dag påsk. Men får man finbesök kan man absolut flagga.

Å så kom de få äntligen. Våra föräldrar på påskmat. Plus Jonas syster Helena. En lammstek som fått gå i Sousviden i drygt sju timmar. Det blev gott och mört. Potatisgratäng till det. Mums. En påsktårta till kaffet. Mätt!

Mysiga timmar som gick fort. Vi fick fina blommor och några lådor ved. Behövligt i vintertid.

Nu är påsken 2021 till ända. Det gick fort och den var härlig men i kallaste laget. Nu är datorn och skärmarna åter på plats vid bordsändan inför ny arbetsvecka.

I tron om det var påskdagen...

Påskmiddag

Av Sofia - 4 april 2021 18:19

Mot en ny sjö. Vi har tänkt tanken ett tag men det har inte riktigt blivit av. Att på något sätt ta sig från Solbacka där vi bor till Bodafors längs med Storesjön. Å allt går med lite vilja, ha ha. Jag var nog bara arg två gånger idag. Jag har väl för att uttrycka det milt lite mer respekt för sankmark och slukhål än vad min man har. Dock gick det över förväntan. 15 km blev turen och det var en fantastisk runda om än lite kall. Min äkta hälft kalkylerade med lä hela rundan med tanke på dagens vind. Det blev inte mycket lä och eftersom jag inte tog min vinterjacka fick jag skylla mig själv. Stundom var det varm sol och riktigt skönt. Goda påskmackor med lax och ägg gjorde turen. Å vi gick se tågen gå på vattnet - så häftigt att åka på den där sträckan - nu fick vi se det på håll.

Vi åkte ut med min bil till Vareviksbadet i morse, handlade det som fattades på Rostedts Livs, hem o packa ryggsäcken.

Härliga timmar. Det var mot slutet, vid Uddeberg som orken tröt lite. Extremt kuperad terräng och man vill inte gärna gå på privata tomter. Det blev lite upp och ned där innan vi såg en Honda Yazz parkerad vid den fina badplatsen. Visade Jonas var jag jobbat en gång i tiden. En liten rödmålad lada som var ett av alla skjul som tillhörde RH-Stolen innan flytten gick till Nässjö 1992.

Nu är vi rätt möra. Har förberett middag för våra fina föräldrar plus Jonas syster i morgon och nu väntar en varm bastu för trötta kroppar.

Ha en fortsatt fin påskdagskväll!

Första fikat - inte ens kommit till Sjömilsås

Östra Hult - så fint

Andra fikapausen

Tjusig natur

Framme vid Vareviksbadet

Härligt men kallt

Av Sofia - 3 april 2021 19:31

Vilket påskväder. Strålande sol. Men vinterkallt. Efter en riktig äggig frukost med Smålands dagblad som trevligt sällskap blev det löpartur. Svårt att klä sig. Underställ eller inte? Bestämde mig för en underställströja men ingen mössa. Perfekt ända till Grimstorp - sol och inte mycket vind. När jag sedan tog grusvägen under stambanan mot Sjömilsås - världens motvind och dessutom jättetalang. Hua! Men jag tog mig hem men det var en kall kropp som sprang de sista kilometerna.

Efter en varm dusch satte vi oss i växthuset och där var det ordentligt med värme. Fantastiskt skönt. Vi fick t.o.m öppna dörren så vi fick in lite svala vindar. Solen värmer enormt.

Premiärgrill på nya grillen. Jo, den fungerade utmärkt och köttet blev jättegott. Grillen blir en trogen vän under lång tid.

Vi tog en kvällspromenad nu i solen. Otroligt vacker kväll men jag var glad att jag tog vinterjackan. Kalla vindar.

Glad påsk och ha en fortsatt fin påskafton.

Premiärgrill på nya grillen

Av Sofia - 2 april 2021 19:52

Rubriken sammanfattar dagen väl. Startade dagen med frukost med kärt besök. Kusin Eva-Lena och hennes dotter Isabel var på resa mot Lund där yngsta dottern Maja bor och jag visste att hon skulle besöka mor o far. Då bjöd vi in dem på en titt och eftersom det passade i tiden med frukost fick det bli ägg, kaffe o macka.

Så otroligt kul att ha dem här. En riktigt mysig stund. Å mitt i allt glömde jag att fota. Hur kunde jag glömma att föreviga detta? Det får bli en bild när vi senast sågs - på hennes syster Mias femtioårsfest i Sollefteå för snart tre år sedan. Sommaren 2018.

Sedan blev det A6 o h jag var orolig för mycket folk men det visade sig vara precis tvärtom. Hur lugnt som helst. Vi köpte äntligen den där grillen vi behöver. Den gamla har utan överdrift gjort sitt. Kan lägga av mitt under en grillning o DET är inte kul.

Å så hem o montera. För man får ju aldrig nåt klart. Men jämfört med växthusmontering och dess instruktionsbok var detta projekt en sann dröm. Hur enkelt som helst och faktiskt riktigt roligt.

I morgon blir det premiärgrillning på ny grill. Spännande. Med tanke på investering ska den hålla många många många år.

Ha en fortsatt fin lång fredag. Lång och lång - den har gått med blixtens hastighet.

Jag och mina fina kusiner Eva-Lena o Mia på Mias fest för mångts år sedan.

Färdig och klar för att tas i bruk

Av Sofia - 1 april 2021 19:33

När jag var liten vet jag att vi hade ett ställe i skogen där det växte mängder av blåsippor. Som ett blått hav. Man fick inte plocka - de var fridlysta. Dock vet jag inte hur väl det överrensstämmer med verkligheten. Man får hursomhelst inte gräva upp och förflytta. Som alltid tycker jag ju blommor är vackrare på plats än hemma i vaser men visst plockade man. Marken mellan kyrkan hemma i Norra Sandsjö är varje vår precis vit av vitsippor och en och en o annan bukett har man ju dragit hem som barn.

Nu har vi blåsippor på den egna tomten. Det är varje år en häftig känsla och uppenbarelse då de visar sig. Men de får stå kvar, de är så enormt vackra i sin fulla men blygsamma prakt. Färgen är helt fantastisk. Såg dem idag och kunde naturligtvis inte låta bli att föreviga dem.

Stängde ned datorn vid kl 17.00 Påsken kunde inte komma sämre kalendermässigt sett. Skärtorsdagen den förste april och den ekonomiska uppföljningen mars kan börja. Sen går det bort hela fyra dagar som är röda. Kan inte fortsätta förrän den 6 april... och nämdsmötet ligger ju där det ligger. Men vet ni., ibland blir det så och jag ska INTE starta upp datorn under påsken för att kämpa vidare med uppföljningen. Faktum är att eftermiddagen hade ett flow utan dess like så jag ligger ändå bra till. En jättego känsla.

Ha en häääääärlig påsk alla!!!

Vackert så det gör ont.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards