Alla inlägg under december 2019

Av Sofia - 20 december 2019 19:37

Jodå, det blev tio timmar idag oxå. Arbetstid alltså. Frågade Jonas igår om han fick gå hem lite tidigare som idag men nope, han har inte flex som vi kommunalanställda har. En fin förmån. Kul om man kunde nyttja den minus ibland... Alltså att gå hem tidigare. Ändå var det Jonas som fick vänta på mig idag. Ögonen gick i kors till slut. Hjärnan är seg framåt eftermiddagen men shit - det kändes ändå ok att lämna Vipan o ta HELG. Som vanligt fokuserar jag på allt jag inte gjort. Borde ägna en tanke åt det jag faktiskt har uträttat denna höst. Stort med tanke på situationen som blev med nya roller hit och dit. Å tack alla fina medarbetare och kollegor som stöttat mig till 110 procent. Kanske inte har sagt det rent ut men jag är djupt tacksam.

Nu strömmar värme från brasan och julmusik från högtalaren. Julgranen har vi klätt Stella o jag. Jonas fotar och servar med glögg. Känner julefrid o för tillfället är kroppen ok. Har käkat Alvedon idag oxå. Nu är jag ledig ett par dagar så nu kan jag bli sjuk på riktigt. Det vill jag förstås inte men man vet ju hur det kan va, när man slappnar av.

Ulriksdalsgatan är städad o vi har inte gjort det. En helt underbar känsla att ha lejt för det.

Go kväll!

Julmyyyyyyyys

Stjärnan till toppen

Puss

Av Sofia - 19 december 2019 19:23

Idag var en sån där underbar morgon. Eller inte. När Jonas släppte av mig vid jobbet kl efter sex upptäckte jag det som inte får hända. Glömt min dator hemma. I det läget finns ingen tid att åka tillbaka till Solbacka o hämta den, han måste vara på jobbet lite innan sju.

Jag traskade hem till U-gatan o ?lånade? min egen bil som David har eftersom jag inte är i särskilt stort behov av den på dagarna. Jag hann bara sätta mig i bilen när David undrade om jag tagit bilen. Han hade morgonträning på Skogsvallen. Kommer om en stund och förklarade läget. Väl framme i Solbacka hade en byggbil blockerat vår infart så jag fick låna grannens p-plats o traska upp till huset.

Ja det löste sig men jag tappade en dryg timme av arbetstid vilket jag fick ta igen i slutet på dagen. Hade ändå lite tur - inget regn att gå i och jag gick förbi stationen på vägen till Vipan o köpte mig en Chai latte med en extra espressoshot. Det blev en otroligt bra grund i magen för en heldag med budget 2020. En dag till med Alvedon - det är nåt som inte är ok. Ena stunden helt orkeslös o febrig - andra stunden känner jag mig pigg...

Ha en go kväll!!!

Chai latte blev morgonens höjdpunkt

Av Sofia - 17 december 2019 20:54

Nu är det bråttom med typ allt som har med jobbet att göra. Inför årets ekonomiska slut ska det vara tomt på fakturor i de elektroniska fakturabrevlådorna. Det får inte finnas en enda faktura när de stänger o det är förvaltningsekonomens ansvar arges till att det så är. Om man är riktigt ärlig ärvdes ju allas ansvar att tömma sin inbox men det krävs ändå en mängd påminnelser.

Startade veckan med nedan mejl och allt behöver ju inte vara så allvarligt!

Ha en go kväll!!

***********************************
SNART JULEFRID

Nu stundar sista hela arbetsveckan före årets slut
Bråda timmar för både nissar och tekniska servicemänniskor
Vi ser alla fram emot julledighet o fisk både med och utan lut

Julen närmar sig med hög fart
Kontroll av fakturainkorg varje dag
Är ett tips som är riktig smart

Att kolla konteringen en extra gång och reda ut oklarheter är också ett hett tips
Sen kan vi gå hem och koka skinka
väl den 24 vill vi alla åt tomten vinka

Som ny förvaltningsekonom TSF vill jag tacka alla för detta år
Min sammanfattning är hektiskt, mycket nytt men oxå KUL
Snart ska jag knåpa ihop ett bokslut som grundar sig på ert fina jobb
Jag önskar er härmed en riktigt GOD JUL!!!

Nässjö vid denna tid för två år sedan - gudomligt vackert! Jämfört med veckans väder...

Av Sofia - 15 december 2019 09:17

Efter ett Alvedonknaprande vecka blev det inte någon välbehövlig vila denna helg. Igår tömde vi köket på Ulriksdalsgatan. Ett lass till tippen, två lass till förrådet på stan. Kyl- o frysgrejer till Solbacka samt allt vi skulle sortera om. Är väldigt tacksam att vi valde att köpa slutstädning även om jag gick över alla rum igår med dammsugaren - det är väl trevligt om åtminstone dammråttorna är borta när den slutliga finishen ska göras.

Den sista måltiden i detta fina, men nu tomma hem intogs i trappan. Skinkmacka från Thimons. Mysigt och väldigt gott.

När vi till slut gav upp aktiviteterna var klockan halv nio. Då satte vi oss med en matbit. Fick mycket gjort men vi är inte klara än. Är innerligt tacksam att jag tackade nej till erbjudandet att sjunga på julafton i Norra Sandsjö kyrka. Även om det är både vemodigt o lite sorgligt att inte göra det. Jag gjorde det i så många år så det blev en naturlig del av julen. Hade aldrig haft tid o kraft att orka åka och öva med kantorn i år. Dessutom är det inte samma sak utan mamma.

Nu är det frukost o sen kommer pappa med tre ostkakor som David ska ha till en julfest med bandyn. Han ska få kaffe i vårt kaos - kartonger överallt!

Ha en fin söndag!!

Praktiskt i ett tomt hus - o gott!!

Av Sofia - 13 december 2019 18:08

Idag när vi åkte till jobbet kl 06.00 var Stella med. Å lägg då till att det inte tar endast en kvart för henne att greja iordning sig. Hon var uppe tidigt!!!! Hon skulle i ottan till Nässjö kyrka för att genomföra Luciatåg med niorna från Norråsaskolan. Jag hade aviserat sen ankomst till ett möte för att kunna gå o titta kl 08.15 - detta ville jag inte missa. Missade Café Vipans eget lussetåg inkl skinkmacka men det gjorde mig inget. Jag har sett fram emot denna stund i kyrkan sedan klassföreståndaren skrev att vårdnadshavare fick komma o titta.

När Lucian och det långa tåget skred in i kyrkan kommer minnen från förr. I raketfart står jag i Norra Sandsjö kyrka, mamma vid pianot, kompisarna runt om och jag är nervös för mitt eget kommande solo. Det lider mot jul lr Det strålar en stjärna sjöng jag varje år. Den är fortfarande min favorit.

Det var väl tur att det var mörkt i kyrkan. Tårarna bara rinner. Det var så vackert i morse och det är så kul att Stella vill vara med. Fantastiskt roligt oxå att så många killar var med, som stjärngossar. Otroligt duktiga ledare och ungdomarna gjorde ett kanonjobb.

Den stunden har jag levt på hela dagen. Annars har det väl inte varit toppen. Knaprat Alvedon, ont i kroppen och halsont samtidigt som så mkt skulle vara klart idag. Sista dagen för interna fakturor och alla underlag har en tendens att strömma in just i sista minuten....

Brasa, värme och frid!
Fortsatt trevlig Lucia!

Vackert o stämningsfullt

Trea från höger längst fram står min egen stjärna - Stella

Av Sofia - 11 december 2019 21:44

Har väntat ca tre veckor på mitt nya körkort. Någon avi med PostNord har inte dykt upp. Kör numera med ett utgånget körkort inkl annat namn så det känns inte alls bra. Ringde Transportstyrelsen på lunchen och fick veta att det låg redo för avhämtning på Q8. Fick kollinunret per telefon o glad i hågen gick jag dit. När jag skulle identifiera mig gick inte det så bra. ?Detta körkort gäller inte längre!?. Nej, det är mitt nya jag ska hämta - svarade jag. Har du nåt pass, frågade han. Ja, men det gäller inte längre eftersom jag bytt namn. Moment 22. Fick loma iväg o i morgon får jag gå dit med ett personbevis plus pass för namnet i det var inte särskilt viktigt.... Såklart gjorde killen helt rätt men ändå. Ledsamt!

Kom hem kl 20.30 ikväll. Julfest TSF i Brinells matsal. Gröt o skinkmacka och glögg. Nej, det blev ingen sen kväll. Ledningsgruppen hjälpte till med servering, bortplocknkbg o återställande av bord etc. En mysig kväll, mycket tack vare de tre vise mannen som underhöll med julmusik. Tack Joel, Simon och Joels kusin för det. Bra jobbat!

Igår fick vi oxå en energiboost. Stella hade dansuppvisning på Pigalle. Så bra!!! Njuta k 45 min. De är så duktiga!!!

Matti

Av Sofia - 9 december 2019 19:40

Idag tackade vi av en kollega. En kollega som stämplar ut för sista gången på onsdag. Stämplar ut till friheten. Pelle har bestämt sig för att gå i pension. Lite tidigare än den rätta åldern. Värderar livet på bästa sätt och vill ägna sig åt annat.

Vi fick smörgåstårta och han fick gammal whiskey som vi kollegor samlat ihop. En 21-åring så den var ju inte riktigt så gammal som du Pelle! Å andra sidan har jag aldrig tänkt på dig som 15 år äldre än jag. Det var vi överens om idag när vi talade till dig. Åldern är bara en siffra. Det som avgör är hur man är! Av sin arbetsgivare fick han den traditionella pensionsvasen. Konturerna uppifrån ska påminna om formen på Nässjö kommun. Väldigt snygg!

Efter denna något stressiga dag där mitt innanmäte har känts som en rulle taggtråd blev kvällen lugn och fin. Mor o far kom med ved, julgröt, hembakta mackor och pepparkakor. Julstämningen belägrade Solbacka och det var lite smygstart på hela julen. En mysig sådan.

Ha en fin kväll!

En ung pensionär i ett hav av uppskattning

Den fina vasen uppifrån

Julgrötsmys

Av Sofia - 8 december 2019 16:58

Ligger i sängen o vilar mig. Orkar inte ens tända en brasa. Känner mig som en urvriden disktrasa. Det finns i varje fall mat om jag skulle somna för natten. Kycklinggryta som jag gjorde till gårdagskvällen då vi själva skulle på glöggmys med goda vänner, köttfärssås o spagge som blev dagens middag o några pizzabitar från i fredags.

Vädret denna helg har varit fruktansvärt ledsamt. Hård blåst och regn i sidled. Inte ens jag trotsar detta utan har hållit mig inomhus. Det är inte ofta som jag tycker det finns anledning att inte gå ut. Men denna helg blev en sådan.

Fantastiskt trevlig och gooooood kväll i går i Frissebo. Vackert och varmt hem, trevliga människor och underbar mat. Förutom massa småplock före blev det julmat deluxe. Två julskinkor (en traditionell och en med thai-stuk) gjorda i souvid - orkar inte slå upp om det blev rätt stavning. Möra o fina. Janson, kräftströmming.... Allt så super. William underhöll och var så go. En av gästerna hade med sig sitt skafferi från Visingsö - feskarns odlar mängder med grejer o jag köpte tre sylter och en chiliranka. Både fin som dekoration och att ha i mat. Tyvärr tog jag inga bilder från gårdagskvällen- bara en film från underhållningen/musiktävlingen. Å den kunde jag inte ladda upp här nu. Kul var det hur som helst! TACK Mats o Nettan för en som vanligt otroligt generös kväll.

Dagen har varit jobb, matlagning, lussekusebak med William. Allt kryddat med tvätt och tankar på jobbet. Världens goaste kille är återlämnad.

I morgon är det ny vecka. Om dagarna bara kunde förlängas.

Ha en fin kväll!!!

Williams bullar är nedan till höger om ni av ngn anledning undrar....

Har provat den i mitten - blåbär, choklad, rom, vanilj o chili. En smaksensation hela vägen!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards