Alla inlägg under mars 2021

Av Sofia - 9 mars 2021 18:22

Min längtan till våren har ingen ände

Fåglarna kvittrar
och snöflingor landar på kinden
Jag småler åt fighten
medan jag kämpar i den hårda vinden

Gumman Tö slåss mot vinterkungen
och medaljen har jag i min hand
Knopparna tar sats i jorden
Snart ett minne blott - detta vinterland

Morgonen ljusnar tidigt
Kvällens mörker kommer senare
Stjärnklara nätter bidrar till krispig kyla
Men nu känns iskalla grader ändå lenare

Varje år blir det bakslag
både i mars och april
Vi behåller mössan och tjocka jackan
även om vi inte vill

Min enorma längtan efter värme,
vårsol och tussilago har ingen ände
Nu ser jag snöflingor utanför fönstret
Blev Gumman Tö Trött o vände?

Nioende mars och jag får tåla mig
ett litet tag
Skotta bort det sista vita
och invänta en ny morgondag

Nästa vecka vill jag överlämna
medaljen till våren
Njuta i solen
och smörja solkräm på låren


Sigrid 9 mars 2021

Vinterns sista ryck

Av Sofia - 7 mars 2021 18:52

Mycket skidor idag. Vasalopp till frukost och femmilen till lunch. Fina svenska insatser på damsidan i Vasaloppet och såklart lite synd att det inte blev en svensk herre som vann. Med bra före och rekordsnabba tider blev det nya rekord i år. Så synd att Corona återigen ställer till det och att alla människor som vill, inte får varken åka och eller titta live. Men det kommer fler år.

Vi gick en lång promenad och även den med rekordfart. I nya vandringskängor. Snittade 9,14 per km och det är fort. Nästan så snabbt så det inte är promenad, mer powerwalk och jag var genomsvettig eftersom jag envisades med den extra koftan jag mer eller mindre bott i de senaste månaderna. Har dock tvättat den då och då om nån nu undrar. Strålande väder och fick vinden i ryggen och eftersom den var hård så blev det bra fart. Å kängorna - suuupersköna!

Fina svenska insatser även i femmilen. En sjätteplats eller en femteplats eller? Alla överklaganden är ju inte riktigt klara i skrivande stund. Å Poroma - en mycket hedrande 13:e plats eller 12:e då.. Första VM för honom som senior och vilka prestationer han har gjort hela VM igenom. Riktigt kul att följa honom i framtiden.

Efter att ha städat huset tillsammans är det nu bara slappa framför en varm brasa som gäller. Ladda upp för en ny arbetsvecka.

Ha en fortsatt fin söndagskväll!

Av Sofia - 6 mars 2021 18:32

Idag bjöds det på isvindar. Efter frukost blev det underställ, mössa o vantar på, för en skogspromenad. Skönt men kyligt dock.

Sedan åkte vi till Jönköping. Det var eeeevigheter sedan vi var o handlade på det sättet och vi sa båda hur kul det var att gå runt och kika i en affär. Det var inte mycket folk och vi som var, vi höll avstånd. Har inhandlat vandringskängor för kommande äventyr. Det var utplockat på XXL och jag fick i vanlig ordning gå på herrarnas sortiment. Men de jag fick tag på var såååå sköna. Hoppas de fungerar bra. Jag passade också på att köpa ett par nya löparskor - exakt de jag har hemma som nu är helt döda och utslitna. Nike! Just do it!

Ett besök på Plantagen o nu är vi rustade för vårsådden. Tomater, gurka och chili. Check.

Sedan blev det Sibylla. En halloumiburgare - fantastik gott. Vi satt en bra stund och kollade färdigt tremilen i VM. Såg härliga Frida kämpa sig till ett VM-brons och glädjen förtogs förstås lite av att hon fick lämna området i ambulans med hög smärta i armen (efter fallet i backen). Hoppas det läker fort.

Fick vara med om ett härligt skådespel denna kväll. Den vackraste solnedgången på länge (en av många denna vinter). Till en början var hela himlen rosa och sedan började den brinna på riktigt! På några få minuter händer det och nu är det mörkt.

Ha en fortsatt fin kväll!!

Av Sofia - 5 mars 2021 18:41

Fredag igen. En märklig vecka. Man har knappt bearbetat och läst klart om den fruktansvärt tragiska drunkningsolyckan i Vallsjön (å alla andra liknande olyckor) förrän nästa stora tragedi äger rum. Dådet i Vetlanda. Svårt att ta in, svårt att förstå. Marken gungar och tryggheten i en mindre stad är som bortblåst. Hur ska man kunna återfå den när man blivit drabbad eller de som är närmast anhöriga? Blir man någonsin trygg i känslan när man går ut, för att handla, för att promenera. Vi som är längre ifrån...man glömmer inte men de otäcka bilderna bleknar med tiden. För de som är drabbade på riktigt - kommer man någonsin över det?

Dagen har varit lång och hård. Dagens citat kändes som pricken över i:et. Kaffe, semester o en väska full med pengar.. det är vad jag behöver. Särskilt när jag kollade min skattedeklaration... Restskatt! Lessamt. Men en liten extra väska med pengar kom det dock in. 8 st betalda semesterdagar blir mig utbetalda nästa månad. Inget positivt alls för det betyder att jag inte kan vara ledig i den utsträckning jag bör och ska. Å mer än hälften går bort i skatt på det beloppet. Varsågod staten. Nyttja dem väl!

Å grattis till herrarna i VM - ni gjorde en imponerande insats i stafetten idag. Fjärde plats och utan medalj förvisso men riktigt bra kämpat i snöfallet.

Ha en fortsatt fin kväll!

Av Sofia - 4 mars 2021 19:18

Det har legat en tung blöt filt över denna dagen. Känslomässigt. Inget har varit riktigt roligt. En sådan händelse som skedde i Vetlanda centrum igår, jag bara ryser. Så fruktansvärt. Att random (bara hugga ned folk), så många varför och frågetecken. Lider med de drabbade och deras anhöriga. Ett litet ljus i mörkret är att de som hade livshotande skador verkar klara sig. Hörde det på nyheterna i eftermiddags.

Har haft lite svårt att tänka klart idag. Det har varit viktiga uppföljningsmöten och jag har verkligen gjort mitt bästa för att fokusera men det har gått trögt. Inte heller blev den sena lunchpausen mer upplyftande när det verkligen gick trögt för damerna i stafettlaget på skidor. Å så synd!!! Men det är så med idrott. Ingenting är klart förrän loppet är genomfört. Det syntes verkligen att vallan inte var perfekt och mariginalen mellan succé och en sjätteplats är hårfin. Men! Det finns fler lopp att se fram emot i VM.

Tog en löparrunda senare och det var kallt och blåsigt. Ett bakslag vädermässigt och såklart - vi är bara i början av mars.

Dagens roliga och mest underbara nyhet. Mamma har nu oxå fått brev om att hon är välkommen att vaccinera sig. Lycklig i hjärteroten!

Ha en fin kväll!!!

Något som värmer...

Av Sofia - 3 mars 2021 06:57

Morgonstund. Gott the i koppen o morgon-TV-brus i bakgrunden. En stilla stund innan arbetsdagen drar igång. Guld! Det ljusnar över Spexhultasjön. Vackert.

Reflekterar över gårdagen. Vilken dag! VM-silver och VM-brons på skidor. Vilka fantastiska tjejer vi får glädjas åt. Jag var lite smånervös hela dan, vill ju sååååå att det ska gå bra för Frida! Å det gjorde det ju - rejält. En sån fight i spåret. Pannben. Stort grattis!!!! Härliga medaljer.

Det blev ett härligt avbrott i den ekonomiska uppföljningen februari som alltid är lite extra allt. Första uppföljningen för året efter nyss färdigställt bokslut och ny budget inkl diverse budgetjusteringar ska stämma på korsen och tvärsen. När det till slut gör det är det nästan en silvermedalj, faktiskt.

Tog en löparrunda på eftermiddagen i solen och det var så skönt. Sprang av ren glädje! Sedan skjutsa Stella till dans (som nu är igång igen). När jag hämtat henne blev det grill - hamburgare. Grillen la av precis när de var klara. Grillen har hängt med i åtta år så den har tydligen gjort sitt. Välanvänd.

Avslutade kvällen med Sverige mot Norge och SVERIGE tog hem segern i finalen. Så härligt. Vilka insatser av laget. Återigen, vecka efter vecka har framförallt Frida visat sitt otroliga pannben och styrka. Härligt att se henne lyfta segerbucklan!

Ha en fortsatt fin dag!!!

Paus i jobbet!

Grattis Frida o Ebba till silver och brons!

Vilken känsla!!!

Härlig avslutning på den härliga gårdagen! Sverige vann!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards