Alla inlägg under januari 2019

Av Sofia - 10 januari 2019 18:00

Att vara ung och annorlunda i en fyrkantig värld


Ja, du har gett mig glädje

Du har gett mer mening åt mitt liv

När skuggan var som mörkast

Är det DU som kämpat och tagit värdefulla kliv


Visst har all oro gett mig någon mer rynka

och fler gråa stänk i mitt hår

Att ha kämpat från mörker till ljus

Vissa tunga långa dagar som övergick till år


Att ha barn som inte mår bra

är en obeskrivlig sorg utan svar

Alla de frågor jag ställt mig

Mitt enda hopp var att du skulle vilja vara kvar


Att vara ung och annorlunda i en fyrkantig värld

måste vara så svårt - en utmaning som känns

Din enorma kraft att hantera allt runtomkring

Har gjort att du lyser - helt utan gräns


Du har öppnat mina ögon

jag kan se andras värde – det gör du med ord och handling så rätt

Jag födde en Elin som har vuxit upp till finaste Henry

Hade jag fått vrida tillbaka klockan hade jag inte önskat något annat sätt


Å det gråa i håret är värdefullt silver

Å rynkorna är tecken på att man har levt sitt liv

Livet är lärdom från att det börjar till dess det tar slut

Att vilja bli frisk, att vilja leva – det har du visat med ditt driv


En mammas kärlek till sina barn är likt ett oändlig hav

En känsla fylld av glädje och helt utan krav

Grattis min älskade 19-åring – känn att du är unik

Stark, modig och full av kraft – ingen ingen annan lik


Sigrid jan 19

   

   

BB 2000-01-11

   

   

Henry, Stella, Johanna, David     

Av Sofia - 8 januari 2019 21:48

Var på en suverän föreläsning i dag genom jobbet. Det stärkte min uppfattning om att jag inte är nördig utan vis. Å blir vidare... Vår (Nässjö kommuns) årliga storföreläsning som är obligatorisk och i år stod EU för kalaset. Tack till EU! Kommunen har det ju lite knapert med slantarna.

Hade inte hört talas om föreläsaren förut men på vårt intranät stod att läsa inför evenemanget. ?Föreläsare är Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som kommer berätta om den senaste vetenskapen kring hur träning direkt påverkar hjärnans funktioner och vår hälsa. Föreläsningen finansieras av ESF, europeiska socialfonden, och är en del av projektet - en hälsosam arbetsplats för ett hälsosamt arbetsliv?.

Även om jag helst inte vill ?avbryta? arbetet just nu för något annat (när man känner sig stressad som en rulle taggtråd inombords) förstod jag att detta var två timmr som jag skulle storgilla. Förstår bara inte varför dessa storföreläsningar måste ligga precis i början av januari då extremt många har sina definitiva arbetstoppar. Men eftersom jag går så många steg och rör mig så mycket :) kunde jag koncentrera mig och fokusera på nuet. För det är just en av de positiva sakerna som händer med hjärnan när vi rör på oss. Flera gedigna studier pekar på samma resultat. Vår förmåga att koncentrera oss blir bättre, vårt minne förbättras, vårt välbefinnande ökar och dessutom sover vi bättre. Alltså - vi mår bättre! Nu är ju detta inte helt nytt och speciellt inte för mig - jag vet nog allt motionens betydelse för min kropp och hur jag reagerar. Budskapet borde dock basuneras ut vidare och högre. Med dagens föreläsning färsk i minnet önskar jag att idrottstimmarna blev ännu fler i skolan värld.

För att uppnå den goda effekten på hjärnan ?räcker?det med 45 min tre gånger i veckan. Sedan visar studierna att effekten inte ökar (just på hjärnan). Däremot är det inget som hindrar att man tränar mer och springer längre för att förbättra konditionen, går längre för att man älskar att vara i naturen. Det är lätt att skriva för mig som älskar att röra på sig. Jodå, det kan ta emot för mig också men efteråt - den sköna känslan - den går knappt inte att beskriva.

En av föreläsarens Anders tanke om varför denna vetenskap inte sprids mer är att det finns helt enkelt inga pengar att tjäna. Han var helt övertygad om att lättare depressioner kunde likaväl botas med motions på recept istället för den ökade konsumtion av antidepressiva medel. Det är idag en miljardindustri. Han betonade dock att läkemedel är i vissa fall livsavgörande men motion kan förhindra mångas dåligt mående.

Han liknade människans tid på jorden vid ett dygn. Till tjugo i tolv hade vi varit ett vandrande folk, tiden därefter var vi jordbrukare och sedan kom industrialismen, idag är vi digitaliserade. Vi är gjorda för att röra på oss och våra hjärnor är inställda på just det. Likväl som hjärnan är inställd på att spara energi för att vi i miljontals år levt i svält. Därför är det lättare att ligga kvar i soffan och äta. De allra flesta är funtade så -att det är skönare.

Jag jobbade till cirka 18 idag o visst - inom mig ville jag röra på mig en väldig massa mer. Istället efter en alldeles för lång arbetsdag gjorde vi redig middag o spelade spel med barnen. Alla utom David som får sin hjärna motiverad på Stinsen Arena. Jag skriver om spelet en annan kväll. Ni har haft nog att läsa...

Godnatt!

Anders Hansen - mkt bra föreläsare

Hjärnan producerar detta när man rör på sig

Läs o ?just do it?

Av Sofia - 6 januari 2019 20:24

Det är så skönt med sovmorgon, att bara vända sig om o få sova lite till. Det är inte alltid det går så man får njuta när det händer. Gjorde ett ärligt försök att titta på hockey kl 05 ihop med Jonas. Lyckades i en period. Skulle bara vila ögonen en stund i pausen o sen sov jag till kl 09.00 Fick höra att matchen gick hajarnas väg - de vann - så gott. Sedan sov vi vidare till halv elva. Skönt förvisso men då får jag nästan lite dåligt samvete, när frukost övergår i lunchtid o dagen bara försvinner.

Trots att dagen startade sent så har vi hunnit en del. Långpromenad o vi kollade läget på Ledet. Många nya hus har kommit upp på tomter sedan jag gick i området sist. Alltid lika spännande. Hem o laga mat, läste handlingar till nästa BU-möte o kommunfullmäktige.

Tog en kortare löparrunda - det var längesen nu. Underbart väder o underbar stad. Vägen hem utmed Runnerydssjön - den vyn mot stan är så fin. Var tvungen att ta några kort. Hem o laga mer mat. I morgon kväll är jag inte hemma pga gruppmöte Centern så det behövs matlådor. David har praktik så det äts en del i låda.

Å nu är det kväll o man inväntar en full-rulle-vecka med skräckblandad förtjusning. Skolorna börjar på tisdag, vardagen efter jul o nyår är här!!

Ha en fortsatt fin kväll

Vinterlöpning i vackra Nässjö

Av Sofia - 5 januari 2019 19:35

Ska inte på något vis beklaga mig och inte gnälla. Vi har valt att ha det såhär. Två hus att sköta om, städning o ja ni alla vet vad som behöver göras. Men visst - ibland känns det verkligen att man har två hus att fixa. Som när en av kidzen har nyårsfest med 16 pers. Jodå vi gick förbi på Nyårsdagen när alla övernattande gäster ännu inte vaknat till. Vi ville kolla läget o när vi gjort det stängde vi dörren o kunde konstatera att de hade att göra (för att få ordning).

Jag fick rapport senare den dagen att alla hade hjälpt till att städa o att allting nu var iordning. Å det klart - när jag kom till Ulriksdalsgatan igår såg jag att alla möbler åtminstone stod på sina rätta platser. Med tanke på att det varit disco typ o beer ping ping. Städningen var dock lite si o så. Enligt mina mått mätt var det inte godkänt. Som mamma sa, ?enligt dina mått är det inte många som lever upp till kraven?. Förvisso, kanske, möjligen sant men dammsugaren hade då inte passerat på alla platser o det var tydliga fläckar på köksgolvet av förmodligen %-haltiga drycker eller virket som man blandar dem med...

Det jag absolut inte begriper är att prydnadssaker måste växla plats. Möjligen kanske de tyckte det var snyggare att ha en kaktus i varje rum istället som jag föredrar - två bredvid varandra i köksfönstret. Vad vet jag?

Huvudsaken är att de har kul såklart o att grannarna inte gnäller (kvällen hade varit helt ok enligt dem jag frågade) o att något inte går sönder. Det gjorde det förvisso. Har numera inte längre någon pianopall, men det var visst några andra någon annan gång som satt sönder....

Jag öppnar gärna mitt hem för ungdomar som inte har något föräldrafritt ställe att tillgå. Men det är absolut ingen rättighet på något sätt. Men jag vet att de var tacksamma! Det har jag förstått. Å det borde dröja typ 16 år tills det blir fest hos oss igen....eller....

Jo vi städade några timmar i eftermiddags. Skönt när man är två - skönt när det är gjort.

Ha en fortsatt go lördagskväll!!!

En sån där härlig morgon i Solbacka innan vi tog fart mot städning i stan.

Av Sofia - 3 januari 2019 21:29

Idag blir det ett kort inlägg efter en lång arbetsdag. In - 06.20 - Ut - 18.00 Å det beror ganska mycket på att jag ville så gärna, gärna vara ledig i morgon när Jonas för en gång skull var ledig helt random. Inarbetad tid kallades det visst. Jo - jag har lite inarbetat oxå - så mycket så jag måste på allvar jobba bort en del framöver. Det ordnar sig nog när de politiska uppdragen tar fart igen. Flex ut vid alla möten.

Gick min underbara Träsländarunda på lunchen o efter jobbet gick Jonas o jag från stan hem till Solbacka då hans bil ska servas (i Vetlanda) i morgon. Han åkte kollektivt från grannstaden efter jobbet så vi fåååår sovmorgon i mon. Känns onekligen sådär att på en ledig dag dra in till Vetlanda med två bilar kl halv sju på morgonen.

Det blir säkert en promenad i vårt vintriga väder i morgon oxå. I dag visar klockan på över 21 tusen steg o det är helt klart godkänt för att vara en arbetsdag. Smått fantastiskt med all energi man får av frisk luft o dagsljus mitt på dan nu när mörkret är kompakt morgon o kväll. Men, vet ni, det har vänt. Det luktar vår i näsborren (möjligen lite överdrift) o dagarna blir lite längre för varje dag som går.

God natt!!

Dagens morgonbild - en vanlig syn varannan, var tredje dag. Hockey!!! I morse vann San José Sharks. Gott!!

Av Sofia - 2 januari 2019 18:52

2019 började stormigt. Hoppas det inte var ett ont omen om året som komma skall utan mer ett ganska vanligt väderfenomen i januari. Götaland var inte heller särskilt hårt drabbat men det räcker med att läsa alla nyhetsrubriker så får man kalla kårar. Å det är inte mysigt att ligga sömnlös i sängen på natten o börja fundera på om träden på granntomten möjligtvis kan falla mot huset o ha ihjäl oss. Väldigt sällsynt kan jag tro men på natten blir allt värre.

Nyårsfesten med våra goda vänner i Sandrydet avlöpte enligt tradition med god mat o dryck, sällskapsspel o trevligt mys. Man kan göra frågespel om allt - både mer eller mindre värdefullt vetande om man uttrycker det milt. Mycket goa timmar och jag och Jonas avrundade cirkus två timmar in på nya året.

Idag började jobbet med racerfart som det brukar vara i början på januari. Ny förvaltningschef på plats. Det känns stabilt och mycket bra. Det blir ett bra år!

Ha en go kväll!

Nyårskortet

P-A, jag o Tina

Sus, Jonas (läser en fråga - pillar inte på mobilen) o Henke

Havanna (äter jordnötsringar och/eller duk) o Tindra

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards