Alla inlägg under september 2016

Av Sofia - 14 september 2016 21:33

En dag med gott flow! En sån där dag där allt flyter på o dessutom flyter på sååå bra! Trots att nästäppan nästan slog gårdagen o kosten bestod av åtminstone två Alvedon.

Jag har aktiverat ett investeringsprojekt på flera miljoner. För alla som inte känner till just den världen är det så att nu genererar dessa komponenter (tak, stomme, ytskikt etc) kostnader för Tekniska i form av ränta o avskrivningar. Detta debiterar vi vidare som hyra till hyrande förvaltning - i detta fall Socialförvaltningen. Ett riktigt knepigt handarbete med pyttesmå stygn i detta komplexa ekonomisystem. Att sy har aldrig varit min starka sida men detta....åhhhh vad kul det är när det stämmer på öret när totalsumman är över 6 miljoner! Härligt!! Det stärker självförtroendet.

Åt en god lunch på Hotell Högland med goa kollegor. Underbar lax i nyrenoverade och fräscha lokaler. Retro stil men ändå mycket modernt. Imponerade tjusigt!!!! Köpte en avskedspresent till en kollega som vid 67 års ålder går i pension. Vi jobbar på olika förvaltningar men ändå har vi jobbar så mkt ihop så det kändes väldigt naturligt!!

Vidare hade inte Jonas "Höken" Karlsson något synfel när han idag besökte Optiker Karvik. Han hade syn som en hök (passande nog). Däremot ser han sämre på nära håll vilket är ganska normalt i denna ålder (än räcker mina armar). Han förväntade sig en helt annan dom idag så i ren glädje kostade han på mig ett par riktiga solglasögon. De finaste jag haft BTW. Å så snygga!

Fick till en grillkväll med hela familjen inkl mor o far. Vi satt ute o åt grillade hamburgare. Ute!! till kl 20.00 den 14 september - magiskt skönt. Äppelkakan som mor o far hade med sig åt vi dock inne. Godare än gott!

Godnatt!

Utekäk en ljummen septemberkväll

Alla kidz samlade. Stella håller i en tidning Johanna gjorde för många år sen då Stella är modell... Hittades i bokhyllan.

Mor o far! Fina o pigga!

Höken, jag o Alexander

Av Sofia - 13 september 2016 18:33

Mamma har skaffat Facebook. Det trodde jag i ärlighetens namn inte skulle hända men som man säger: Plötsligt händer det!! Å jag tycker det är superkul. Hon fick hjälp av en kompis för några veckor sedan men det strulade med det lilla "blå F:et". Det var för mycket bilder och grejer i mobilen så hon fick rensa först. Jag blev vän med henne så klart!!! och i min iver, förelsog jag en mängd vänner för henne. Mina barn, kusiner och andra kära vänner som kunde tänkas tycka det vore kul att vara vän med henne. Nu ser jag att hon har fått en fin liten skara. Dock skulle jag vilja ha en mer noggrann genomgång av denna sociala värld med henne. T.ex fixa till Facebook messenger - då kan jag skriva till henne när jag är i Kanada helt kostnadsfritt.... Skulle vara guld! Nu kvarstår det för min far att ta steget till Fejjan men det är väl om möjligen ännu mer otroligt.... Dock, plötsligt händer det!! Nya världar öppnar sig för den äldre generationen.


Jag som levt i Facebooksvärlden i många år är van men nyss fick jag veta att jag fortfarande lever kvar i "kopparvärlden". Den fint vattenkammade grabben som ringde på dörren helt nyligen lät mig förstå att slutet är nära..... Har läst utskicken om fiber och jag studsar lite för summan att dra in det TROTS att jag VET fördelarna. Grabben redogjorde för fördelarna (som jag redan visste) likt rinnande vatten och han sa dessutom att "kopparvärlden" kommer att försvinna så småningom. Jag skulle ju vilja veta exakt när.... Han poängterade att den dagen kommer det fortfarande finnas möjlighet att dra in det men till ett mycket högre pris. Han berättade oxå att regeringen har bestämt att infrastrukturen ska ändras så det är bara fiber som gäller. Spännande tanke att man ska tvingas gå från något som fungerar mer än bra till något som är 10 000 ggr bättre och som jag i dagsläget inte behöver. Det handlade om att koppartrådarna är så dyra att underhålla och att kopparvärlden snart kommer att rasa...


Med andra ord har jag ett nytt problem att fundera på. Ringde min bror men lyckades inte nå denne upptagne man. Han vet en del om detta och även Nässjös egna nät, som jag har hört, oxå fixar med fiber. Den välkammade grabben (lila logga) förklarade att Citynätet inte skulle dra in - för få procent som var intresserade. Ja, ja..... Jag skulle ju hellre ha ett badkar för de där pengarna. Å andra sidan är det kanske inte så avkopplande i det varma badet om ungarna står o gråter utanför dörren om "kopparvärlden" går i graven... Tänk deras liv utan surf! Hemska tanke!!


Förkylningen är seg. En dag hemma IGEN med vila, vatten och te med honung... Det känns bättre nu i kväll så jag hoppas det har vänt på riktigt!!!


Ha en fortsatt go kväll!!

Av Sofia - 12 september 2016 18:52

Jag har inte varit sjuk sedan november förra året. Alltså sjuk o hemma. Sängliggandes. Det är ganska typiskt att bli det nu. Å det är inte bara resfeber. Idag är jag helt igenkorkad, har nysit 100 ggr o har frusit typ hela dan. Kul är bara förnamnet!

Hur kan en förkylning bli bättre o sedan sämre igen? Har inte ansträngt mig, inte tränat eller dummat mig på det sättet... Ja, än är det några dagar till vi lyfter med planet. Det frestar öronen att flyga i helt friskt tillstånd.... Hua!!!

Flexade ut vid fyra o satte mig i värmen utanför huset. Mycket värme. Så skönt. Idag blir det inga storkok. Stekt ägg, macka o yoghurt står restaurangen för idag.

Planerar packningen i huvudet. Det är sommarväder i Toronto - i värsta fall HAR de nog några klädtrasor att sälja om det skulle knipa o fattas nåt i resväskan. Finns nog en del affärer även i denna stora stad.

Av Sofia - 11 september 2016 18:08

Gårdagen blev en riktigt härlig dag. Att få se Tre Kronor live i Scandinavium med idolerna Erik Karlsson samt Henrik Lundqvist i målet kunde inte blivit en bättre födelsedagspresent för David. Dessutom eller framförallt segrade Sverige över Finland och det blev många mål. 6-3!!! Fullsatt 12 044 pers satt o hejade fram Sverige. Helt underbart!!! När vi efteråt åt gemensam middag på Farellis på Avenyn fick David fem stycken autografer till på sin Frölundatröja. Ett helt gäng indianer från laget kom till samma restaurang o Erik var så schysst att fixa. Det där med autografjakt i privata sammanhang är lite känsligt men David lyste som en sol när tröjan fick fler namn.

 Å matchens lirare blev Loui Eriksson eller "Håkan Hellström" för attan vad de är lika!!! Helt otroligt!!! Nu ser vi fram emot fler härliga matcher i World Cup 2016.

Idag sov vi länge.....mycket länge.... Vi kom hem halv två inatt så det var behövligt. Har oxå avverkat ett föräldramöte för Cheerleadingen. Träningskläder skulle provas (för de som utför leadingen - inte för föräldrarna) o sedan blir det info om tider etc. Det vore extremt kul om truppen får chansen att visa upp sina färdigheter på en basketmatch t.ex Kanske det kan ordnas.


Nu blir det köttfärsbiffar, brunsås och potatis! Favorit för alla!!

 Ha en fortsatt fin söndag!!!

 

Vi förbereder oss inför matchen på Avenyn i sensommarvärmen!!

 

Uppvärmning.....

   

Erik o Lunkan värmer upp...

 

SEGER!!!!! för Sverige och Tre Kronor!!!

 

Stella övar....på studsmattan...

Av Sofia - 9 september 2016 19:04

Jag hade bara "lite" ont i halsen när jag vaknade i morse. Förvånansvärt pigg jämfört med gårdagen. Jag vilade mig i form - kan man väl säga. Vid en riktig förkylning eller influensa hjälper bara massor med tid...sådant går inte över på en natt. Jag hade väl en förkylning "light". Kunde jobba hela dagen med bra tempo. Har gjort massor MEN kom inte riktigt i mål med det jag ville. Alltså vårt ekonomisystem Agresso eller "Agressivo" som vissa har döpt om det till har ingen bra modul för anläggningsreskontra. Knöligt, knöligt.... Modulen kanske är bra men det finns inga manualer att tillgå. Dessutom är Nässjö ganska så mycket före våra höglandskommuner att ha infört komponentavskrivning så vi får gå i bräschen och "trial and error". När man kl. 17.08 får något obegripligt felmeddelande så lägger man bara ned... Dessutom på en fredag. Ja, ja - det kommer en ny vecka och jag ska jag fylla den med något...ha, ha.... Många av er som läser har inte en aaaaaning om vad anläggningsreskonta är så jag slutar skriva om det.


Men kräftor vet alla vad det är!!! Å det äter vi ikväll! Jonas och jag och David ska sätta i oss ett helt kg. Underbart! Tyvärr kunde inte Johanna och Alexander komma hem (skyll er själva :). De som inte gillar kräftor eller är mer eller mindre rädda för endast åsynen - de är på sina rum....


Å ishockey vet ni alla vad det är!!! I morgon åker vi till Göteorg, samma gäng som ovan, o kollar på en ny träningsmatch mellan Sverige och Finland. I går förlorade Sverige mot Finland i förlängning men det betyder inte så värst mycket. Det som gäller är matcherna nästa vecka, o'boy vad nervös jag kommer vara. Var nervös i går och kommer vara det i morgon - hur ska det inte bli nästa söndag? Då är det på RIKTIGT!!!! I Toronto!!!


Ha en fin ljummen septemberkväll!!!

Av Sofia - 8 september 2016 16:17

En sjukdag. Vaknade med tjock hals o natten var svettig o kall om varannat. Feber är ändå bra har jag hört... Sova, vila, sova, läsa bok, dricka kaffe i flera timmar gjorde på nåt vis susen. Känner mig piggare nu när det är eftermiddag! Är otroligt tacksam att jag får en släng av förkylning denna vecka o inte nästa..... Tack för alla cyberhälsningar under dagen! De värmer!!!

Har precis varit o handlat. Det var en kraftansträngning men vad göööör man när kylskåpet är tomt. Hade tänkt att göra biffar för att mina barn och Jonas älskar det men handlingen tog lite slut på krafterna. Vi får grilla en korv framåt kvällen.

Pucknedsläpp i Finland kl 17.00 Sverige möter Finland i en träningsmatch inför stundande World Cup. Ikväll sitter vi i soffan. På lördag sitter vi i Scandinavium.

Ha en fin kväll o krya på mig!!!

Vyn från min säng!! Stor del av denna dag...

Lite lagom pilljobb idag...

Av Sofia - 7 september 2016 18:57

En sån där dag som helst vill ska gå fort.. Halsen kliar och Iprentabletten är bästa vännen. Lunchpromenaden uteblev av naturliga orsaker och det är en kraftansträngning att ta sig från A till B där A är kontorsstolen och B är kopieringsrummet. Suck! Det är näst intill komiskt att bli sjuk nu?när så mycket kul stundar. Träningsmatch ishockey på lördag i Skandinavium mellan Sverige och Finland inför World Cup. Nästa lördag är det dags att sätta sig på planet till Toronto. Vill vara frisk, pigg och fräsch. Det vill man såklart alla dagar ? allt blir så oändligt mycket jobbigare när man inte känner sig hundra. Jag har klarat mig länge ? folk i min omgivning har varit krassliga och haft hosta så det är inte ett dugg konstigt att jag åker på något?.

Har väl slarvat lite med min dagliga hälsodryck - riven ingefära, tranbärsjuice och citron men vill bacillerna göra illa så motar väl denna goda vätska inte allt.

Dagens höjdpunkt var kvällens kokning av 1 kg kräftor som ska intagas någon kväll framöver. Längtar redan att få sätta tänderna i dem. Får väl hoppas att förkylningen inte blir värre och tar bort lukt och smak. Jag hade velat gå på BIO och se filmen ?Livet efter dig? som ikväll visas på Saga i Nässjö. Orkar inte?.. Så fort kvällsmaten är fixad ska jag parkera mig i soffan och bara vila. Nattens sömn kan i bästa fall göra mig frisk till i morgon. Blir jag sämre stannar jag i sängen hela morgondagen! Hela dagen har jag bitit ihop - tänker inte göra det en dag till för då kanske käken låser sig.

Ha en forsatt härlig septemberkväll!!!

Av Sofia - 5 september 2016 23:00

Läste en liten krönika i dagens ex av Smålandstidningen. Om "balans i obalansen". Att räcka till på jobbet, att räcka till hemma.... Att försöka lägga det där pusslet med tusen små bitar. Det var bra skrivet - precis som jag känner oftast. Har ändå (ibland) en hyfsad balans i obalansen - den obalans som är min verklighet. Å jag är inte ensam. Fler känner som jag!

Gick direkt från en fullspäckad arbetsdag till majoritetsmöte i Stadshuset. Socialchefen berättade om deras plan för 2017--2030 som bygger på långsiktighet kallad "Lust till livet hela livet". Mycket intressant! Vi blir piggare o vi blir äldre, de äldre vill bo kvar hemma o vårdas o få omsorg i sin egen bostad. Därefter halvårsbokslut, budget o en massa siffror vilket är för mig som ekonom oxå mycket intressant. Jag ääääälskar staplar o diagram o de bygger på siffror! När tekniska serviceförvaltningen dessutom i sammanhanget visar på bra plus - gott gott!!

Vidare till Centerlokalen o sammanfatta o vidare diskussion om vad som händer o sker. Alltid lika givande o intressant - det ger energi (även att jag är så trött så jag mår lite illa ). Jag lyssnar o deltar och när jag sitter där men min oerhörda simultanförmåga (kvinna som jag är) har jag såååå dåligt samvete för att jag lämnar barnen hemma, inte kunde skjutsa David till barmarksträning i Lövhult, att jag inser att klockan kommer att bli 22.00 istället för 21.00 (som jag lovade Stella) innan jag kommer hem.

Väl hemma står Henry o Stella i köket o ska göra kvällsmat. Sent!!!!! tycker jag... Vi glömde att äta svarar de..... Mmmm. Tur att jag fick skjuts hem av min snälle bror från mötet. Kom lite tidigare hem o ville inte gå hem genom Nässjö stad på mörka gator (kvinna som jag är...).

Ja det är många pusselbitar. Huvudsaken är att barnen har längtat efter sin pusselmamma!! Deg är liksom huvudsaken.

Natti natti

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards