Alla inlägg under maj 2010

Av Sofia - 14 maj 2010 18:40

I onsdags var det "fredag", igår torsdag var det "söndag" (för oss som skulle jobba idag) och idag är det fredag.... Man blir mer än veckovill. Konstigt nog häller inte regnet ner eftersom det är Nässjö marknad men det är ju lite som det brukar. Mulet o ingen sol! Jobbade in lunchen o gick hem från arbetet kl. 14.30 Inte många själar i korridoren idag... Tfn var tyst så när som på två samtal så man fick mycket undanstökat. Hämtade Stella hos sin pappa och David på fritids för vidare transport hem till Renstigen.


Sen ner till stan o se all "bröte". Sockervadd stod högt upp på önskelistan o ja, nej - vi klarade det - det blev inte sockervadd iår. Barnen hade fått varsin marknadspeng - lite belöning för att de varit så duktiga på morgonen en längre tid, gått upp och skrik-om-att-gå-upp-av-arg-mor har eliminerats!!! Elin köpte sig en keps, David köpte "smällare" och Stella fick ögonen på en liten söt plånbok full av paljetter. Skitful enligt mig men jättevacker enligt henne... Annars är det inte mycket å ha i vanlig ordning men det visste man ju innan man gick dit.

Hade tänkt att tända grillen ikväll men vårt småländska väder lockar inte. Pasta Carbonara får duga... Sen tar vi fram marknadsgodiset!!!


Fin kväll på er!

Av Sofia - 13 maj 2010 16:59

Kristi himmelsfärd - röd dag och ledig dag. Idag blev det ytterligare två "nära pärlor" som utflykt. Började med Strömmahult (några km från Vetlanda). Emån som förgrenar sig i mängder med vattendrag, 8--10 st broar. Häftigt!! Allt inbäddat i vårens första skira grönska och vitt, vitt, vitt av alla miljarder vitsippor. Hur kunde du lämna detta, Jesus! Månne är det är det ALLTID så vackert i himlen? På tal om honom så lobbade jag lite för att Johanna ska börja på konfirmationsläsning under resan. Vi har fått broschyrer med posten både från Svenska kyrkan och Missionskyrkan. En stor skillnad är att det numera heter "konfa". Jag lobbar - inte tvingar - hon får göra precis som hon vill men jag skulle ändå bli glad om hon ville. Har inte fått något besked ännu från henne...


Vi fortsatte med Illharjen. Se info.  

Ovanliga fågelarter??? Den enda fågel vi såg var en and. Inte så ovanlig men jättefin. "Växtrikets rariteter" Det vi såg var gula kabbleka och mängder med vitsippor. Inte jätteovanliga men ack så fint. Hade velat se någon lite blåsippa stå och blygt lyfta sina vackra blad mot solen. Denna oerhört vackra och "förbjudna" vårblomma som är så sällsynt. Inte röra - bara titta.... 


Efter dessa naturupplevelser, som faktiskt fick Jois att släppa sin mobil för någon timme, avslutade vi äventyret med Mc Donalds. Inga rariteter här inte. Här vet man vad man får... ; ) Det är ändå väldigt gott då och då och eftersom Nässjö's lades ner för några år sen blir det faktiskt inte så ofta.


Nu hemma. Katie Melua på stereon och jag ta en dans med min vän dammsugarn medan Ulf tränar pojkar födda 01 på Skogsvallens plast... eller jag menar konstgräs.


Ha en go kväll och njut av lite vacker natur!! Ett verkligt tips. Åk till dessa ställe i vårtider. Verkligen värt ett besök.


  

Vatten är som kärlek - tar sig fram överallt....


  

David o Elin på en av broarna vid Strömmahult.


  

Ulf "linslusen" på en annan bro...


  

Barnen gör barkbåtar. Samtliga försök gick "Titanic's" väg..


  

Kaffesugen och snart 40 år...


   

Ulf o Elin vid Illharjen - samma Emå men här betydligt mer vatten..


  

Träramp så långt ögat når...



  


Denna and var den enda "ovanliga" art vi såg. Å andra sidan tittade vi inte så attans noga...



Av Sofia - 12 maj 2010 20:06

Ligger i vår goa soffa. Har blivit ordentligt kär IGEN!!!!!!!!!! Gruppen Apollo Drive med låten "Papercut". Jösses va bra! Har spelats då och då på Rix FM men har inte snappat namnet på gruppen. Idag fick jag fatt i den på CDON.com och laddade ned den till datorn. Helt underbar!! Tyvärr fanns den inte på Spotify...ännu...


En helbra dag på jobbet. Fått en hel del problem utredda vilket var skönt. Trodde jag skulle kunna gå hem kl. 13.00 idag som nästan ALLA andra gjorde men det är nåt konstigt med dessa dagar innan röda dagar. Det inträffar en massa grejer som gör att man blir sittandes kvar... Å ska man ha några besked av andra - inte en kotte får man tag i. Har bestämt mig för att jobba på fredag - åtminstone halvdag...


Nu snart kycklingpaj med paprika och västerbottenost. Det ska bli såå gott. Elin är på disco och jag ångrar nu att jag inte tog kort på henne innan hon gick. Hela mitt hjärta snor ihop sig när jag tänker på framtiden. Hon blir farlig..... Suck!!


Ha en fin kväll!! Kram!!

Av Sofia - 11 maj 2010 21:24

Vakna upp till klarblå himmel och sol. Inte illa - go känsla ÄVEN att det var frost. Känns ändå som att vintern aldrig håller på att ta slut. Kalla vindar. En kollegas barn skulle prompt ha tunna tights och kjol när hon såg vad vädret bjöd. "Nu är det sommar, mamma". Hade Stella varit hemma hade hon garanterat velat ha sommarklänning eller kjol. Nu är hon inte hemma. Hon är saknad.


Var på utvecklingssamtal med hennes pappa idag. Alles gut! Go, charmig unge men lite busig. Hm...tycker hon något är fint tar hon gärna det, gömmer på ngt säkert ställe.. Är det inte dagis som ska lära ungarna vad som är "mitt och ditt"??? Skojar - vi får väl ta ett allvarligt samtal med damen och försöka förklara att man INTE får sno varken glitterskor för dagikompisarna eller nycklar för tonåringssyskon.


Det senare har ju hänt så Johanna faktiskt har fått sig en rejäl utskällning av sin mor att hon är slarvig bla, bla, bla. Sen hittade vi nyklarna inne på Stellas rum och jag SÅG på henne att det var hon som tagit dem.


Ha en bra kväll!

Av Sofia - 10 maj 2010 18:40

...är inledd och det är som om dagarna då är kortare? Det ÄR ju naturligtvis inte så men det känns lite så. Extra roligt att jobba idag då man har en fungerade dator ; ) där samtliga program faktiskt går igång. Lyxigt att man faktiskt kan reda ut de ärenden som dyker upp under en dag, kunna skriva de hyreskontrakt som ligger "på vänt". En riktigt bra dag.


Lagom tills man åkte hem börjar solen skina. Passade på att njuta lite av vädret och cyklade upp till Skogsvallen med Ulf o kollade på när Elin tränade fotboll. Riktigt häftiga övningar och det såg ut som att tjejerna hade riktigt roligt. Det är ofantligt mycket som pågår en vanlig måndag på Skogsvallen. Fotbollsträningar, bandyträning (inte på is ; ), friidrott etc. Det känns sååå skönt att det nu ska investeras i denna anläggning där så många ungdomar aktiverar sig. Vi får hoppas att det inte "bara" blir en bandyhall utan att allt får sig en investeringsomgång på Vallen som faktiskt är tanken.


Att satsningarna kan locka ännu fler att börja med någon sport som erbjuds där. Man kan ju även hoppas (drömma om) att lite info kunde spridas och ge kommuninvånarna helhetssynen = det totala Skogsvallensprojektet!! Det borde nog kommun och idrottsklubbarna stå för? Kanske den infon kunde bidra till att vissa gnäller mindre. Vilken debatt det blivit? Det är fritt att tycka men det är märkligt att det alltid ska gnällas när det faktiskt händer något. Men händer det inget gnälls det ändå. Kan en satsning på Skogsvallen rädda en enda ungdom från att hamna som uteliggare är den värd varenda krona.


Lite skumt att ställa bandyhall mot fältassistenter? Klart man ska satsa på ungdomar som hamnat snett men vad är det för fel att satsa lite på de som inte hamnat snett? Det blir ju inte med automatik fältassistenter för att det blir beslut "ej satsning Skogsvallen". Men som sagt - tanken är fri - vilket är tur....


Ha en bra kväl!

Av Sofia - 9 maj 2010 12:34

Lördagens oskrivna blad blev till slut rätt fullklottrat. En sväng in till A6 med "bara" David. David och Ulf fick två tröjor var. Jag handlade ingenting. Jag upprepar - jag handlade ingenting. Det brukar ju annars vara tvärtom. Det är jag som köper kläder när vi är på detta stora energislukande place. Kände verkligen inte för det igår. Å så är det ibland. Fördel - billigt!!


Idag har vi firat Johanna med släkten. Eftermiddagsfika med frallor o tillbehör och sedan kladdkaka Aftereight. Den är good. En vanlig kladdkaka till botten och sen after8-täcke (smälter 20 st aftereight och 3 msk grädde). Kan inte bli smidigare. Jättegott om man gillar mint förstås. Bör undvikas om man inte är så förtjust i "godis med tandkrämssmak" som jag tyckte förr. Har vuxit och lärt mig.


Johanna uppskattade verkligen det hon fick. Mer pengar och presentkort på JC samt ett fint smycke och en gullig liten keramikkossa. TACK!!! Å tack även för mjölken, Pelle o Monica - oj, vad barnen tyckte det var roligt att dricka ur 3 dl-förpackningar...


  

14-åringen o farmor o farfar


  

Ett gäng kusiner! David, Ella, Simon, Lukas Kristin (Elin?), Jois, Elin (Kristin?)


  

Morfar o mormor


  

Monica, Pelle o farmor


  

Farfar, hon som om exakt en månad fyller 40 år - puh...., Ulf


  

Ljusblåsning på After8-tårta. Snygg tändsticksask, lr hur?


  

Tårta från i fredags... Den var helt klart godare ; )

Av Sofia - 8 maj 2010 10:37

Frusen idag. En lång FRISK (=väldigt kall) morgonpromenad och sen en god frukost med färska frallor. Är fortfarande genomfrusen och funderar på att ta mig ett bad. En riktigt, riktigt grå lördag ligger som ett oskrivet blad framför oss....


Igår fyllde Johanna 14 år. Vi firade henne på eftermiddagen. Hon blev jätteglad för sina presenter. Pengar o förbrukningsmaterial såsom hårspray, hårsnoddar + lite annat smått o gott. Elin o David hade själva köpt presenter - då blir man som förälder glad. Att bli förälder ja... Det var ett tag sen jag blev det. Nedan finns några rader jag skrev när jag väntade Johanna och hade varit på ultraljudsbesök.


Så ofattbart!!

 

Att se ett litet knä och en liten, liten fot

se det lilla hjärtat slå i en skyddad värld utan hot

en plats av värme i väntan på ett liv utanför

när du se'n är född finns det så mycket som stör

 

Mellan våra kroppar finns ett nödvändigt band

och jag önskar det för evigt kunde bestå

Tänk om jag alltid kunde hålla dig i min hand

men snart får du ett eget liv och en egen väg att gå

 

Jag vet att jag inte blir en perfekt mor

men jag ska göra mitt bästa så länge du hos oss bor

Världen skrämmer mig ibland - är detta rätt??

men det jag inom mig, är en uppgift Gud har gett


Sigrid November 95

  




Av Sofia - 6 maj 2010 20:25

Sitter o kollar på drottning Silvia på TV och förundras över hur enormt vacker hon är och har varit. Hon är kanske lite väl "slät" för sin ålder och hade säkerligen varit ännu vackrare om hon låtit bli att "släta ut sig". Om dessa rykte nu är sanna?? Känner att jag lite då och då återkommer till just kungahuset i mina inlägg och just i år är ju detta inte speciellt konstigt med tanke på att det snart är dax för ett kungligt bröllop.


Att vara prinsessa har väl nästan varit alla flickors dröm. Jag tappade den för länge sen.. Visst - det kanske är lättare att gråta på ett slott än i en Smålandsvilla men jag vill verkligen hellre leva mitt liv än att bli jagad av paparazzifotografer... En liten blogg som c a 20--30 pers läser räcker gott som offentlig dokumentation om mitt liv. Här har vi ju skillnaden. De har inte valt sitt liv. De har fötts in i det. Därför tycker jag att både Silvia och Daniel är fantastiska som faktiskt har valt och väljer detta liv för kärleks skull.


Dagen förövrigt har inneburit serverbyte för fastighetssystemet och ett datorbyte för mig. Allt har krånglat. Jag var förberedd på detta - har varit med om detta på f.d arbetsplatser. Förhoppningsvis kommer allt att fungera i morgon så dagen blir som var tänkt.


Go kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards