Alla inlägg under mars 2009

Av Sofia - 18 mars 2009 20:20

Genomförde för några timmar sedan veckans handling på ICA Kvantum. Efter att ha jobbat en hel dag och dessutom ansträngt min hjärna något alldeles speciellt känns det bara så jobbigt. Tänk vilket I-landsproblem, va. här går man å handlar hem basvaror, godsaker och annat smått o gott för att fylla skafferi, kyl o frys samt toalettskåp och tycker det är "jobbigt". Men jag kan inte hjälpa att det tar emot och känns sååå tungt. Finns ingen energi kvar.... Dessutom är man hungrig och hur bra är DET när man ska handla. Det är ju dyrt i vanliga fall och det blir ju inte billigare direkt när man är sugen på precis ALLT!


Lägg till 3 barn som helst vill köpa en leksak var (för sina egna sparade pengar men ändå....) Tack-o-lov har vi ännu inte hunnit bekanta oss med scanningen för risken finns att det skulle ligga några prylar som skulle ertappas vid ev. kontroll.... Barnen är otroligt hjälpsama med att lägga ner sin favoritmat - små onödiga yoghurtförpackningar, frukostflingor med choklad...sån't som jag är smått allergisk mot!


Å när man då kommer fram till kassan - jääääättelång kö och man tappar sugen ännu mer. Men så plötsligt "händer det" - en ny kassa öppnas o vi kommer hyfsat snabbt hem med 4 kassar o är c a 1100 kr fattigare. Jag glömde "bara" bakplåtspapper o maskidiskmedel ; )


Märkligt är att ibland är det väldigt kul att handla. De gånger det inträffar är när man har gott om tid och man kan gå i lugn och ro. Ulf tycker alltid det är kul att handla OM vi går till Willys för där får man alltid 4 kassar under 1000 kr. Det kvittar hur man bär sig åt på ICA - där passerar du lappen konstant vid 4 kassar.


I-landsproblem eller inte - Äta bör man, annars dör man... Nu blir det en bit nyinköpt kexchoklad - mums!

Natti

Av Sofia - 17 mars 2009 11:22

...är dessa förkylningar. Johanna blev jättedålig igår och natten har hon hostat sig igenom. David o Elin är också väldigt snoriga så det blev en dag hemma. Själv sitter jag mest å tänker hur det ska gå på jobbet men allt får vänta en dag så får vi se hur det blir i morgon... Har aldrig upplevt en "sjukare höst/vinter" än den som gick/pågår och man får väl hoppas att snart solen o värmen ger rätta medicinen.


...Dammet blir väldigt synligt när solen lyser igenom fönstret : ( men jag tror jag pusslar lite med Stella - det känns lite roligare. Kul och överraskande att se att hon har blivit riktigt duktig på att lägga pussel. Blir inte så mycket tid över till sån't annars. Skönt att det finns DVD o dator till de andra sjuklingarna...

Hörs

Av Sofia - 16 mars 2009 20:06

Det doftar jord ute

det doftar vår


solen orkar inte riktigt lysa

det gör lite ondare i år


När knoppar brister gör det lite ont

Världen känns knepig och det blir så tomt


Efter oändligt jobb och efter nya mål

kommer solen lysa upp detta mörka hål 


För solen värmer även våta marker o krokig tall

Sorger ger styrka - man reser sig efter varje fall

Av Sofia - 15 mars 2009 10:46

Läste ett schlageromdöme igår från Smålandstidningen: "Det finns saker som inte går att kombinera - mjölk och kolsyra, lingonsylt och kethup, pop o opera. Låt opera stanna på Operan".


Med ovan i bakhuvudet känns det extra roligt att Malena vann igår. Lika ledsen som jag blev när det stod klart att "Moving on" inte skulle vinna, lika överraskad och glad blev jag när La voix faktiskt tog hem rubbet. Det fanns så många bra låtar i år så utgången var oviss. Resultaten från de olika städerna talade ju sitt tydliga språk och var mycket varierande. Det fanns ingen trend tillika solklar vinnare. Lycka till i Moskva Malena!! (om du nu har "tid" att sjunga ; )


Annars har helgen gått i 170 knyck. Avslutningsbowling med bandyföräldrar, gratta svärfar 68 år, David på bandyavslutning med pizza och dimplomutdelning, Elin på kalas, vi bortbjudna igår kväll... Nu söndag o en runda i skogen väntar. Vårluften känns i näsan och nu är det snart nära. Mitten på mars....Vår!!!!!

Kram

Av Sofia - 12 mars 2009 21:02

Bara för något år sedan hade jag inte en aning om vad en blogg var. Brydde mig inte speciellt mycket heller... Mest var det väl "kändisar" som höll på sina hemsidor så fansen kunde läsa vad de gjorde på dagarna. Säkert är det många som frågar sig varför man ska hålla på att blogga? Ärligt talat har jag inget riktigt bra svar även om jag tycker det är riktigt kul att både skriva inlägg och läsa andras. Mental terapi och på köpet får jag en elektronisk dagbok. Ett är säkert - det är väldigt många som har det som hobby! Bara "bloggagratis.se" har över 30.000 st bloggare och det finns ju massor av andra plattformer.


Att läsa andras bloggar av helt okända människor är spännande. Precis som att läsa böcker är detta ett forum som kan ge både kraft och energi och skratt.. En välbesökt blogg av "fyrbansmamman" skrev ett inlägg med tanke på kvinnodagen som var helt fantastiskt! för att nämna ett exempel.


Jag är också fascinerad över hur bra o fängslande många bloggare skriver. Kan jämföras med "riktiga" författare. Lika tjatigt som jag tycker Liza Marklund skriver sina historier om mordfall etc. lika fantastiskt tycker jag Kajsa Ingemarsson skildar vardagslivet i sina berättesler. Men smaken är som vi vet delad och det finns folk som anser bloggande är allt annat än intressant. Själv är jag inte ett dyft intresserad av att läsa Linda Rosings blogg men jag tycker det är coolt att hon tjänar bra med pengar på det.....

Godnatt


Av Sofia - 11 mars 2009 21:14

Hematom är latin o svenska benämningen är blåmärke. Jag ådrog mig ett igår utan att eg. göra någonting. Satt och åt lunch när det plötsligt smärtade till vid högra handens pekfingerknoge. Huden omkring blev blå och det gjorde jätteont. Inte för jag är hypokonrisk lagd på något sätt men eftersom blåmärket växte i omfång under natten och ändrade färg ringde jag Vårdcentralen idag. Jag ombads omedelbart komma upp och det konstaterades "ytligt brustet blodkärl" vilket är helt ofarligt och alltså resulterar i blåmärke. För att vara på den säkra sidan fick jag ta blodprov för att utesluta allvarligare sjukdomar. Jag hörde läkaren säga ordet leukemi i nästa mening och helt plötsligt kom eftermiddagen i en helt annan dimension.


Det räcker med ett besök hos VC så blir man genast mer tacksam för att man är frisk, har friska barn, nära o kära... När vardagspusslet ibland känns näst intill omöjligt att lägga inträffar ngt litet, litet som gör att fokus på vad som är viktigt blir så mycket mer synligt...

Godnatt

Av Sofia - 11 mars 2009 19:02

...är vackra djur - särskilt en bit på håll. Idag var det JAG som skjutsade ut Johanna och hennes kompis till Lövhult för ridlektion kl. 15.30 Kompade 2 h från jobbet. Fick nämligen lite dåligt samvete när Johanna på morgonen frågade: - Mamma, kan inte du komma ut o kolla någon gång på mig när jag rider? Bestämde mig redan då för att göra det (det är 1,5 år sedan sist). Det har blivit Ulfs avdelning och detta beror dels på en alltför tidig "tid" som inkräktar för mkt på mina arbetstider. Den andra pinsamma orsaken är att jag helt enkelt är rädd för dessa djur.


Rädslan grundar sig i en avåkning som slutade med rejäl bula samt näsblod när jag var 7 år. Ett icke inridet sto kände sig inte alls bekväm med den sadel far klädde på henne och det gick som det gick. Jag flög över huvudet och hade väl en väldans tur att det inte gick värre. Har aldrig sedan dess suttit på en häst och väldigt sällan varit i närheten av djuren.


Man har ju läst att man överför sina vanor och rädslor omedvetet på barn (t.ex tandläkarskräck). Ja, min hästskräck har Johanna definitivt inte ärvt av mig i varje fall. Hon skulle kunna vara i stallet dygnet runt. Jag blev så stolt när jag såg henne på hästryggen idag. Rak i ryggen och hon hade ju lärt sig massor sedan sist. Samtidigt är det jätteroligt att hon har ett stort hästintresse tillika fritidsaktivitet - BARA jag slipper vara nära djuren.


Jiah....

Av Sofia - 10 mars 2009 21:01

Det är så skönt att få en rejäl massage... Första gången jag kom i kontakt med denna aktivitet var på Tylösand SPA när jag och fyra andra vänner firade att vi fyllt 30 år. Helt fantastiskt tyckte jag det var då men det blev inget jag "unnade" mig och förknippade mest med just Spa-weekends.


Nu har det blivit en vana och en mer regelbundna behandlingar. Timmarna efteråt är jag mer törstig och frusen men dagen efter är man full av energi och man känner sig lätt som en fjäder. Kan varmt rekommenderas!!!


Nu sitter jag o myser med Johanna efter en god pastamåltid som hon har lagat. Jag har läst godnattsagor för David o Elin och Ulf....ja han är faktiskt på innebandyträning... Eftersom det var 10 år sedan sist så lär han väl vara rätt mör, precis som efter en massage.


Hörs!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards